Paard blijft niet stil staan tijdens het opstijgen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Paard blijft niet stil staan tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 15:54

Mijn paard blijft dus heel moeilijk stil staan tijdens het opstijgen. In de bak zet ik haar vast aan zo'n koeienhalsband om de nek en met het halstertouw aan de bakrand vast. Zo stijg ik op.
Maar tijdens een buitenrit stijg ik ook wel eens af en dan kom ik er echt met geen mogelijkheid weer op. Dan draaft ze weg, of draait zich heel snel om.
De binnenteugel heel strak houden werkt niet, want ze loopt gewoon weg.

Wie heeft tips?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:57

Iedere keer als ze ook maar 1 stap doet terug zetten op de plaats waar ze stond. Tot vervelens toe hiermee doorgaan. Niet straffen, maar gewoon weer terug zetten. En heel goed belonen als ze wel blijft staan.

De eerste paar keer zul je misschien alleen je been omhoog kunnen doen en ze gaat al lopen, dan zet je je been gewoon weer op de grond, zet haar terug en probeert het weer.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:58

Laat eerst iemand het paard vasthouden. Als hij niet blijft staan stap je gewoon weer opnieuw op, en anders weer opnieuw. Dit kun je langzaam uitbouwen, het kost even tijd, maar werkt meestal wel. Succes!

Anneke

Re: Paard blijft niet stil staan tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:00

Als je echt alleen bent, sowiso je binnenteugel veel korter doen, dat wanneer ze wegloopt, ze om je heen loopt, en je dus wel kan opstappen.
Ik vind het een heel vervelende eigenschap.
Probeer veel te oefenen, dat iemand haar telkens vasthoud als je opstapt. En als je opstapt, doe dit dan met een klein krukje. Sommige paarden vinden het vreselijk dat hangen aan het zadel wanneer je opstapt.
Gewoon heel veel oefenen en consequent zijn.

Weet je of het angst is? Of is het gewoon echt ongehoorzaamheid?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 16:06

Anneke schreef:
Als je echt alleen bent, sowiso je binnenteugel veel korter doen, dat wanneer ze wegloopt, ze om je heen loopt, en je dus wel kan opstappen.
Ik vind het een heel vervelende eigenschap.
Probeer veel te oefenen, dat iemand haar telkens vasthoud als je opstapt. En als je opstapt, doe dit dan met een klein krukje. Sommige paarden vinden het vreselijk dat hangen aan het zadel wanneer je opstapt.
Gewoon heel veel oefenen en consequent zijn.

Weet je of het angst is? Of is het gewoon echt ongehoorzaamheid?

Nee ik weet zeker dat het ongehoorzaamheid is, want tijdens het rijden is ze wel braaf. Met krukje opstijgen is echt geen manier, want niemand kan het paard vasthouden. (Ik sta niet op een pensionstalling oid). Ik rij tijdens een buitenrit vaak alleen, en soms moet ik gewoon wel even afstijgen. Maar ze geeft niks om de binnenteugel, ze loopt gewoon weg.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:18

Misschien doet het zadel haar pijn als het gewicht aan een kant hangt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:20

Ik denk dat veel paarden gewoon niet geleerd hebben om stil te staan bij het opstijgen. Het is dan geen onwil.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:26

Ik heb dat ook gehad met Flan. Ik had dan wel hulp van manlief en andersom. Als ze tijdens het opstijgen weg wilde stappen hield een van ons haar tegen. Denderde ze wel door lieten we haar achterwaarts lopen tot de plek waar we erop wilden stappen. Bij haar werkte het wel maar dan moet je alleen even kijken of je toch hulp kan krijgen..
Succes ermee.

Ook kun je met longeren halt laten houden en bij het opstijgen het zelfde commando geven...

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:33

Ik ga dit topic zeker eventjes volgen want die van mij wil ook niet stil staan, ik probeer in iedergeval al zo snel mogelijk op te stappen en niet te treuzelen.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:37

Ik ga dit topic ook even volgen voor m'n zus. Haar paard wil ook nooit stil staan. Onze pony's ook niet maar daar springje zo op .
Met krukje opstijgen lukt gewoon niet, als je echt een eigenwijs paard hebt blijft ie gewoon achteruit of vooruit lopen of je moet er heel snel op kunnen springen.

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:43

Mijn verzorgpaard deed dit in het begin ook, en het was er eigenlijk min of meer ingeslopen. Zoals Mayra al zegt, ik had ook gauw zoiets van zo snel mogelijk erop en dan maar gelijk wegstappen...

