wat voor ervaring hebben jullie met vlas

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:16

en wat betalen jullie voor een baal!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:02

hier zijn meerdere topics over geweest mijn paarden staan geruime jaar op thorobed vlasleem, nog beter dan gewoon vlas. ik ben dik tevreden, in aanschaf duur maar uiteindelijk ben ik goedkoper uit: sneller met uitmesten, gebruiksvriendelijk en blijft lang mooi.

Verder is het stofvrij, neemt veel vocht op en ook vieze geurtjes neemt het weg.

Enige nadeel wat ik me kon bedenken is dat de paarden niet echt wat te knabbelen hebben op stal. Nou staan die van mij weinig binnen dat scheelt

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:05

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:06

Thuis hebben wij alles op stro staan, en op stage staat alles op vlas . Ik vind het erg makkelijk spul, op stal hoef ik niet uit te mesten, maar van degene die daar uitmest hoor ik dat het veel makkelijker schoon te houden is. Om de paarden wat te knabbelen te geven geven we elk paard een half plakje stro op een dag zodat ze kunnen knabbelen

Maar ik denk dat je het makkelijkste eventjes de zoekfunctie kunt krijgen, dan vind je pagina's vol over de ervaringen met vlak

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:14

Helemaal geen stof, makkelijker bij te houden en neemt veel vocht op dus goed voor de hoeven..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:41

echt super spul! ik sta er sinds kort weer op, en het blijft heel mooi. ze blijft schoner, het is sneller schoon te maken en het mest idd snel uit!

er wordt gezorgd dat ze altijd vers stro heeft om op te knabbelen; ideaal dus!

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:47

Mijn paardje doet het er super op..en je doet er best lang mee..elke dag haal ik de drollen eruit en om de zoveel dagen de echte natte plekken..en dan gooi ik er zo af en toe een nieuw pak bij..en na een hele lange tijd schep ik hem helemaal leeg.
Gooi er wel stro overheen..mocht ze wat willen knabbelen.
Sommige paarden eten het..en daar moet je wel op letten!

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 21:48

Anique_Vaandrig schreef:
echt super spul! ik sta er sinds kort weer op, en het blijft heel mooi. ze blijft schoner, het is sneller schoon te maken en het mest idd snel uit!

er wordt gezorgd dat ze altijd vers stro heeft om op te knabbelen; ideaal dus!

die van mij krijgt altijd kuil of hooi, maar hij is niet eterig in zn stal, zoals stro heeft ie smorgens al op, dus daar kan die niet op staan, en ik heb wel is aubiose dat eet ie niet en zaagsel eet ie ook niet!

ik ga is vlas proberen, we kunnen het hier halen voor 4,25€ per baal

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 21:49

keetieee schreef:
Mijn paardje doet het er super op..en je doet er best lang mee..elke dag haal ik de drollen eruit en om de zoveel dagen de echte natte plekken..en dan gooi ik er zo af en toe een nieuw pak bij..en na een hele lange tijd schep ik hem helemaal leeg.
Gooi er wel stro overheen..mocht ze wat willen knabbelen.
Sommige paarden eten het..en daar moet je wel op letten!

ja mijn paard eet dus nooit van zn stalbedekking, dus dat scheelt. ja stro vreet ie op, maar dat hennip wat ik eerst had ook niet dus daar ben ik blij mee!

tjambo

Re: wat voor ervaring hebben jullie met vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:03

ik gebruik nu ongeveer een jaar vlas het bevald mij prima. ik haal wel drie keer per dag de drollen eruit waardoor het verbruik van vlas meevalt. wat het kost is afhankelijk van de hoeveelheid die je afneemt, zelf haal ik altijd een pak of 20 dat scheelt toch gauw een euro per pak tegenoverdat ik er maar een stuk of 4 meeneem

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 02:05

MIjn paardje heeft er een half jaar op gestaan en vond het vreselijk. Ze maakte er een vreselijk zooitje van en binnen 2 weken stonk het en was het smerig. Ondanks iederdag de mest er uit scheppen in zo verre mevrouw het niet vertrapt had . Men zei dat je minstens 12 weken kon laten liggen nou na een maand ging bij mij die stal leeg. Dan was ik ander half uur bezig om de zooi er uit te krijgen. Ik gooide aan het begin 4 pakken in haar stal en na 2 weken eentje bij. Ik vond het niks.

