keuringen zijn toegestaan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amanda18

keuringen zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 18:21

heyy
het is misschien een hele stomme vraag maar soms staat er als je een paard koopt bij de advertensie van keuringen zijn toegestaan. nu wilde ik graag weten wat deze keuring inhoud en wat ze dan allemaal doen en hoeveel dat dan kost.
alvast bedankt

Lotti

Re: keuringen zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:29

Ze keuren rontgenologisch (om te kijken of de botten allemaal inorde zijn zeg maar) en klinisch (bloed en rondom enzovoorts) hoeveel deze kosten weet ik niet , maar het kan erg oplopen! Vandaar dat de meeste keuringen alleen maar gedaan worden bij de echte sportpaarden en niet bij zeg maar manégepaarden (alhoewel dit erg zonde is! alle paarden zouden gekeurd moeten worden..)

In ieder geval kan er ook bij een eventuele aankoop overeen gekomen worden dat het te kopen paard klinisch en rontgenologisch gekeurd word en dat als hij goedgekeurd word de kosten voor jou zijn en als hij afgekeurd word de kosten voor de verkoper zijn.

laulau85

Re: keuringen zijn toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:31

Beetje vage advertentie. Het is logisch dat als je een paard koopt je wil weten of hij goedgekeurd is. Dit kan betaald worden door de koper of door de verkoper (hangt er soms ook vanaf of hij/zij goedgekeurd wordt of niet)

De gezondheid van het paard wordt dan bekeken en of er geen problemen zijn waardoor je later niks meer aan je paard hebt. Enkele dingen zijn hoefcatrol (hoe je het ook schrijft) kreupelheid, of de benen goed zijn etc.

Ja ik weet niet wat je er allemaal precies over wil weten....

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:37

Kosten van een rontgenologies onderzoek komen rond de € 500,- Er wordt eerst een klinische keuring gedaan dit is rond de € 40,- En als die goed is komen de foto's...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:39

Je kunt idd kiezen: klinisch keuren of klinisch en rontgenologisch.
Ik heb mijn paard bijv. alleen klinisch laten keuren (normaal rond de 75 Euro). Hierbij wordt geluisterd naar hart en longen, de ogen en neusslijmvlies bekeken, het gebit bekeken, het beenwerk bekeken en het paard moet op het zachte en op het harde op de rechte lijn en op de volte stappen, draven en galopperen, zodat de veearts kan zien of er afwijkingen zijn. Tot slot doen ze nog een buigproef, waarbij het been wordt opgetrokken naar boven een bepaalde tijd en zodra de veearts het been laat zakken, moet de eigenaar met het paard aan de hand wegdraven.
Voor de duurdere paarden kun je rontgenologissch laten keuren maar dan zit je idd minimaal wel rond de 450 Euro. Voor paarden boven de 4500 Euro te kunnen verzekeren zijn de foto's verplicht.

Wanneer dus in een advertentie staat 'Alle keuringen zijn toegestaan' geeft de eigenaar aan dat hij er vertrouwen in heeft dat het paard goed en wel door de keuringen heen komt. Wanneer een eigenaar weigert je toekomstig paard te laten keuren moet er natuurlijk wel een belletje rinkelen

amanda18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 19:21

oke dank je wel. dan weet ik waar ze op gaan letten en wat er gebeurt