binnekort veulen wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

binnekort veulen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:48

Ik heb 2 shetjes die ik mag verzorgen. 1 daarvan is over ongeveer 2 maand uitgerekend en krijgt dus (hopelijk) een veulen. We wandelen er ook mee maar tot wanneer zouden we dat nog kunnen blijven doen? En hoe kunnen we het, het beste aanpakken als het veulen er is? Bedankt alvast!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:56

Wandelen kun je tot op de dag van het veulenen nog wel doen hoor...beweging is goed, zolang je ze niet extreem ineens aan het lopen/bewegen zet.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:01

ja, ik verzorg deze ponytjes ook (het zijn er 2, maar 1 daarvan is dus drachtig )

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:20

weet niemand het?

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:23

Je kan nog gewoon lbijven door wandelen hoor!
De laatste paar dagen idd niet te wild doen,

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:55

beweging is alleen maar goed voor een drachtige merrie, je kunt kunt gewoon tot aan de bevalling blijven wandelen hoor, alleen je moet niet meer de maraton met haar gaan lopen.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 17:39

nee we stappen en draven gewoon kleine rondjes door het bos.
weten jullie ook hoe we dat het beste met het veulen kunnen doen, het veulen gewoon los laten lopen of aan een halster touwtje mee laten lopen?

Spoec

Re: binnekort veulen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:47

Uhm de eerste dagen het veulen en de moeder lekker met rust laten en samen in een (appart) weitje zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen ..
Je kunt dan wel af en toe eens gaan kijken maar laat ze de eerste weken lekker in de wei staan waar ze zelf kunnen spelen en dollen ..
Je kunt het veulen bijna meteen aan een halstertje laten wennen maar blijf erbij en niet met het halster de wei in laten gaan ..
(ervaringen van mensen gehoord waarbij het veulen zich dus binnen een uur had opgehangen aan het halster)
Laat de moeder er ook gewoon lekker bij, zorg vooral dat er geen paniek ontstaat ..
Je merkt vanzelf wel wanneer je de moeder er even af kunt halen ..
Ik heb dit ongeveer na 3 weken gedaan, de moeder in de bak en veulen op stal gezet ..
En zo langzaam uitgebouwt ..
Doe vooral niets overhaast .. Alles komt vanzelf .. Ga gewoon op gevoel af en let op de reacties van je paardje ..
Na een tijdje kun je het veulen mee laten lopen met de moeder aan een halstertje, maar verwacht niet dat dit binnen een week kan !!
Mss kun je in het begin gewoon in de bak of afgesloten omgeving wandelen zodat er niets kan gebeuren? Meestal loopt het veulen niet weg van de moeder maar als je de straat opgaat kan er natuurlijk altijd paniek ontstaan..

*Hoop dat dit een beetje een antwoord op je vraag is ?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 17:54

ja heel erg bedankt

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:58

ja bedankt voor je (goede) reactie!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:06

Je kan inderdaad totaan het veulen lekker blijven wandelen, en klein beetje conditie maakt de bevalling ook gemakkelijker voor de merrie.
Wandelen kan ook gewoon met veulen erbij. De eerste paar weken gaan ze niet ver weg van mama. Hengstenveulentjes zijn wel avontuurlijker dan merrieveulens.
Als het veulen geboren is en goed bij de moeder drinkt kan je na een dag al gaan wandelen met allebei samen. Verschillende ondergronden geven betere en sterkere voetjes dan alleen op de zachte weidegrond lopen. Na een week ong. afhankelijk van de omstandigheden (avontuurlijk veulen, wegen oversteken, etc) kan je het veulen aan de moeder vast maken en zo meenemen, mama longeersingeltje, veulen eraan knopen en wandelen maar. Zo kan je het veulen leren meelopen zonder dat jij iets hoeft te doen, op die leeftijd lopen ze toch wel met mama mee.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:39

oke bedankt voor je reactie, maar als we dus na 1 dag (áls hè, het ligt er natuurlijk ook helemaal aan, en het is natuurlijk ook niet 'onze pony' ) gaan wandelen moeten we het veulen dan gewoon los laten lopen? (veulens blijven altijd wel bij de moeder maar dan nog, als we met hem/haar het bos in gaan moeten we wel eerst 3m. op een weg lopen, wel een rustig weggetje, maar dan kan hij/zij toch zo weglopen? )

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:02

Zorg dat ie een halster aanheeft voor ie wat sterker op zijn benen staat. Want een halster aandoen aan een zot ongemanierd, bang klein dingie is heel moeilijk
Ik denk rond een dag of 2 oud. Je laat merrie een veulen gewoon een week met rust, niet gaan wandelen dus. Je kan wel van in het begin enkele minuutjes bij hen gaan en het veulen wrijven als ie neerligt, zo went ie eraan en dan gaan ze meestal ook niet gaan lopen Wrijf het veulen overal, maar echt overal!
Gewoon in hun buurt zijn elke dag, de merrie kuisen, zo went de kleien aan jullie aanwezegheid. Je zal het wel aanvoelen, probeer niet te veel te vragen in het begin, laat het veulen naar jou komen. Na een week elke dag jullie gezien te hebben, kan je kalm aan het veulen aan de touw nemen. Wrijf hem/haar, tot als ie het vrijwillig toelaat. Duuw ook altijd zijn/haar kont weg van je. Als ie helemaal geacepteerd hebt dat je hem wrijft, kan je beginnen borstelen, dat hebben ze meestal wel graag. Nu is het gewoon ontzettend belangrijk dat ie vertouwen krijgt in jullie. Geen bruske bewegingen, geen geroep. Maar als ie je omver loopt mag je hem wel een flinke duuw geven of effe in je handen klappen zodat ie verschiet. Gewoon niet slaan
Als dit allemaal mukt kan je beginnen gelijden, begin in vertouwde omgeving. Stap vooruit, (hij zal niet volgen)trek zachtjes aan het touw. Hij zal hier waarschijnlijk heftig op reageren, maar niet los laten tot ie een stap naar voor zet. Doet ie een stap naar je toe, laat je direct het touw losser, zodat de druk weg is. Herhaal dit enkele malen en laat hem dan terug vrij. Als ie niet meer tegenwringt ben je klaar voor een wandeling! Een van jullie neemt de merrie en de anderen het veulen, laat het veulen vlakbij de merrie lopen, maar jij zegt waar.