Nee geef mijn maar lekker stro. Ze werd er ook vervelend van, ondanks dat ze een halve dag buiten stond, toen het weer de wei niet meer toe liet.
Ik ben inmiddels van stal verhuisd en daar kreeg ze 3 weken stal rust. Ze kon lekker stro knabbelen en werd helemaal niet vervelend. *o/*

Ik ben blij met stro en mijn paardje ook.

Sorry voor het negatieve tussen al het positieve. Maar je vroeg naar ervaringen en dit is de mijne.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:51

Onze paarden staan ook op vlas. De ene houdt haar stal prima schoon, ze mest op één plek, dus dat gaat heel goed. De andere maakt er echt een smeerboel van en loopt al de mest door de hele stal. Omdat ze de mest fijntrapt kun je ook niet goed uitmesten. Halverwege de week is het een bende. We gooien er altijd een plak stro op, tegen de verveling en dan ziet het er ook wat beter uit. Helemaal op stro is geen optie, omdat ze alles opeet en al een paar keer koliek heeft gehad. Ik ga er nu een softbed in gooien. Dat is een dik rubberen matras, daarom heen moet je strooien. Ze ligt dan altijd schoon op het matras en dan blijft de stal verder schoner. Het bevalt wel veel beter dan zaagsel, want dat was binnen een dag al een troep. Ander voordeel van vlas is dat je een kleinere mestvaalt hebt. Als je paard geen stro-eter is en het je niet uitmaakt hoe groot je mesthoop is, dan zou ik denk ik toch voor stro kiezen.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:09

het paard van mij en van mn zusje stonden vorig jaar allebei op vlas, ik vond het zelf niet echt een succes, ze at het op. en het was maar een dun laagje, als je er 3 pakken in deed en ook nog best wel duur. dit jaar mochten we kiezen en heb ik voor stro gekozen, mn zusje voor vlas, ik ben altijd veel sneller klaar met uitmesten, zij moet altijd de mestballen helemaal onder het vlas vandaan vissen, en ik kan gewoon al het vieze wegscheppen omdat ik niet zo zuinig hoef te zijn
stro staat ook veel gezelliger en warmer, en daarvan is het niet erg als ze er een beetje van eten. als ze de hele bodem opeten is vlas wel handiger

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:15

heel erg goed...
stro vreet ze allemaal op.... het enige dat over blijft is een kale vloer met wat ondergepoept stro..
nu maakt ze er alsnog een puinzooi van... 's nachts ligt ze maar 's ochtends staat ze tijdens het eten van haar hooi te grazen..
maar daar haal ik dan de drollen uit, gooi het gat weer dicht, haal het schone vlas van de zijkanten en het werkt perfect!!
ze heeft droge voeten, staat op een lekkere laag bodembedekking en ligt ook in d'r stal.
wel schud ik er elke dag 2 plakjes stro over uit, dan heeft ze eat te knabbelen als haar 3-4 plakken hooi op zijn.

ik betaal 5,80 voor een baal als ie bezorgd wordt, anders 5,60

Amor_Amor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:20

Ik vind het heerlijk spul en fijn om mee te werken.
De prijs verschilt wel per baal.
Wij namen +/- 100 balen tegelijk af, dan werd het al wat goedkoper

GoLizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:29

simba en jacintha staan ook op vlas voral omdat simba stofalergie heeft.. dus en het is nu niet mee raan haar te merken het is super makkelijk schoon te houden en hier is het 5 euro per baal..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:34

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:36

kun je vlas ook over het land gooien?

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:13

missnynke schreef:
kun je vlas ook over het land gooien?

ja je kan vlas over het land gooien!

ik heb vanmiddag vlas gehaald, 4.25€ per baal! lekker goedkoop!

RiNa06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:05

goede ervaring ik betaal 4.75 voor een baal

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:18

Ik ben er ook erg tevreden over, als je maar regelmatig de drollen eruit haalt. Dan kunnen ze er erg lang mee doen, en mijn pony heeft minder last van mok. Ook het uitmesten gaat sneller.

lilykashmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:33

Bij mijn verzorgstal hebben ze ook vlas. Ik vind dit echt geweldig werken! Je bent zo klaar met mesten! Elke dag gewoon alleen de drollen eruit halen etc. zo gedaan! Het stoft ook niet zo erg enzo! Ik ben erg zeer te spreken over !