(oud) paard met waanideeen? Wie kent dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

(oud) paard met waanideeen? Wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 11:47

Volgens de dierenarts heeft mijn paard Atreyu last van waanideeen ... ze is overeind getakeld gisteren (voor verhaal zie viewtopic.php?f=15&t=533439&hilit= )
en is nu in de paddock de hele tijd aan het ijsberen langs de omheining. Omdat ze nog een beetje wankel is en de grond zo hard en glad is gaat ze af en toe bijna onderuit.. maar ze gaat zelfs draven. Er staan geen paarden of andere dieren buiten de paddock...ze kijkt uit over preivelden...
Ze deed het nadat ik haar in de stal zette ook in de stal.. niet bij de deur (wat heeft normaal is) maar bij een afscheiding in het midden met de opslag.. ofwel.. ze ijsbeert niet omdat er iets is waar ze heenwil... maar het lijkt wel of ze iets ziet waar ze heen wil.... of roze olifanten.. ik weet het niet maar het is heel raar.
Heeft iemand ooit meegemaakt dat een paard een beetje dement ofzo wordt.... ? Ze heeft het wel eens eerder gedaan maar niet zo erg en nu is het gevaarlijk dat ze zo doorgaat.

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:33

Zijn er soortgenoten in de buurt? Ik denk dat jouw paard rustiger wordt als er paard of ponietje naast hem zou staat. Een paard is tenslotte een kuddedier.

loulou

Re: (oud) paard met waanideeen? Wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:01

de pony van mijn tante is 24 en ik heb soms wel het gevoel dat hij een beetje dement wordt.

hij was bijv. altijd heeel erg eenkennig en gemeen. en nu kan ik hem gewoon uit de wei halen en hem aaien enz. terwijl hij me eerst al bijna de wei uittrapte als hij een 'vreemde' zag.

z'n karakter is gewoon veranderd (hoor je ook wel bij demente mensen)

maar echt waanideeen herken ik niet.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 15:11

Cil_ schreef:
Zijn er soortgenoten in de buurt? Ik denk dat jouw paard rustiger wordt als er paard of ponietje naast hem zou staat. Een paard is tenslotte een kuddedier.

Ze staat niet alleen hoor! Mijn 4 jarige merrie staat bij haar daarom is het ook zo raar dat ze bij haar vandaan loopt te ijsberen... mn 4 jarige Evita staat er echt heel verbaasd naar te kijken... liep in het begin maar mee maar heeft dat later maar weer opgegeven want volgens mij snapte zij het nut ook niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:24

een van mijn katten doet het sinds een 2 maanden
die is vijftien en gaat zo uit het niets rondjes lopen in de woonkamer.
heel grappig gezicht, gewoon een tien rondjes door de kamer en dan is t klaar

t is geen paard okee, maar ik kan het wel vergelijken vind ik, veel oudere dieren doen het, katten doen het vrij vaak als ze oud worden, honden soms ook..

wat ik er van weet:

je kunt het een waan idee noemen ja, dement kun je ook zeggen, er word vanuit een bepaalde prikkel een gebied in de hersenen gestimuleerd waardoor je dier dus gaat lopen.

beste zou zijn om op dat moment zelf met je dier te gaan lopen om aan die prikkel te voldoen( als ik mijn kat naar buiten doe houd ze namelijk op)..

t is mij zo verteld door een oud vrouwtje waar ik vroeger altijd werkte, t verhaal klinkt me wel logisch in de oren.

dat t dus door een prikkel komt, dat kan een geluid zijn, een beweging in de buurt maar toch ook wel degelijk van een paard wat misschien op een kilometer afstand staat en dat ze die hoort, dus kijk wel even je omgeving na.
ook kan het komen door een bepaalde herinnering van je dier, waardoor het dus heel automatisch gaat lopen.

geen idee maar werkt t als je zelf dan een eindje met haar gaat lopen?
al zal het drie rondjes naast de bak of weide zijn?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:44

ik zal denk ik ook zelf met haar gaan lopen. en dan het liefst de kant op waar ze zelf heen wil. misschien is het wel geen goede methode, maar als mijn paard zo iets heeft (niet zo oud, maar soms gewoon een beetje maf) ga ik met hem wandelen, en dan laat ik hem zelf kiezen waat hij naar toe wil. dit geeft wat meer rust.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:50

doet een oud paardje bij ons op stal ook! en dat is best eng omdat hij "versleten"is en dus wel eens door zn benen zakt bij het draaien.. Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Voor zorgen dat zn aandacht word afgeleid door iets..vriend, speelgoed met eten erin..

