Schimmel vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Senja_x

Schimmel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 02:34

Oke ik ga een hele rare en volgens mij hele makkelijke vraag stellen. Mijn vriendin heb ik meegenomen naar De hengsten keuring in Den Bosch en die vroeg mij het volgende;

Hoe komt het dat een schimmel pas na een aantal jaren wit wordt?

Ik heb alles kunnen verzinnen maar niet deze vraag. Ik weet het ook echt niet. Ik stond met mijn mond vol tanden want ik weet het niet is er iemand hier die mij dat kan vertellen.

Ik kan wel ongeveer bedenken waarom dat zo is maar weet het niet zeker. Ik denk zelf omdat het pigment in de loop van de jaren verdwijnt maar ik weet het niet zeker.

Bedankt alvast voor het antwoord.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:10

Ik geloof dat dat iets was om zichzelf te beschermen. schimmels in een kudde hebben of de leiding, of horen er niet bij. wit valt op voor roofdieren. om te voorkomen dat moeders het veulen dus afstoot, hebben ze eerst een kleur, en naarmate ze ouder worden verdwijnt de kleur (en het pigment).
ik weet dit niet zeker, maar het was wel iets in die trant, soort overlevingsmeganisme

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:29

jeetje leer echt wat hier op bokt.. Dat van dat wit afgestoten word wist ik.. Maar hoe het kwam dat ze pas later wit werden... Slim hoor die natuur

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:36

Witte veulens vallen gewoon veel te veel op voor roofdieren. Veulens zijn al makkelijke prooien omdat ze nog niet zo snel en sterk zijn en als ze dan ook nog eens opvallen.

Ik denk dat schimmels zich ook eerder vies maken om minder op te vallen. Het lijkt misschien toeval dat juist dat witte besmettelijke (in de zin van snel vies) paard zich steeds in de modder wentelt, maar ik denk dat dat instinct is.

lovemika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:39

ben het met Anouar15 eens, kan we wel voorstellen dat je met je mond vol tanden staat als iemand dat plotseling vraagt.

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:14

het is iid waar wat Nimmy schrijft.
ik wist dit toevallig.