Eigenarresse wil geen Leasecontract,paard lijkt niet OK!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Eigenarresse wil geen Leasecontract,paard lijkt niet OK!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:18

Ik heb sinds vorige week een paardje van een iemand als zgn leasepaard, alleen er staat niets op papier, nu lijkt het paard een rugprobleem / nekprobleem en misschien wel nog meer te hebben.
De eigenaresse zegt dan: ik betaal alle dierenarts kosten daar heb ik een aparte rekening voor, ik weet nl dat ze niet helemaal goed is.
Dat klinkt heel eerlijk natuurlijk en daarom ben ik er eerst op ingegaan maar nu na een week vind ik het toch een beetje eng worden, wat nu als de merrie iets heel ergs heeft, krijg ik dan de schuld,hoe bewijs ik dat ze dit al had.

Nu zul je denken: hoe kom je daar nu pas achter: toen ik op haar ging rijden op de stal bij die vrouw, was het erg druk in de bak en de merrie gedroeg zich dus ook erg opgefokt(dribbelen, stuiteren enz) dus nu ze bij mij op stal is zie ik pas hoe slecht ze loopt.

Zijn er mensen die weten wat te doen, contract opstellen met wat erin? heeft iemand zo'n contract voor me die ik kan lenen of moet ik haar zo snel mogelijk terug geven, ik heb op het moment zelf geen paard. Ik weet het niet meer allemaal.

Samy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:20

Terug brengen, als ze geen contract op wilt stellen!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:23

en wat te denken van dit verhaal? er staat een datum bij en je vermoedens. dus ze kan niet zeggen dat het door jou komt.
bewijs staat zwart op wit op internet?
toch proberen iets vast te leggen, als ze niet wil,betekent dit zeker dat er iets niet in orde is

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:24

Samy schreef:
Terug brengen, als ze geen contract op wilt stellen!

Ik ga haar morgen zeggen dat ik een contract op wil stellen en zou er daarom graag een bij me hebben als houvast en als ze dat niet wil, mag ze d'r meenemen, Ik wil geen probleempaard wat kapitalen kost in onderhoud

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:26

lowara: ik denk helaas dat dit forum alleen niet genoeg bewijs is, als het er echt op aan zou komen en inderdaad als ze morgen weer weigert en er dus overheen kletst, zeg ik dat het genoeg is en dat ze haar mee terug kan nemen.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:35

Mijn vraag aan jouw is afgezien van de financiele risico's, wat wil je met een lease paard wat niet goed loopt? Begrijp me niet verkeerd, indien je de verzorging aan gaat geld dit voor goede en slechte tijden, maar het komt nu op me over dat het paard onbruikbaar is en de eigenaresse de zorg daarvoor niet op zich wilt nemen.

Betaal je voor het leasen?

Libiris

Re: Eigenarresse wil geen Leasecontract,paard lijkt niet OK!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:36

Ik heb ook altijd een paard van een ander gereden, waar ik dus ook als enige opreed, waar ik de helft v/h stalgeld voor moest betalen en verder kon ik haar als eigen beschouwen. Wij hadden ook nooit een contract opgesteld, het was vanzelf sprekend dat de overige kosten voor de eigenaar waren.
Ik denk dat het verder ook een kwestie van vertrouwen is.

Volgens mij is het ook wel de vraag of je dat paard wel wil leassen, terwijl het "problemen"heeft, straks kun je misschien niet eens een hele tijd rijden, maar betaal je er wel voor.
Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe sterk de band is tussen jou en het paard.

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 00:23

themi schreef:

Betaal je voor het leasen?

Ik betaal de stalling omdat ze op de stal staat waar mijn vorige eigen paard ook stond en ik daar iedereen ken, de andere kosten hoefsmid, wormspuit, dierenarts zijn voor de eigenaresse,
nu klinkt dat allemaal mooi en maar wat als het paard dood neervalt of een ongeluk, ben ik dan plots verantwoordelijk?
Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een nieuw eigen paard, maar heb daar nu gewoon de finacien niet voor en daarom leek dit de ideale oplossing, ik zou nl ook wedstrijden met haar mogen rijden, alleen denkt mijn instructrice dat de L1 al moeilijk voor dit paard zal worden omdat ze door een "rugprobleem"niet kan nageven en een erg korte beweging hierdoor heeft. Ik wil graag weer lekker rijden met een paard maar met dit paard?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 08:14

VvdD -> VMR

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 08:25

Die verantwoording zou niet eens mijn eerste zorg zijn, jij betaalt de vaste lasten van een paard waarbij je er bij voorbaat van uit kunt gaan dat je de helft vd tijd niet kan rijden omdat ze niet goed is!