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:06

ik had haar een bak wortels voorgezet .... geen succes... aan het halster genomen en ze sleurt me gewoon mee... terwijl ze normaal gewoon luistert aan het halster..

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:13

En er zijn íneens nog meer rare dingen (al heeft ze vanavond niet meer ge-ijsbeert) Eerste at ze niet zo graag losse brok alleen met paardenmeel erdoor want dat vind ze echt lekker. Ook was ze helemaal gek van kuilvoer, daar liet ze haar eten voor staan. Hooi vond ze lang niet zo lekker.
Nu eet ze dus alleen nog maar wortels ... paardenmeel raakt ze niet aan maar ze at wel een paar handjes brok...
het hooi is op en er wordt morgen pas opnieuw geleverd dus ik had kuilgras gehaald .. wat doet ze? ... het kuilgras raakt ze niet aan maar zoekt wel alle ooit vergeten sprietjes hooi bij elkaar.

linenjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:25

Hoi hoi,

Ik heb je verhaal gelezen over je paardje.
Wat ik begreep is je paard pas 13 jaar ...
Ik heb er een van 27 jaar, waar ik nog veel mee rijd en dagelijks mee bezig ben, ook heb ik een arabier van 13 jaar.
Ik heb niet het idee dat ze dement worden, naar mijn gevoel alleen maar slimmer. Ik vind 13 jaar dan ook niet zo oud, en als je het mij vraagt heeft jouwn paard een beetje teveel van die slaap prik gehad. Oudere paarden kunnen daar sowiso niet meer zo goed tegen, even als verdovingen. Ik denk dat jouwn nieuwe dierenarts die prik nooit had mogen geven. Mijn oudste paard slaapt nog iedere dag liggend, maar een paard kan staand ook heel goed rusten en slapen, als je er niet te hard mee werkt teminste.
Misschien heb ik een voer tip voor je, ik gebruik sinds twee maanden Cavalor Senior mix, en ik kan echt zeggen dat het een hele verbetering is, er zit alles in, en mn paardjes bruizen van de energie, bovendien ruikt het heerlijk ( je krijgt er bijna zelf zin in haha )
Misschien vind jouwn paardje dat ook, en krijgt ze honger van !!!
Het is echt heeel goed spul.

Heel veel sterkte !! Groetjes linda

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:40

linenjer schreef:
Hoi hoi,

Ik heb er een van 27 jaar, waar ik nog veel mee rijd en dagelijks mee bezig ben, ook heb ik een arabier van 13 jaar.
Ik heb niet het idee dat ze dement worden, naar mijn gevoel alleen maar slimmer. Ik vind 13 jaar dan ook niet zo oud, en als je het mij vraagt heeft jouwn paard een beetje teveel van die slaap prik gehad. Oudere paarden kunnen daar sowiso niet meer zo goed tegen, even als verdovingen. Ik denk dat jouwn nieuwe dierenarts die prik nooit had mogen geven. Mijn oudste paard slaapt nog iedere dag liggend, maar een paard kan staand ook heel goed rusten en slapen, als je er niet te hard mee werkt teminste.
Misschien heb ik een voer tip voor je, ik gebruik sinds twee maanden Cavalor Senior mix, en ik kan echt zeggen dat het een hele verbetering is, er zit alles in, en mn paardjes bruizen van de energie, bovendien ruikt het heerlijk ( je krijgt er bijna zelf zin in haha )

In haar profiel staat dat het paard midden 20 is.

linenjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:50

Margreth schreef:
linenjer schreef:
Hoi hoi,

In haar profiel staat dat het paard midden 20 is.