Nu is het voor jullie ongelooflijk stressy, maar het komt wel goed. Ik had het ook, maar alles is goed verlopen, het veulen is nu 11 maand en beter gemanierd dan de merrie
Je zal het wel aan voelen !

en vergeet geen fotos te plaatsen van de kleine he!!!!
veel succes

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:08

heel erg bedankt voor de reacties zekers plaatsen wij foto's

skaay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:06

wan schreef:
oke bedankt voor je reactie, maar als we dus na 1 dag (áls hè, het ligt er natuurlijk ook helemaal aan, en het is natuurlijk ook niet 'onze pony' ) gaan wandelen moeten we het veulen dan gewoon los laten lopen? (veulens blijven altijd wel bij de moeder maar dan nog, als we met hem/haar het bos in gaan moeten we wel eerst 3m. op een weg lopen, wel een rustig weggetje, maar dan kan hij/zij toch zo weglopen? )

sorry maar met een veulen van 1 dag zou ik echt nog niet gaan lopen
laat ze eerst maar aan elkaar wennen.
ik ging pas met me veulens wandelen toen ze een week of 6 waren( heel klein stukje gewoon in de wei met de moeder..)
maar 1 dag vind ik echt veeels te vroeg...maarja das mijn mening..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:11

Hoihoi

Ik sluit me aan bij wat hierboven allemaal al genoemd is, maar je hebt voor het wandelen ook een soort "singel" waarmee je het veulen aan de moeder vast kan maken, zodat hij wel mee moet.. ik vind dit minder eng als het veulen los laten lopen of met een halster.. Wel zou ik ze de eerste paar weken lekker met zijn tweetjes lin de wei aten lopen en vaak komen om te knuffelen en te laten wennen aan een zacht borsteltje enz.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:16

skaay schreef:
wan schreef:

sorry maar met een veulen van 1 dag zou ik echt nog niet gaan lopen
laat ze eerst maar aan elkaar wennen.
ik ging pas met me veulens wandelen toen ze een week of 6 waren( heel klein stukje gewoon in de wei met de moeder..)
maar 1 dag vind ik echt veeels te vroeg...maarja das mijn mening..

ja oke, maar dat heb ik ook niet 'bedacht' dat zei een meisje in dit topic

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:49

dus we moeten ze gewoon even een paar weken in de wei laten lopen. niet mee gaan wandelen maar mogen we de moeder wel poetsen? en het veulen met een heel zacht borsteltje? alvast bedantk voor de reacties

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:45

Wel heel veel met het veulen knuffelen om het veulen vanaf dag 1 aan mensen te laten wennen, maar dan waar de moeder bij is en ook met poetsen de paardjes niet uit elkaar halen.. Zo heb ik het altijd gedaan

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:00

Okee bedankt

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:40

Mijn veulen heb ik vanaf de eerste dag aan een halstertje laten wennen en vanaf de tweede dag hele kleine stukjes aan het haster en touw laten meelopen. Het mee laten lopen aan een halstertje heb ik het veulen geleerd door lichte druk op het touw te zetten en zodra het veulen een pasje naar voren kwam direct belonen door het touw te laten vieren. De eerste keer een halster om doen kun je het beste met zijn tweeën doen: de één houdt het veulen vast door een arm om de borst en een arm om de kont te doen, de ander doet rustig het halstertje om. In het begin gewoon een aantal keren om en af doen, meer niet. Nooit een veulen met halster omlaten staan in de stal of in de wei! (dit geldt eigenlijk voor alle paarden)
Bij mij bestonden de stukjes lopen uit het wandelen van de stal naar de bak en andersom, echt maar een paar meter, maar voor het veulen een goede oefening. Over de weg wandelen zou ik pas doen als het veulen in de wei keurig aan een halster mee kan lopen. Als je op de openbare weg komt, zou ik het veulen nooit los laten lopen. Als bestuurder moet je het paard altijd onder controle hebben en dat kan niet als het los meeloopt. Bovendien kunnen ook erg jonge veulens al erg nieuwsgierig zijn en een heel eind bij mams vandaan lopen.
Ik denk dat je de eerste weken niet te veel moet willen doen met mams en het veulen, maar wat basisdingen zoals het poetsen, hoefjes geven, halster om en meelopen aan een touw kun je ze best al in de eerste dagen leren.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:34

oke bedankt voor je reactie.. het lijkt mij ook geen goed idee om met het veulen over de straat enz. te gaan, het is mijn paard niet en je weet nooit wat ermee gebeurt voor hetzelfde geld looptie weg enzo of komt hij/zij onder een auto maar bedankt voor je reactie!