En wat te doen bij dit weer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

En wat te doen bij dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 15:34

Tja, ik weet niet precies of dit topic hier past, maar goed, ik hoop dat er anders iemand zo vriendelijk is om te Temmen.

Mijn vraag is eigenlijk : hoe rijden jullie met dit weer. Ik bedoel, wij hebben geen binnenbak, en als het buiten vriest ligt de grond natuurlijk keihard. Ik zag hier op HAW wel al foto's van paarden die op een wei rijden waarin het gras er redelijk bevroren uitziet. Zelf zou ik met dit weer niet rijden, maar miscchien hebben andere mensen hier andere meningen of methoden over en dan zou ik die graag eens horen...

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:43

Omdat dit geen rijtechnisch probleem is verplaats ik je topic naar VMR.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:47

Is er geen mogelijkheid om de bak heel goed te slepen voor het gaat vriezen? Dan is hij vlak en blijft te bovenlaag goed.

Ik rij in de winter zowiezo niet veel. Ik heb een hekel aan in de bak rijden en het is te vroeg donker om naar het bos te gaan. Anouar staat de hele dag in het land, dus hij vermaakt zich wel. Ipv rijden doen we dan grondwerk, wandelen, vrijheidsdressuur, noem maar op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:50

Als de bak bevroren is, gooien we Sheila los. Dan kan ze zelf bepalen waar ze loopt. Rijden kan iig niet, maar dat is ook niet
erg

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:52

losgooien, wandelen, stapritjes buiten, longeren als de longeer bak het toelaat en voor de rest met smart wachten op de lente!!!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:05

Stappen op de harde ondergrond,en de paarden gaan altijd naar buiten.Ook 3x per week naar de binnenbak.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:07

ik kan ook weinig doen.zit met hetzelfde probleem..ik ga in het weekend wel naar een binnenbak is op loopafstand te doen zo'n 10 min lopen en het kost maar €5 per uur...maa rik wacht ook met smart naar de lente om weer lekker in de bossen te kunnen rijden..want sta aan het bos haha

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:09

Ik kan nu wel weer naar het bos als ik niet al te laat uit school ben. Dat uurtje langer licht scheeld alweer zoveel.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 17:22

Wandelen is momenteel niet echt een optie. Paard staat door examens alweer een tijdje stil, en is te fris om zomaar mee de straat op te gaan. Hij is door en door braaf maar als hij wat ziet...

De bak op voorhand slepen is niet mogelijk wegens voorlopig geen tractor en dan nog, op straat ga ik ook niet dressuren omdat dat te hard is dus op een bevroren bak lijkt me ook maar niks...

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:27

Ik ga naar de overkant,daar hebben ze een binnebak die ik dan afhuur,
Kan ik toch rijden,
Als het niet glad is en niet te koud,ga ik af en toe toch een buitenritje maken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:06

Waarom verhuis je niet tijdelijk naar een accomodatie waar je wel kunt rijden?

Ik heb ooit winter op een stal gestaan met alleen buitenbaan. Het was zo slecht buiten dat we niet eens het erf af konden. Mijn paard heeft toen 2 weken op zijn hok staan hoesten omdat we geen kant op konden. De winter daarop ben ik voor de vorst van stal veranderd

Coberlina

Re: En wat te doen bij dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:57

hey
hetzelfde probleem hier. Heb vorige zaterdag wedstrijd gereden maar had welgeteld 1 keer geoefend die week in de binnenpiste van de club. Zowel door het slechte weer als door de examens.
Maar de examens zijn nu gedaan en hopelijk het slechte weer ook

Als de piste bevroren ligt, dan gaan ze op de weide. Tenzij het té hard ligt natuurlijk. Ook ga ik wel eens wandelen samen met iemand van op stal. Met twee zijn ze rustiger. Ook gaan we wel geregeld met de vrachtwagen naar de piste van de club.
xxx
ps: heb je zaterdag ook gereden in Dendermonde?

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:28

Door alle omstandigheden rijd ik Mareska tijdelijk niet (geen bak, land hard en ik ga liever niet langs een industrieweg met een paard vol energie..)

Sinds heel kort rijd ik een nieuw paardje bij en daar thuis hebben ze een all weather bak, heb tot nu toe nog maar 1 x niet kunnen rijden omdat de bak te hard was, vandaag ging het heerlijk !

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:34

ik rijdt niet in de winter. zodra het in de herfst wat donkerder word en het weer minder wordt bouw ik het af en zet ik mn paard stil. de bak is te klein om in te rijden en de wei is of zeiknat of bevroren. hij loopt dag en nacht in de bak, als het vriest kan hij zelf zn weg wel zoeken. rijden kan gewoon niet, dus dan houdt het op. ik hoop dat het snel mooi lente weer word!

