Mesten in drinkbak, hoe tegen te gaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BasiNami

Mesten in drinkbak, hoe tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 21:59

Mijn 2,5 jarige merrie poept steeds in haar drinkton en wil dit daarna (zeer begrijpelijk ) niet meer opdrinken.
Ik heb niet echt zin om een paar keer per dag die hele ton leeg te gooien en weer te vullen dus geef haar nu losse emmertjes water. Ze krijgt nu dus steeds maar 1 emmertje per keer en kan niet zelf beslissen wanneer ze wil drinken. Dit vind ik niet zo handig dus wil ik graag weer gewoon water in een ton doen.

Maarr.. Hoe hou ik tegen dat ze in haar drinkton poept?

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:09

Kan je de ton niet aan de andere kant van haar stal zetten?
Of elke keer de mest in de buurt van de ton weghalen en aan de andere kant neerleggen. Misschien gaat ze snappen dat daar de wc is?

_Dunja_

Re: Mesten in drinkbak, hoe tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:21

Ja inderdaad, de ton verplaatsen.
Mijn pony heeft dit met haar hooi ze poept er altijd bovenop het hooi verplaatst werd toen was het over.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:23

Bij ons op de manege staat ook zo'n irritant paard die mest in zijn drink en voerbak. Maar die zijn niet verplaatsbaar. Dus steeds voor het voeren zie je ze weer met hun hoevenkrabbertje schrobben die de drink en voerbak

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:43

Mijn merrie speelt het ook regelmatig klaar om in haar drinkbak of in haar voerbak te mesten. Er zit niks anders op dan die dagelijks diverse keren te controleren en schoon te maken als ze die weer eens al toilet heeft gebruikt

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:55

Ik antwoord maar even voor BasiNami..
Het is niet zo dat ze het per ongeluk doet, ze heeft een mega grote stal, maar nog mest ze in de ton. Ook in het weiland mest ze in de ton, waar de ton ook staat... Gek beest.. Is dit wel af te leren?

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 01:53

MIJn merrie doet het ook zowel in haar water bak als in haar voerbak. In haar vorige stal was de voerbak te hoog en voor de waterbak had ik een schuin toutje gespannen zo kon ze wel drinken maar door het touwtje kreeg ze haar kont niet in de hoek en kon ze niet meer in haar waterbak poepen. Nu zit er bij ook niks ander op dan schoonmaken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 08:44

Voor wat het waard is: een kennis van me had ook het probleem van poepen in de waterbak. Zij legde vier gewone stoeptegels in een vierkantje onder de waterbak en daarmee was het opgelost. Probeer het eens, baat het niet, schaden doet het ook niet.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 08:51

Misschien een heel gek idee, maar kun je niet nog een ton in de stal plaatsen, waar je dan het water in doet? Kan ze die eerste gebruiken als "wc" en de andere als drinkbak.

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 17:06

Bedankt voor alle tips! Ik zal ze zeker proberen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:02

misschien als je de drinkbak aan de andere kant zet? Of dat je de drinkbak ophangt aan de 'muur'
of een automatische drinkbak misschien? succes ermee!

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:05

Misschien is het paard zindelijk en heeft geleerd netjes op de 'bak' te gaan, net als een kat?

Die van mij doet het een heel enkele keer in haar drinkbakje. Dan zit er niks anders op dan schoonmaken en hopen dat ze het niet weer doet!

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:23

wan schreef:
misschien als je de drinkbak aan de andere kant zet? Of dat je de drinkbak ophangt aan de 'muur'

Nou de mijne doet het gewoon in haar automatische drinkbak en ook de voerbak hangt op aan de wand. Net op "mesthoogte"blijkbaar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:31

ikke schreef:
Voor wat het waard is: een kennis van me had ook het probleem van poepen in de waterbak. Zij legde vier gewone stoeptegels in een vierkantje onder de waterbak en daarmee was het opgelost. Probeer het eens, baat het niet, schaden doet het ook niet.

