niet stilstaan tijdens poetsen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

niet stilstaan tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 12:24

Sinds een week is Valeur weer terug, inmiddels bijna 3 en 1.64 hoog.
Ik ben veel met hem bezig, om zo een soort van band op te bouwen (in maart gaat ie naar de manege om ingereden te worden) Maar met poetsen wil die niet stilstaan! Hij verveelt zich dan snel en gaat andere dingen doen, zoals de hele tijd heen en weer lopen, mij omver duwen, aan eht touw knabbelen, met zn voorbenen slaan, aan het touw trekken. Zo heeft hij al 2 touwen kapotgetrokken, niet omdat hij bang was, gewoon omdat ie zoch verveelde, hij bleef dan ook gewoon dom stilstaan.
Het slaan met de voorbenen straf ik meteen af, want dat moet ie van mij meteen afleren, dat vind ik te gevaarlijk. Maar hoe leer ik hem dat ie stil moet staan? Ik kan hem wel elke keer terugduwen, maar qua kracht wint hij het toch wel van mij..... Hoe doe ik dit?

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:28

Probeer het eens met 2 touwen, dus tussen 2 palen of in het gangpad van de stal zodat hij aan 2 kanten vast staat, dat wil nog wel eens wat rust geven. Hij kan dan aan de voorkan niet meer zo heen en weer lopen, hij kan niet aan zijn touw gaan knagen en vaak worden ze dan een stu k rustiger. Het proberen waard denk ik
succes ermee

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:30

Juin schreef:
Probeer het eens met 2 touwen, dus tussen 2 palen of in het gangpad van de stal zodat hij aan 2 kanten vast staat, dat wil nog wel eens wat rust geven. Hij kan dan aan de voorkan niet meer zo heen en weer lopen, hij kan niet aan zijn touw gaan knagen en vaak worden ze dan een stu k rustiger. Het proberen waard denk ik
succes ermee

Idd helemaal mee eens.
En verder gewoon veel oefenen,komt vanzelf goed.

meikemarieke

Re: niet stilstaan tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 12:33

ik heb niet de mogelijkheid om hem aan 2 touwen vast te zetten.....
Het zit namelijk zo:

[ ][ stallen][ ]
-------------------------------
o paal

----------------------------
hek

Flash (andere verzorgpony) zet ik meestal aan het hek vast, maar das niet echt stevig, en aangezien Valeur hard kan trekken, heb ik liever dat hij het touw kapottrekt dan het hek
Maar hij kan dus bijna rondom die paal heenlopen. Snap je?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 12:34

net zag dit er anders uit.....
die paal staat dus voor de stallen

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:35

Hmm dat is dus erg vervelend.
Vooral met een jong paard zijn 2 touwen toch wel aan te raden.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:39

Westenwind liep eerst ook erg heen en weer, maar wel tussen 2 touwen. Ik heb hem duidelijk het woord halt geleerd en hij snapt nu ook aardig dat als ik aan het poetsen ben en halt roep dat hij ook direct stil staat! Alleen nu is het nog de bedoeling dat ik het minder vaak moet zeggen natuurlijk

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:42

ja dat is inderdaad ook een goed idee, leer je paard heel duidelijk halt, en beloon hem uitvoerig als hij even stil staat. Beloon hem niet met snoepjes, daar worden ze vaak alleen maar onrustiger van want dan zijn ze constant op zoek naar wat lekkers.
Halthouden is een hele balangrijke oefening in de basis africhting van je paard en daar kun je in heel veel situaties profeit van hebben. Jammer dat je niet de mogelijkheid hebt om hem aan 2 kanten vast te zetten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:53

mijn paard ken ook niet vast staan, haha. Maar als ik de touw over zijn hals gooit. Blijf meneer keurig staan,

mafe haflinger

maar goed. ff ontopic,

mischien kan je het eerst opbouwen door bijv eerst 10 minuten te staan en borstelen, als dat goed gaat 15 min blijven staan en dan borstelen

zo ga ik het mijn paard ook leren. Want die van mij gaat ook aan alles zitten

had hem keer vast met paardenknoop. Naja meneer pak gewoon het goede einde en meneer is los;

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:15

Mijne deed dat ook als 3 jarige, inderdaad gewoon verveling.
Ze begon ook telkens te hangen, en als iets dan stuk ging bleef ze wel gewoon staan.

Ik heb haar gewoon met touwhalster vastgezet, toen ze niet meer ging hangen haar heel kort vast gezet, en elke mini stap die ze zette werd ze terug gezet.

Als je maar even een paar keer consequent bent leren ze het heel gauw hoor
En inderdaad, als het dan goed gaat het liefst meteen stoppen, even iets anders doen (een wandelen ofzo) en dan weer.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:00

aan de tralies van de stal vastzetten en zorgen dat hij tussen jou en de stalwand in staat, als hij respect voor je heeft moet hij wel stil staan want aan de ene kant is zijn stal en aan de andere kant sta jij. Zo heb ik het mijn veulen ook aan geleerd, dan staat hij toch enigzins opgesloten tussen de stal jou. en niet te lang achter elkaar mee bezig zijn.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:04

Ik ben het eens met Toydoll. Gewoon heel erg consequent mee bezig zijn. Niet belonen met snoepjes, maar met positieve aandacht. Als hij gaat staan dansen, niets zeggen , maar teug op zijn plek zetten en blijf dat herhalen..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 11:12

Clara, dat is geen optie, want zijn stal heeft geen tralies, de andere 2 stallen wel, maar ja daar staan de pony's in. En hij loopt me gewoon omver als ie dat leuk vindt.
Ik ga het vanmiddag weer proberen, inderdaad met consequent zijn en met positieve aandacht belonen. Ik hoop dat het helpt, anders vraag ik wel weer om jullie hulp