Maar op een gegeven moment stapte meneer al weg zonder dat ik mn voet in de beugel kon stoppen, en dat vond ik gewoon niet meer kunnen. Een paard moet ten alle tijde gewoon stil blijven staan als ik op wil stijgen, zowel in de rijbak als buiten

We hebben toen echt heel intensief geoefend met stilstaan. Dus stilzetten, belonen, zadel beetpakken, belonen. Als hij/zij wel weg wil lopen weer terugzetten, niet straffen, en gewoon weer opnieuw beginnen. Voor elke stap die goed gaat overdreven belonen en ook echt alles in stapjes doen, dus voet in beugel-afzetten-omhoog komen-etc. En als hij/zij bij 1 van die stapjes uiteindelijk tóch weer gaat lopen, meteen weer op de grond gaan staan en weer van het begin af aan.

Geloof me, engelengeduld zul je nodig hebben, maar binnen no time zal je paard doorhebben hoe het ook alweer moest. En dan is het een kwestie van bijhouden, dus echt de tijd nemen om op te stijgen en niet weer tolereren als ze alvast gaan lopen voordat jij goed en wel zit

Door dit zo aan te pakken met mijn verzorgpaard kan ik overal zonder problemen opstappen, ook buiten blijft hij braaf staan als ik ergens af moet stappen, en dat werkt echt veel fijner dan er vlugvlug opspringen omdat hij zn geduld niet kan bewaren

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:03

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan,
Heb hem ook steeds een stapje achteruit gezet,net zo lang dat hij bleef staan,
Nu blijft hij gewoon staan!

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 17:26

Bedankt voor de tips! Ik kreeg net ook nog een tip om gewoon een hele middag te oefenen om op en af te stijgen. Loopt ze weg, gewoon weer op de plaats zetten en weer proberen op te stijgen. En als je erop zit, belonen en weer afstijgen. Dat herhalen tot ze stil blijft staan tijdens het opstijgen!

Er is trouwens niks mis met het zadel, is al gecontroleerd

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:30

Inderdaad heel goed! Veel succes met oefenen, het is zoveel waard als je paard fijn blijft stilstaan!

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:51

ik heb hier 2 weken geleden ook al een topic over geplaatst zoekfunctie he koppie koppie

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 19:08

More schreef:
ik heb hier 2 weken geleden ook al een topic over geplaatst zoekfunctie he koppie koppie

Oh sorry niet aan gedacht..
Zal het wel even opzoeken.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:49

goed idee, veel oefenen! mijn paard deed het ook, ik heb hem toen een tijd bij een hek gezet. ik klom op het hek, en liet me op zijn rug glijden. zo dat hij even weer goed wist dat het niet eng is. (hij is mishandeld door een vorige eigenaar, daar komt het van denk ik) toen hij dat wist ben ik ook gaan oefenen, de ene dag via het hek er op, de dag erna op de normale manier. dit steeds opbouwen, en nu is het goed. je moet er wel veel geduld voor hebben! succes!

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:02

mijn bulldozer heeft het n periode gedaan, draaide zich van me af en ging in een noodvaart ervandoor, hoe meer ik cobntact met de teugels maakte des te meer hij zijn nek er tegen in zetten (fjord) ik heb hem uiteindelijk aan de bijzetteugel gezet zodat hij constante druk had en toen was de strijd snel gewonnen, nu doet hij het perfect!

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:20

wij leerden het paarden af door na het opstijgen gewoon 10 minuten stil te blijven staan. Zodra ze wegliepen weer terug zetten en dan weer opnieuw 10 minuten laten staan. Als dat goed ging gingen we naar 5 minuten en bouwden het aantal minuten af maar als we ze zover hadden dat het goed ging bleven we het volhouden om na het opstijgen even te blijven staan.

succes

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:12

merel doet het ook en dat heeft ze altijd al gedaan. bij merel is het ook niet afte leren. al je de teugels nl strak pakt dan komt ze omhoog of gaat hard rennen.
ze heeft singeldwang en dat is haar manier van stress. want als je nl weer afstapt en je gaat er weer op is erniets aan de hand, danblijft ze heel mooi stil staan.
dus wij doen er nix aan omdat het nogal een stress gevoelig beestje is. we zijn al blij dat ze bij enige druk op de teugel niet meer door de baan vliegt.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:03

Joppe heeft er ook last van..
kom gewoon puur omdat hij niet heeft geleerd stil te staan met het opstijgen. Ik oefen er heel veel in.. meerdere keren aftijgen en als ik net zit Joppe gewoon laten halthouden.. hij is het er niet mee eens maar het gaat al steeds beter..