Myler bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

forgood

Myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 14:22

Hoi allemaal,

Wat is het Myler bit precies? En wanneer rij je met zo'n bit?

Groetjes

Pais

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:32

Hoi Neno
Myler is een merk, en heeft veel verschillende bitten, dus wanneer je zo'n bit gebruikt is afhankelijk van welk bit je bedoelt!

Wat Myler zo speciaal maakt, is dat ze bitten ontwerpen die enkel of dubbel gebroken zijn, maar een beperkte bewegingsmogelijkheid hebben (is dit nederlands?) Ze kunnen niet bijvoorbeeld dubbel klappen en tegen het verhemelte stoten. Het notenkrakers effect waar enkelgebroken bitten om bekend staan, is bij Myler's ook niet mogelijk. Ikzelf vind het een fijn alternatief voor de simpelere gebroken bitten omdat ze een stuk vriendelijker zijn voor de mond. Ik rij nu bitloos maar als ik het bit wil introduceren, zal ik ook aan een myler denken.

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:38

Klopt als een bus, maar wat ook nog bijzonder is aan een Myler bit is dat hij volledig roteerbaar is, je kunt de hem dus helemaal draaien (de linkerhelft kun je dus volledig draaien ten opzichte van de rechterhelft) dit heeft een fijnere inwerking bij het sturen. Robart bitten hebben dit ook, zoek maar even via Google : Pinchless bits, Robart Bits of Myler bits en er verschijnen allemaal hele informatieve websites die je waarschijnlijk haarfijn uit kunnen leggen wat zo'n bit precies voor inwerking heeft. Ik heb met beiden gereden en vond het zeker het proberen waard. Succes

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:51

Pais geeft een mooie omschrijving.

Ik rij ook met een myler bit. Anouar reageert er veel beter op, is stiller in de aanleuning en ontspannender. Hij vind het dus duidelijk een prettig bit.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:04

Ik wil wel even zeggen dat het een behoorlijk scherp bit is doordat het heel dun is. Mijn paard reageerde hier heel sterk op, zodra ik de teugels maar een beetje op maat pakte knikte hij helemaal door en liet helemaal los... Ik rij nu met een dubbel gebroken nieuw model K&K bit en dat bevalt eigenlijk prima.

Het is echt per paard verschillend want ik heb er ook hele goede verhalen over gehoord.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:06

Het is geen scherp bit doordat hij dun is. Voor veel paarden is een dik bit juist scherp omdat die niet goed in hun mond past. Er is veel minder ruimte in de paardenmond dan altijd werd aangenomen, daarom heeft myler een dunner meer naar de paardenmond gevormd bit ontworpen.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:09

heeft er iemand een foto van?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:10

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:17

Hoe weet je dan ongeveer welk level het beste bij jou paard past ?

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:17

Anouar15 schreef:
Het is geen scherp bit doordat hij dun is. Voor veel paarden is een dik bit juist scherp omdat die niet goed in hun mond past. Er is veel minder ruimte in de paardenmond dan altijd werd aangenomen, daarom heeft myler een dunner meer naar de paardenmond gevormd bit ontworpen.

Mijn paard reageert veel sterker op een dun bit dan een dik bit hoor, dus mijn ervaring is dat een dun bit wel scherper is. Er zit natuurlijk wel verschil in. Mijn paard heeft een klein mondje dus voor hem is een superdik bit inderdaad niet prettig maar de myler is wel heel erg dun hoor! Het bit wat ik nu heb is 18 mm en dat past heel mooi.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:19

Ik zou beginnen met de laagste level. Die zijn te vergelijken met een gewoon dubbelgebroken bit.
Maar ik ben van mening dat je elk paard op een zo zacht mogelijk bit moet kunnen rijden.

andiamo97

Re: Myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:24

Mijn pony'tje mi Cara wordt western gereden en kan af en toe aardig klieren. Sinds kort hebben we voor haar ook een myler bitje, omdat zij iedere keer het bit vast pakte en met mijn zusje aan de haal ging..
Dat was niet helemaal de bedoeling zeg maar.. hihi Dit bitje is echt een uitkomst, want ze kan het gewoon niet meer vast pakken. Het weerhoudt haar er niet van om af en toe nog lekker te bokken, maar het is in ieder geval één zorg minder..