Als je dan toch een contract op wil stellen zou ik als ik jou was compensatie willen voor de dagen dat je alleen kan voeren, verzorgen, mesten e.d. zonder dat je de lusten van een paard hebt.
Let wel, dat laatste natuurlijk alleen bij een paard waarvan je direct al weet dat het niet goed zit, bij een gezond paard loop je ook risico's maar die zijn niet vantevoren in te schatten en bij deze wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:21

Als ik alles zo lees vraag ik me echt af of dat paard wel geschikt is om dressuur mee te gaan rijden.
Lijkt me meer iets voor de bosritten, en de vraag is of jij dat wil?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:16

ik zou dit paard eigelijk helemaal niet willen leasen. net wat jippie zegt: dit paard is volgens mij niet geschikt om dressuur mee te rijden, en jij wilt wedstrijden met haar gaan rijden.

ga anders eerst eens praten, leg uit wat je dwars zit, en kijk hoe ze reageert.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:35

Ik zou niet door blijven gaan met dit paard.
Het is dan niet te bewijzen dat dat paard geen rugklachten enzo heeft gekregen door jou toe doen maar dat dat al zo was.
Of je kan de rechtsbijstandverzekering is raadplegen wat juridisch verantwoord is voor dit soort dingen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:39

Ik zou dit paard terugbrengen.

Ik heb zelf ook een periode een 'leenpaard' gehad. Stallingskosten voor mij, overige kosten voor de eigenaar. Van te voren hebben wij alles zwart op wit gezet compleet met handtekeningen van eigenaar en van ons eronder. Ook hadden we een wederzijdse proeftijd afgesproken. Toen dat geregeld was is het paard pas overgedragen.

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:18

Sorry voor wat ik nu ga zeggen,maar een paard leasen wat niet goed loopt,heb je lijkt mij weinig aan!
Je geeft zelf al aan dat je ook wedstrijden wil gaan rijden!
Waarom ga je dan door met dit paard,er zijn vast wel andere leasepaarden te vinden!
Het lijkt mij niet eerlijk een paard te rijden waarvan je weet dat het dier ergens last van heeft!
Ik zou het paard zo snel mogelijk terug doen naar de eigenaar!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:32

Als eerste zou ik vragen aan d eigenaresse wat "niet helemaal goed"inhoud en welke gebreken het paard heeft. Voor je je er teveel aan hecht zou ik wel zeker weten dat dit paard ook nog geschikt is voor wat je ermee wil.

Een paard dat net is verhuis kan best door wat spanningen slechter lopen (spierpijn door stress bijvoorbeeld).

Ook moet je denk ik helder dien te krijgen wanneer wel en niet een DA moet komen. Als jij vind van wel maar de iegenaresse vind van niet dan zit je er ook maar mooi mee.

Een leasepaard moet eigenlijk ook gewoon goed zijn net als je een paard koopt. Je maakt er toch langere periode kosten aan en het zou zonde zijn als je meer aan het dokteren dan aan het rijden bent.

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:14

Apple schreef:
Ik zou dit paard terugbrengen.

Ik heb zelf ook een periode een 'leenpaard' gehad. Stallingskosten voor mij, overige kosten voor de eigenaar. Van te voren hebben wij alles zwart op wit gezet compleet met handtekeningen van eigenaar en van ons eronder. Ook hadden we een wederzijdse proeftijd afgesproken. Toen dat geregeld was is het paard pas overgedragen.

Heb je die papieren toevallig nog, misschien kan ik ze haar voorleggen?

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:18

Eigenaresse zou vandaag op stal zijn om m'n priveles te zien, maar kwam niet opdagen, ik heb d'r wel nog 2 keer gebeld maar werd niet opgenomen, morgen probeer ik toch nog contact met haar te krijgen.

Mijn vorige paard is weggegaan omdat hij dressuurrijden fysiek niet aankon en daarom wilde ik nog niet meteen een nieuwe kopen maar ik ben bang dat ik hier ook niet veel meer mee kan.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:01

Ik denk niet dat ik hier die papieren nog heb, in elk geval niet op de computer . Het was niet meer dan 1 A4-tje.