Ow sorry ....

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 22:57

Ik twijfel inderdaad ook aan het geven van het slaapmiddel. Ik heb daar wel zelf om gevraagd omdat hij zei dat ze moest slapen en ik wist dat ze anders de hele nacht zou liggen vechten maar ze had nooit zo lang mogen blijven liggen want daarvan heeft ze veel geleden... het gaat nog steeds niet zo goed met haar... ze heeft echt een hele klap gehad en ik maak me toch wel zorgen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:27

t is inderdaad wel heel raar zeg.....
net alsof ze door dat teveel aan narcose middel nu dingen door elkaar gaat halen..

ik heb even gezocht op google met de woorden: bijwerkingen ,narcose
en ik vind wel dat bij oudere mensen deze daarna dus soms heel lang bezig zijn om daar nog van te herstellen.

even gekopieerd:
Herstellen
Soms klagen patiënten over vermoeidheid, concentratie- en geheugenstoornissen. Het is heel gewoon dat u zich na een operatie nog een tijdlang niet fit voelt. Dat ligt niet alleen aan de anesthesie, maar aan de ingrijpende gebeurtenis die iedere operatie nu eenmaal is. Het lichaam moet zich in zijn eigen tempo herstellen. Deze verschijnselen nemen af naarmate u herstelt en uw krachten weer toenemen.

ik denkd at t dus inderdaad te maken heeft met de narcose die ze gekregen heeft, houd haar extra in de gaten, geef misschien tijdelijk een vitamine preparaat om het lichaam beter te laten herstellen?
kan me ook voorstellen dat ze omdat ze zo vocht tegen het slaapmiddel dus nu extra herstellen moet?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 13:15

Dank je wel voor het nazoeken!! Echt heel lief!

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:09

ik was laatst bij de dierenarts met mijn hond, en die vroeg ook of hij wel eens de weg kwijt was, omdat dieren ook dement kunnen worden!!!

had ik nog nooit bij stilgestaan...

dieren kunnen wel meer dingen zien dan mensen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:42

ik ben altijd lief

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:28

In ieder geval EET en DOET ze weer NORMAAL sinds vanmiddag !!! Jippie! *o/*
Alleen wil haar knie nog steeds niet....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:30

fijn dat ze weer normaal doet!

nu nog hopen dat het goed komt met de knie...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 08:51

vanochtend liep ze al wat beter weer... gelukkig! Wel onder de pijnstillers.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:48

mijn ijslander (30) heeft dat ook. ik heb het maar midlife-crisis genoemd.
van het een op 't ander, meestal in een periode dat ik minder rij, gaat ze door de wei ijsberen, rennen, hinniken, laat ze zich niet meer vangen en is ontzettend schrikachtig. ook eet(en nu) drinkt ze ook niet meer. wel eet ze van de bomen en hangt in het lint. DA weet het ook niet...
de vorige keren is het vanzelf over gegaan(na 1 of 2 weken), en omdat ze (nog) geen zorgkindje is (medisch gezien) ben ik ook niet zo bang dat ze zich kapot rent.
ze staat 24/7 buiten, en is er aan gewend dat de anderen 's aovnds naar binnen gaan.
het is nu de 3e keer deze winter dat ze dit doet (september-november-februari) en ik begin er langzaamaan aan te wennen...
hoe ouder hoe gekker.
ik hou haar natuurlijk wel extra in de gaten, maar probeer me niet teveel zorgen te maken
greotjes eline

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:21

nu ik dit over die narcose lees schiet me ook weer iets te binnen. ik ben zelf ook redelijk vaak onder narcose geweest, en had dus ook waanbeelden en noem maar op, ik kan er niet zo goed tegen. klinkt misschien stom, maar mijn kat is vorige week geopereerd (en dus narcose gehad) en ik herken super veel reacties van mijn kat in mezelf toen ik net onder narcose was geweest. en ik herken ook dingen van jou paard in die reacties. mijn kat drinkt ook extra veel. dat verhaal over narcose komt me gewoon zo bekend voor, het zal mij niets verbazen dat je paard daar ook last van heeft.