op niveau rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jark

op niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 23:37

Waarom moet je op een laag niveau zonder hulpmiddelen goed kunnen rijden, en op het hoogste niveau met strenge hulpmiddelen rijden? (stang en trens heb ik t dan over)

Dit klopt toch niet, het is toch juist knap dat je op zo'n hoog niveau zonder hulpmiddelen kan rijden???

Wie kan mij dit uitleggen????

gootje12

Re: op niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:47

op laag niveau ben je nog beginnend te leren rijden, op hoog niveau word je geacht te kunnen rijden.Al zijn er nog zat die op hoog niveau er ook niks van bakken.Hoe scherper het tuig hoe lichter de hulp.Snappie.

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 23:51

Ja, maar dat is toch niet de bedoeling van dressuur? Het is toch de bedoeling dat er op een natuurlijke manier wordt gereden (dus zonder hulpteugels) het heet niet voor niets HULPteugel?? je hebt deze hulp toch niet nodig als je al goed kan rijden?

Ik snap de logica niet echt...

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:01

Ik snap het ook nog niet. Vriendin kan waarschijnlijk binnenkort Z starten en wil een stang-en-trens proberen. Ze gaf als reden dat het makkelijker is, waarschijnlijk omdat het paard makkelijker "in de houding" loopt met het hoofd. Zo kan je beter op de lastigere dingen concentreren. Normaal rijd ze haar paard op trens, zonder sporen of zweep! Op wedstrijden, in de M2, rijd ze haar ook met sporen, maar hier wordt het paard niet warm of koud van. Maar ben benieuwd hoe het zal gaan met de stang-en-trens.

Als je goede ruiters ziet rijden zal je ook zien dat ze de teugel van de stang ook nauwelijks gebruiken, en alleen die van de trens. Natuurlijk zullen er altijd "mindere"ruiters zijn die te veel van de stang gebruik maken.

O..en ik weet niet of het de bedoeling is van dressuur om op een natuurlijke manier te rijden. Volgens mij is dressuur ontstaan uit militaire doeleinden, is heel wat anders dan natuurlijk rijden. Dan denk ik meer aan NH.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:09

In de hogere dressuur wordt meer van het paard (en ruiter) gevraagd. Om die perfecte verzameling te kunnen tonen wordt er nog meer naar voren gereden dmv sporen en nog meer druk uitgeoefend door stang en trens waardoor je nog meer oprichting, verzameling en noem het maar op krijgt. Het lukt dan pas om echt te spetteren.
Dat krijg je nu eenmaal moeilijk voor elkaar zonder die hulpmiddelen. In de lagere dressuur lukt het nog prima zonder die hulpmiddelen omdat er geen moeilijke dingen worden gevraagd en de ruiter is er zelf vaak nog lang niet aan toe om deze goed toe te kunnen passen.
Of het goed is? Geen idee...Maar blijkbaar werkt het wel.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:12

Ik vind het net zo zot dat je met sporen moet rijden,op de wedstrijden.Was laatst bij een clinic in Ermelo,daar werd ook gezegt, dat je altijd met een spoortje moest rijden,ook bij een jong paard.Raar hoor!! je zal maar iemand zijn die met z`n benen klemt,dan ben je heeeeel gauw aan de andere kant van de manege.Neem van mij aan dat echt goed rijden met stang en trens niet zo makkelijk is als het wel lijkt.
o en roos o7 als je goed rijd kan je het zonder hulpteugels, dus dat is kul.

roos07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:16

Zie jij ze vaak op Grand prix niveau met enkel een simpel bustrensje rijden? Zal wel aan mij liggen dan...

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 03:48

Lise81 schreef:
Als je goede ruiters ziet rijden zal je ook zien dat ze de teugel van de stang ook nauwelijks gebruiken, en alleen die van de trens. Natuurlijk zullen er altijd "mindere"ruiters zijn die te veel van de stang gebruik maken.

Dat heeft bijzonder weinig te maken met het feit of iemand een 'goede' of een 'slechte' ruiter is. Je hulpen zijn verfijnder (en dus nóg minder zichtbaar) met een stang erbij, of je die nu constant gebruikt, of niet. Het verschilt enorm per paard en per oefening of je de stang veel nodig hebt, of niet.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 03-02-06 03:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 03:49

roos07 schreef:
Zie jij ze vaak op Grand prix niveau met enkel een simpel bustrensje rijden? Zal wel aan mij liggen dan...

Dat mag ook niet in het ZZGP

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:38

gootje12 schreef:
Ik vind het net zo zot dat je met sporen moet rijden,op de wedstrijden.Was laatst bij een clinic in Ermelo,daar werd ook gezegt, dat je altijd met een spoortje moest rijden,ook bij een jong paard.Raar hoor!! je zal maar iemand zijn die met z`n benen klemt,dan ben je heeeeel gauw aan de andere kant van de manege.