Wat is de achterliggende gedachte hierachter?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:37

Margreth schreef:
wan schreef:

Nou de mijne doet het gewoon in haar automatische drinkbak en ook de voerbak hangt op aan de wand. Net op "mesthoogte"blijkbaar.

haha.. misschien moet je hem nét ietsje hoger doen
toevallig had me vzpony vandaag ook zoiets.. hij had gepoept en de mest zat tussen de tralies van de stal zegmaar was wel een komisch gezicht

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:37

ik heb het ook enkele keren voor gehad dat mijn paard dat deed, en ik iedere keer gaan schrobben
Maar dan heb ik 1 maal de drinkbak niet uitgekuist en de stront er gewoon 2 dagen ingelaten (ik gaf wel 3X per dag water uit een emmer) en dan na 2 dagen uitgekuist. Ze heeft het nooit meer gedaan.

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:55

wij hadden dat probleem op met Black, in zijn stal hebben we een verticale balk tegen de muur gehangen! Dat werkte...!
Nu doet Asta het ook en hier in haar box hebben we een stalen balk opgehangen, precies voor de dinkbak, nu kan ze wel drinken, maar niet erin poepen!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:01

Afbeelding

Dit heeft mijn vorige paardje gedaan Gelukkig maar 1-malig Begreep al niet waarom hij die dag zo'n dorst had!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:23

ikke schreef:

Kan je dit misschien iets beter toelichten?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:04

mijn paard heeft er ook talent voor: in de drinkbak, in de voerbak, nu heeft ie z'n drinkbak als bidet gebruikt en hij lekt als een zeef, er staat een emmer onder om het lekwater op te vangen en je raadt het al....... hij mest in die emmer

Ik heb al geopperd om een kruiwagen achterin de box te zetten, scheelt een hoop werk met uitmesten......

Sybelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:37

NehnaDagmar schreef:
Ik antwoord maar even voor BasiNami..
Het is niet zo dat ze het per ongeluk doet, ze heeft een mega grote stal, maar nog mest ze in de ton. Ook in het weiland mest ze in de ton, waar de ton ook staat... Gek beest.. Is dit wel af te leren?

Wil je het wel afleren lijkt met eerder de vraag. Ik wil ook zo'n paard! Scheelt dat even uitmesten. Dan hang ik wel zo'n voerbak met armpjes er aan op voor de watervoorziening.

Edson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:43

Wat wij meestal doen is mest van (in dit geval) een hengst in de hoek van de stal leggen. Werkt goed......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:49

PeruaansePas schreef:
ikke schreef:

Wat is de achterliggende gedachte hierachter?

Mareska schreef:
ikke schreef:

Kan je dit misschien iets beter toelichten?

De theorie erachter is dat het paard met de achterbenen hoger staat en dat zou niet zo prettig zijn.
De nadere uitleg: Onze automatische drinkbakken hangen ook in de hoek, zoals de foto van Teuntje111. Leg daaronder, in een vierkant, vier stoeptegels, gewoon naast elkaar (niet stapelen).
Bij het bewuste paard werkte het perfect. Toen ze bij ons kwam staan en dit vertelde, bevestigde de boer dat hij dit vaker zo had gezien.
Ik had er zelf ook weleens van gehoord, maar in hoeverre dit nu altijd werkt, kan ik natuurlijk ook geen garantie geven.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:17

Hee als je het probeert, laat je dan even weten of het werkt? Ik vind dit heel boeiend!
Die van mij mest niet in haar drinkemmer, ze sloopt hem gewoon...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:13

Hier ook een paard van die ontdeugden
Die staan in een loopstal waarbij de drinkbak achter de tralies staat (tralies waar ze met hun hoofd doorheen kunnen om te eten en drinken dus) en ze douwen hun kont gewoon tussen de tralies door en gaan dan mesten, elke keer precies in die drinkbak....

Toen wij daar automatische drinkbak neer hingen, wel vrij hoog, was het opgelost.