is platenbont en bont hetzelfde??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

is platenbont en bont hetzelfde??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 19:19

hoii,

ik heb een verzorgpony en in zijn paspoort staat dat hij een bonte welsh is, maar ik dacht dat welshjes nooit bont konden zijn, toen las ik op internet dat er platenbont stond, maar is platenbont en bont hetzelfde of niet? en als je het weet, kun je dan mischien even een voorbeeld foto laten zien?

alvast bedankt!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:31

platenbont is geloof ik strakker afgegrenst dan gewoon bont... denk ik

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: is platenbont en bont hetzelfde??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:19

Bont is een aanduiding voor een gevlekt paard, een paard met meerdere kleuren over zijn lijf. Platenbont is bont, bont is niet platenbont. Je hebt namelijk ook nog marmerbont, sjabrakbont, panterbont, sabinobont.....

De laatste is de enige mogelijke bontvorm die voor welshjes is toegestaan, alleen komt deze bontvorm zelden tevoorschijn op de romp, meer op benen en hoofd en eventueel een witte vlek onder de buik

Wat ik als vermoeden heb bij jouw pony is dat het een papierloze pony is, en gewoon een kruising. Je ziet nogal vaak dat ze een pony een welsh pony noemen, ook al is ie het helemaal niet. Vaak hebben ze dan het type van een welsh pony. Je ziet ook vaker bonte welsh-pony's te koop op internet, staan dan zo te koop maar zijn stiekem geen welshjes.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:00

bont staat voor wit bij mijn paarden staat op het papier platenbont, dat is de benaming voor hun aftekeningen. Zoals Neonlight zegt, er zijn verschillende soorten bont.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:21

Neonlight schreef:
Bont is een aanduiding voor een gevlekt paard, een paard met meerdere kleuren over zijn lijf. Platenbont is bont, bont is niet platenbont. Je hebt namelijk ook nog marmerbont, sjabrakbont, panterbont, sabinobont.....

De laatste is de enige mogelijke bontvorm die voor welshjes is toegestaan, alleen komt deze bontvorm zelden tevoorschijn op de romp, meer op benen en hoofd en eventueel een witte vlek onder de buik

Wat ik als vermoeden heb bij jouw pony is dat het een papierloze pony is, en gewoon een kruising. Je ziet nogal vaak dat ze een pony een welsh pony noemen, ook al is ie het helemaal niet. Vaak hebben ze dan het type van een welsh pony. Je ziet ook vaker bonte welsh-pony's te koop op internet, staan dan zo te koop maar zijn stiekem geen welshjes.

wat bedoel je met papieren? een stamboek of een paspoort? want hij heeft wel een paspoort en daarin staat bonte welsh

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:59

Met papieren bedoel ik stamboekpapieren, ieder paard/pony heeft tegenwoordig een paspoort namelijk.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:03

volgens mij heeft hij dat niet, maar het stond wel in z'n paspoort dat het een bonte welsh was :S

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:11

Wil niks zeggen, kun je erin laten zetten. Wij hebben ook enkele hackney's zonder stamboekpapieren, daar hebben wij ook in laten zetten dat het een hackney is. Als we hadden gezegd dat het een welh was had er welsh ingestaan.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:18

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:39

owh dan lijkt het wel of het een frame is, ik zal wel even een paar foto's plaatsen, dan kunnen jullie het beter zien

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:50

dit zijn de foto's :

Afbeelding

en dan nog eentje van z'n hoofd

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:03

Frame geldt voor overo's, en dit is een tobiano.

En aan het hoofd te zien is het geen welsh trouwens.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 23:06

oke, maar wat denk je dan wat voor soort ras het is? het kan natuurlijk ook een kruising zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:21

Ik denk niet dat het een ras is maar een kruising. Hoe groot is de pony? Kan een kruising met een welsh zijn. Overigens is de pony ook te lux voor een welsh, tenzij het een NWR zou zijn, maar zo te zien is ie kleiner.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:25

zou weleens wat New Forest in kunnen zitten...

idd, je kan gewoon zeggen wat voor ras het is voor het paspoort. toen Flicka gechipt werd, ging dat via het shetlander stamboek. dat staat dan ook in het paspoort. maar ze is toch echt een kruising shet/ welsh/ hackney en nog wat...

Feithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 03:11

Een hele mooie pony hoor zeker weten maar idd wat neonlight zegt aan het hoofd is gewoon heel duidelijk te zien dat het geen welshje is.. die zn veel sierlijker en vooral ook veel kleiner..

Zou er niet iets van Hackney in kunnen zitten?? neonlight, jij hebt toch hackneys doe eens een gok

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:14

Nee, hackney lijkt het nog niet op. Welshjes hebben een sierlijker hoofd maar zijn juist voor de rest grover gebouwd. De romp is veel "dikker" bij welshjes. Voor New Forest geldt precies hetzelfde als voor een welsh, bovendien mogen deze ook niet bont zijn. Maar het wil niet zeggen dat het er niet in zit, kan best dat het een mengelmoesje van diverse rassen is. En dat denk ik om eerlijk te zeggen ook. Waar die bonte kleur vandaan komt??? Geen idee!

Feithje, naast hackney's hebben we ook New Foresters en we hebben welshjes gehad. Best veelzijdig in de ponyrassen dus.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:37

Het is idd geen frame (dan moet je witte plekken hebben omsloten door bruine). Dit zijn idd Tobi-vlekken.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:01

Een soort bont is inderdaad Platenbont (oftewel Tobiano), en deze pony is idd platenbont
Qua ras is het denk ik gewoon een bastaardje van alles

Overigens is niet iedereen het er 'mee eens' dat Sabino en witkop bont (splash) bij Overo horen. Vooral Australische onderzoekers niet, omdat in Australie witkopbont en sabino altijd al bestaan heeft, maar Overo pas in 1970 voor kwam, toen er paints werden geimporteerd vanuit Amerika.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:08

Ik denk eerder dat Frame een Amerikaans fenomeen is en niet Tobiano. In hoeverre Splash, Sabino, Rabicano etc elkaar beïnvloeden/versterken zoeken de wetenschappers maar lekker uit

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 12:32

volgens mij is het dan gewoon een kruising, mischien zit er wel 45% welsh in, dat weet ik niet zeker, want hij heeft een hoog ingeplante staart en dat hebben altijd welshjes, maar z'n hoofd is iets te 'hard' voor een welsh en aangezien zijn karakter lijkt het niet op een welsh, want hij is heel erg pittig.

mischien zit er ook wel iets van een new forest erin.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:38

mijn pony is wel bonte welsh zijn papa en mama hebben alle bij papier ( alleen fokker heeft er nooit papier bij gevraagd (moes ik zelf maar doen als ik het wou zei die maar liever niet ) om dat dit geen aanwinst is voor de fokker
maar er zal vast ergens ver weg in het stamboek wel een ander ras in zitten

en aan hoofd te zien lijkt het mijn ook geen welsh

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 12:53

hier nog een foto, maar dan met mij erop ik ben rond de 1,65 dus kan je het een beetje vergelijken hoe hoog hij is, maar op deze foto vind ik zijn hoofd er ook anders uit zien dan bij de andere foto, hier lijkt het meer op een welsh dan bij de vorige:

Afbeelding

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:58

sorry maar vindt het hoofdje veel te grof voor welshje maar kan aan mij ligen

kan best kruising zijn met welsh /new forse of zo hoor

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 15:29

ja dat is waar, een welsh heeft een ander soort hoofd, kijk maar in m'n profiel, daar staat rowin, de verzorgpony van suus1991 en dat is wel een welsh en hij staat ook ingeschreven in een stamboek