Als je klemt met je benen heb je niks te zoeken op een jong of gevoelig paard maar moet je nog wat lessen pakken op een braaf manegepaard dat niet te rap onder de indruk is, vind ik!

Spoortje, stang en trens, allemaal bedoeld om je hulp te kunnen verfijnen. Om net die achterhand een fractie meer onder te plaatsen, om net iets meer buiging te vragen... Op M-niveau is een sb of travers genoeg als hij wat buiging laat zien en wat naar verzameling neigt, bij de ZZGP zal er wel wat meer gevraagd gaan worden. Met je spoortje kun je net even wat meer vragen en zo de grenzen van je paard blijven verleggen. Het basisrijden blijft natuurlijk op zit en been.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:29

sjaantje schreef:
Lise81 schreef:

Dat heeft bijzonder weinig te maken met het feit of iemand een 'goede' of een 'slechte' ruiter is. Je hulpen zijn verfijnder (en dus nóg minder zichtbaar) met een stang erbij, of je die nu constant gebruikt, of niet. Het verschilt enorm per paard en per oefening of je de stang veel nodig hebt, of niet.

Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel, of anders snap ik niet wat jij bedoelt.
Wat je zelf al zegt, je hulpen zijn verfijnder....dat is echt niet bij iedere ruiter die met stang-en-trens rijd het geval. Jammer genoeg!!!
Dat bedoelde ik aan te geven met mindere ruiters, er zijn altijd mensen die niet weten hoe iets te gebruiken of misbruiken express een hulpmiddel.
Je kan wel duidelijk het verschil zien wanneer mensen constant de stang-teugel gebruiken of meer de trens-teugel.

Ik denk dat je wel met me eens bent als het gaat om constante druk op de stang- teugel (gaat je paard volgens mij ook niet beter van lopen) en dat dit niet zo goed is.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:23

Op deze manier kwam het inderdaad niet over, nee, Lise81.
Toch wil ik nog steeds niet zeggen dat als een ruiter/amazone constant druk op de stang heeft, dat het dan per defenitie een slechte ruiter/amazone is.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:30

Ik denk dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en hierover verschillen wij dan van mening

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:35

Stang en trens is geen hulpmiddel maar een verfijning. En als je de stang er teveel (constante druk) bij hebt is er iets niet goed in je basisafrichting.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:39

roos07 schreef:

Dat is niet toegestaan.

Ik heb wel eens ZZGP ruiters horen klagen dat je met S&T moet rijden. Dit omdat het paard hier te sterk op reageert, maar ze hebben geen keus...
Er zijn er natuurlijk een hele boel die het wel makkelijk vinden om er S&T in te hangen. Dat werkt toch een stuk meer in waardoor de hulpen beter door komen.

Als je wat hoger rijdt moeten de hulpen ook beter en sneller.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:49

Barco schreef:
Stang en trens is geen hulpmiddel maar een verfijning. En als je de stang er teveel (constante druk) bij hebt is er iets niet goed in je basisafrichting.

Natuurlijk is de stang wel een hulpmiddel. Definitie van een hulpmiddel is: "middel om een doel sneller te bereiken." Je kan daarmee je hulpen wel verfijnen, want je berijkt je doel sneller.
Eigelijk is alles wat je in, om of op je paard doet een hulpmiddel bij het rijden. Maar de meeste mensen denken eerder aan hulpteugels, soms nog aan sporen en zweep. Maar een zadel en hoofdstel zijn toch eigelijk net zo goed middelen waarmee je je doel sneller bereikt (nl. op je paard blijven zitten en sturen....het kan nl ook zonder!)

De rest ben ik met je eens.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:31

Lise81 schreef:
Ik denk dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en hierover verschillen wij dan van mening

Daar heb je gelijk in.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:33

Barco schreef:

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik denk (lees: vind) dat als een persoon een proef rijdt met de stang er constant aan, er toch nog echt niets mis hoeft te zijn met de basisafrichting van het paard. Een paard kan lastig, kijkerig, gespannen, enz, worden in de ring. Er zit een gróót verschil tussen de stang er aan, omdat het paard gewoon niet al te makkelijk is op dat moment, én de stang eraan, omdat het paard niet op eigen benen loopt, teveel hangt op de hand, enzovoort.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:40

Ik vind het ook een beetje raar. we hebben een pony (quarter-horse) die gewoon heel goed aan t been is. Zonder sporen kun je makkelijk met haar schouderbinnewaarts of travers rijden.