Wat stond er in:
Haar naam, adres
Mijn naam, adres
Omschrijving van het paard

1. plaats waar ze gestald zou worden (en dat deze kosten voor ons zijn)
2. dat ze vnl door ons bereden zou worden en slechts incidenteel door anderen. Dat wij haar zouden behandelen al was het ons eigen paard.
3. dat ze regelmatig ontwormd en beslagen zou worden (met specificatie van het beslag) en dat deze kosten voor de eigenaar zouden zijn.
4. Dat de eigenaresse ten alle tijde langs kon komen op bezoek.
5. Wederzijdse proeftijd van 6 weken.
6. Wederzijdse opzegtermijn van 1 kalendermaand
7. Mocht de eigenaresse besluiten het paard te verkopen dat wij recht hadden op eerste koop.

Handtekeningen/datum

Zoiets

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:42

sjorsie schreef:
Mijn vorige paard is weggegaan omdat hij dressuurrijden fysiek niet aankon en daarom wilde ik nog niet meteen een nieuwe kopen maar ik ben bang dat ik hier ook niet veel meer mee kan.

Hoe moeilijk dit ook voor je is en hoe triest ook voor het paard,maar neem de juiste beslissing en breng het paard terug naar waar die vandaan komt!
Zeker na deze opmerking,hieruit blijkt dat je niet zeker bentvan dit paard en daarbij het gedonder ivm het contact!
Nogmaals sorry als ik wat rot over kom,bedoel het met goede zin voor jou hoor!

Marsu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:32

Dit lijkt vanaf het begin af al gedoemd te mislukken. De eigenaar komt nu al niet opdagen en is niet te bereiken.
Ik zou dit paard idd gauw terugbrengen,straks zit jij met een hoop kosten en kan je maanden niet rijden. Of bedenk vanaf de andere kant, je overvraagt het paard doordat je niet weet wat hij heeft en maakt het rug-halsprobleem hierdoor erger. Waarna de eigenaar jou achteraf aansprakelijk stelt voor de schade aan het paard. Of de eigenaar beweert dat het paard nooit wat heeft gemankeerd en probeert de schade op jou te verhalen, want bewijs maar eens dat ze heeft gezegd dat hij niet helemaal goed is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 00:37

sjorsie schreef:
Ik) dus nu ze bij mij op stal is zie ik pas hoe slecht ze loopt.

als ze zo slecht loopt, waarom rij je er dan op, terugbrengen lijkt me de beste oplossing voor jou en de meest eerlijke voor t paard
moeilijk/kreupel lopen doet een paard niet voor zn lol!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:48

Ik heb vandaag de eigenaresse gesproken, ze gaat akkoord en ik mag een contract opstellen met wie wat doet enz.

Verder heb ik haar aangegeven wat de moeilijkheden in beweging van het paard zijn en ze gaat morgen een osteopaat bellen om naar haar wervels te laten kijken.

Ze loopt nl niet kreupel, maar loopt voor wat kort en heeft moeite met het over de rug lopen als ik probeer terug te rijden springt ze als het ware een hupje omhoog en rent dan een paar stappen onder je weg met haar hoofd recht omhoog net of er iets in haar rug blokkeert

Ze is verder erg voorwaarts en goed aan het been dus daar komt het probleem niet vandaan, verder houd ik mijn handen volledig stil omdat ze inwerking niet accepteert en rijd dus zoveel mogelijk op m'n zit.

Ik ga het voorlopig nog proberen en mocht het een probleem blijven of gaat ze toch moeilijk doen over de afspraken dan stop ik er direct mee.

bedankt voor alle reacties

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 08:01

Let heel goed op,wat je in het contract zet,daarbij is een contract wat je zelf opstelt volgens mij niet rechtsgeldig en zal je dit vast moeten laten stellen bij een notaris.

Loezoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:50

lundi schreef:
Let heel goed op,wat je in het contract zet,daarbij is een contract wat je zelf opstelt volgens mij niet rechtsgeldig en zal je dit vast moeten laten stellen bij een notaris.

Onder koopcontracten staat: 'Het Nederlandse recht is op de koopovereenkomst van toepassing'

dit zou je ook hierbij kunnen doen.