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:41

ALs de grond hard is rijd ik met mijn pony wel, paaden voor de kar lopen heel hard over de weg dus zie ik geen reden waarom ponies niet kunnen lopen op grond die wat harder is; mijn pony is het gewend en rijd er gewoon over. Als het een paar dagen echt keihard heeft gevroren dat het superhard is rijd ik niet. Maar als hij gewoon hard is ( niet extreem dus) rijd ik wel

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:00

Hoi,
Bij ons is als de rijbak bevroren is meestal het weiland niet bevroren( in iedergeval net berijdbaar)
Dus dan gaan we daar rustig rijden of we rijden een rondje over de straat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:03

Mijn paard is nog niet beleerd, maar in de bevroren bak bij ons wordt nog gewoon gereden ?
Losgooien doe ik wel, daarmee bepaald het paard nog zelf hoe/waar en in welk tempo ie loopt, rijden lijkt me een te groot risico op blessures

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:21

en wat dacht je van gewoon buiten rijden?? Ik zit zelf met 3 paarden,waarvan ik er met 1 bijna iedere week op wedstrijd ga en ook nog een 3 jarige(en een recreatie paardje) Ik ga die dieren echt geen tijden stilzetten hoor.Ik rijd dus gewoon buiten,je kan ook goed dressuur oefeningen rijden op een veldje hoor,zolang het maar vlak ligt.Capje op een gaan met die banaan!!Tuurlijk zijn ze ook wel wat fris,maar zolang ik ze niet langer als 1 dagen laat staan zijn ze goed te rijden buiten.
Vind het zon onzin om je paard stil te zetten als het vriest(en dan gek vinden als de paarden een beetej fris zijn...)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:52

Ik rij niet veel in een bevroren bak, ik rij zowiezo niet veel in de bak. Maar ik rij wel heel veel over het asfalt, stap en draf, zomers elke dag minstends 3 kwartier, 's winters minder. Is dat dan ook slecht Is net zo hard als een vlakke bevroren bak lijkt mij.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:26

als ik de mogelijk heb ga ik naar een binnenbak hier in de buurt en verder de straat op, zal wel moeten rijden want heb ieder weekend bijna concour, zondag ook weer springen!
ben vandaag gewoon gaan dresuren op een mooi vlak zandpad, stelling rechts en links, overgangen maken, wijken, schouderbinnenwaarts, het kan allemaal!!

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:49

ik rijd sowiso veel buiten.. een stapje en een drafje.. maar wij kunnen wel in de bak rijden omdat er zout door het zand is gemengd..

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:53

zorro schreef:
ik rijdt niet in de winter. zodra het in de herfst wat donkerder word en het weer minder wordt bouw ik het af en zet ik mn paard stil. de bak is te klein om in te rijden en de wei is of zeiknat of bevroren. hij loopt dag en nacht in de bak, als het vriest kan hij zelf zn weg wel zoeken. rijden kan gewoon niet, dus dan houdt het op. ik hoop dat het snel mooi lente weer word!

meen je dit nou echt??!! Dan kun je beter beter hamsters gaa houden ofzo...
Het is toch echt niet zo dat een bak de hele winter en herfst blubberig of bevroren is(en in een natte bak kun je gewoon rijden hoor,doe ik ook,je moet er alleen niet in je zondagse kleren op gaan zitten) en ooit al eens van buitenritten gehoord?Nee dit gaat er bij mij echt niet in

L_Odette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:00

Hehe...wij hebben een stuk van de kas omgebouwd tot rijbaan...moet toegeven dat de bodem niet erggg goed is, maar hij is niet bevroren. Tis wind stil, snel warm, voorzien van een muziekje en het is droog... Uiteraard daarna nog ff lekker uitstappen met dekentje, langs de weg... heerlijk..!!! Maar er gaat niks boven een lekker uurtje oefenen in het vroege voorjaarszonnetje...Hmmmm...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:18

Met vorst staat mijn rijpaard helemaal stil. De wei is teveel omgeploegd en opgevroren. Heb verder geen binnenbak tot mijn beschikking en de buitenbak van mijn club is bij vorst ook bevroren. Paard staat niet op ijzers, dus ik ga ook niet km's op de weg afleggen, omdat ik dan nog weken last heb van gevoelige voeten als ze teveel afslijten.

Mijn andere paard staat 4-kant op ijzers en die loopt momenteel nog 5 x in de week. Dan gaan we gewoon op het asfalt verder En een paar km verderop mag ik gebruik maken van een buitenbak die wel goed is Helaas is die te ver (qua asfalt voor het andere paard)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:21

Met mijn paard stap ik momenteel veel over de weg (asfalt). We zitten in de opbouwfase na een peesblessure en moeten dus sowieso veel stappen op harde grond om die pees weer sterk te krijgen, maar met dit weer kunnen we ook niet anders. Op asfalt (maar ook op lange rechte zandpaden) kun je trouwens ook prima dressuuroefeningen doen: schoudervoor, wijken...

meisje23 schreef:
ben vandaag gewoon gaan dresuren op een mooi vlak zandpad, stelling rechts en links, overgangen maken, wijken, schouderbinnenwaarts, het kan allemaal!!

Dat bedoel ik!