Heb gehoord dat paarden meer respect voor de stang hebben. Of het zo is weet ik niet. Lijkt me op zo'n niveau wel fijner om met stang en trens te rijden dan kun je meer op andere dingen letten, en lijkt me ook wel handiger voor de verzamelingen en de oprichting.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:14

sjaantje schreef:
Barco schreef:

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik denk (lees: vind) dat als een persoon een proef rijdt met de stang er constant aan, er toch nog echt niets mis hoeft te zijn met de basisafrichting van het paard. Een paard kan lastig, kijkerig, gespannen, enz, worden in de ring. Er zit een gróót verschil tussen de stang er aan, omdat het paard gewoon niet al te makkelijk is op dat moment, én de stang eraan, omdat het paard niet op eigen benen loopt, teveel hangt op de hand, enzovoort.

tuurlijk kan hij wat gespannen zijn en kijkerig en dan kan ik me indenken dat je hem net even iets meer doorpakt in een fractie van een seconde.
maar een stang gebruik je niet met voortdurend contact. je geeft hem een hulp en dan is het klaar. Moet je er voor de rest er vanaf blijven. dat komt door de heftige inwerking. als je je stang eraan hebt werk je in op de kin, lagen en achter de oren. heel vervelend als je je paard daarmee aan zijn kop loopt te zeuren. (dan krijg je man die starre dode monden)
je moet altijd terug gaan naar de lossighied en ontspanning. juist met een stang. En als je hem er constant aan moet zitten is hij niet bij jou en bij de les en is dat een fout in je basisopleiding.

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:18

roos07 schreef:

vanaf het ZZ-L is S&T verplicht en vanaf het M1 zijn sporen verplicht.. Maar de kunst ervan is om ze niet te gebruiken een paard moet reageren op je kuitdruk en niet op constant geprik van de sporen.. Dat geldt hetzelfde voor S&T.. Je gebruikt de stang ook alleen maar als het nodig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:13

Ik rij nu ook net sinds een week met S&T en ik denk dat ik je wel antwoord kan geven.

Om profijt te hebben van de toegevoegde waarden van Sporen en S&T moet je als ruiter heel precies en fijngevoelig met die hulpmiddelen om kunnen gaan. Dat kan alleen wanneer je paard al goed bevestigd is in de basis en wanneer je zelf voldoende controle hebt over je eigen lijf en de hulpen die je geeft. Op die manier zorgen die hulpmiddelen voor een stukje verfijning.

Overigens heb ik vorige week nog met trens en zonder sporen gereden en dat gaat ook prima hoor. Maar je kunt je misschien wel voorstellen dat wanneer je alleen een hulp met je been geeft dit veel grover is dan een ieniemienie prikje met je spoor, waarbij je dan precies uit kunt mikken waar je dat prikje geeft.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:27

knightloekie ik ben het met jou eens!

De manier waarop mensen er mee omgaan is verschillend en de een kan er wel mee omgaan en de ander niet.
Je rijdt normaal op de trens. Wordt het moeilijker dan kan je even met de stang extra hulp bieden. Dan heb ik liever dat je met de stang op een prettige manier ondersteunt dan dat je aan je trens gaat hangen of zagen zoals je er genoeg ziet doen.

Ditzelfde geldt voor sporen. Je drijft met je kuit, dan raken de sporen de buik niet eens als je je hakken goed uitdrukt. Zo gauw je dan geen reactie krijgt leg je je spoortje erbij. Lijkt mij ook beter dan te gaan zitten schoppen en hameren....

Het is natuurlijk makkelijk als het allemaal gewoon zonder kan maarja dat is maar voor heel weinig paarden en nog minder ruiters weg gelegd.

Nog even iets een stang en trens kan wel een hulpmiddel zijn maar niet zoals hier boven een hulpteugel want het bestaat niet alleen uit een teugel....

Ohja en nog even iets. Er bestaat ook nog veel verschil tussen het aanbod in s&t. Ook hierbij heb je hele zachte en hele scherpe bitjes.

*edit zin klopte niet helemaal*

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:53

je moet ook in de hogere klassen goed met die scherpere hulpmidelen om kunnen gaan, ik denk dat beginners enzo nog niet zo goed met sporen enzo om kunnen gaan en weet ik veel wat allemaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:32

Gucci_Zillah schreef:
Ik vind het ook een beetje raar. we hebben een pony (quarter-horse) die gewoon heel goed aan t been is. Zonder sporen kun je makkelijk met haar schouderbinnewaarts of travers rijden.

Klopt, ik kan met diverse paarden de oefeningen tot het Z2 rijden zonder sporen. Maar om de oefening te perfectioneren zijn spoortjes wel fijn. Omdat ze soms net iets meer door moeten komen met een achterbeen, of net iets meer buiging moeten hebben. Dat kan ik met alleen mijn kuit veel moeilijker bereiken