Buitenrijden met lease-paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Buitenrijden met lease-paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 21:47

Ik heb mijn vraag hier wel eens eerder geplaatst, maar nooit een echt bevredigend antwoord gekregen: Ik lease al een jaar een paard van een manege en zou dolgraag eens met hem een buitenrit willen maken.

De eigenaar van de manege vindt dit echter niet goed, omdat hij, volgens hem, aansprakelijk is voor de schade die geleden wordt bij een eventueel ongeluk, omdat hij de eigenaar is. En de eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk, zegt hij.

Maar er zijn toch wel meer mensen die op een niet-eigen paard buiten rijden?
Hoe kan ik de verantwoordelijkheid van een eventueel ongeluk op mij nemen?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:51

Ik neem aan dat er destijds een contract opgesteld waarin staat beschreven wat de rechten en plichten van beide partijen zijn. En wat jij als leaser met het paard mag doen.

Aan de ene kant vind ik het een beetje onzinnig dat je niet met je lease paard naar buiten mag, maar dat hangt dus ook van het eventueel opgemaakte contract af.

Informeer gewoon even bij je verzekeringsmaatschappij, sluit desnoods een duidelijke WA verzekering voor je paard af of welke constructie de verzekering daar ook voor bied.

Iemand die een auto least, gaat toch ook gewoon met zijn lease auto op vakantie???

Xx_Marleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:52

Ik rij zeker elke week met mijn lease paard buiten. Hij kan het paard verzekeren en je kan jezelf verzekeren en goede schriftelijke afspraken maken met die manege eigenaar. soory meer kan ik je er niet bij helpen ik hoop dat het allemaal gaat lukken,

Nadir

Re: Buitenrijden met lease-paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:00

De manege eigenaar is inderdaad aansprakelijk.
Volgensmij is een eventueel contract met daar in een aantal aangepaste regels niet rechtsgeldig.

Ik denk dat je niet veel keuze hebt dan het te accepteren.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:03

Mischien kan je voorstellen aan de eigenaar om een soort contractje samen te stellen waarin staat vastgelegd dat jij verantwoordelijk bent voor de eventuele schade die wordt aangericht bij een ongeval.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:05

ow ik wist niet dat het dan niet rechtsgeldig is,, maar mischien moet je dat ff na kijken,, mocht xtwisterx geen gelijk hebben (sorry twister )

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:16

En hoe hebben mensen het geregeld die bijvoorbeeld een paard van een ander berijden?
Wie stelt zich aansprakelijk bij een ongeval: Eigenaar of bijrijder???

Hoe hebben jullie dat geregeld?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:21

Ik heb een meerijder, omdat we vrijwel alleen samen rijden.

Soms, met vakanties , rijdt zij ze.

We hebben mondeling afgesproken dat evt schade voor haar is.

En ja, dit is een risico ,voor beide partijen. Maar ik ga al 5 trektochten met haar op vakantie ,dus dit zit wel snor.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:25

Ik ga gewoon met mijn bijrijds buiten als ik dat wil. Ik sta wel in de diverse verzekeringspolissen ingeschreven als tweede ruiter.

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:30

Ik rijd met een van mijn verzorgpony's gewoon buiten, ik zou niet eens weten wie er aansprakelijk is! Mijn ouders zijn verzekeraars dus die mogen 't fijn opknappen, áls er wat zou gebeuren .

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:16

vraag eens na bij je eigen verzekering?
of bij die van de eigenaar.
ik lease ook en paard,en wij hebben een contract opgesteld,dat ik de verantwoording zelf draag.
wle moet mijn bijrijder,toen ze nog geen 18 was,verplicht een cap dragen,anders kon de eigenaar problemen krijgen met de verzekering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:21

Knoesje schreef:
En hoe hebben mensen het geregeld die bijvoorbeeld een paard van een ander berijden?
Wie stelt zich aansprakelijk bij een ongeval: Eigenaar of bijrijder???

Hoe hebben jullie dat geregeld?

De eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk
Geen regeling voor getroffen, wel van te voren nog eens duidelijk gemeld

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:24

Knoesje schreef:
Ik heb mijn vraag hier wel eens eerder geplaatst, maar nooit een echt bevredigend antwoord gekregen: Ik lease al een jaar een paard van een manege en zou dolgraag eens met hem een buitenrit willen maken.

De eigenaar van de manege vindt dit echter niet goed, omdat hij, volgens hem, aansprakelijk is voor de schade die geleden wordt bij een eventueel ongeluk, omdat hij de eigenaar is. En de eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk, zegt hij.

Maar er zijn toch wel meer mensen die op een niet-eigen paard buiten rijden?
Hoe kan ik de verantwoordelijkheid van een eventueel ongeluk op mij nemen?

Mogen mensen daar ook niet alleen buitenrijden met een manege paard. Ik vindt het een beetje raar dat je dat niet mag. Wat staat er in je contract. Lees dat eens goed door.
Ik huur een paard van een meisje om alleen buiten te rijden.
Ik ben ook niet aansprakelijk maar zei

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:44

ik rij met mijn verzorgpony ook altijd buiten, maar we hebben daar eigenlijk geen afspraken over gemaakt. Volgens mij is de eigenaar voor alle paarden verzekerd als ze schade aanrichten.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:05

ginger18 schreef:
ik rij met mijn verzorgpony ook altijd buiten, maar we hebben daar eigenlijk geen afspraken over gemaakt. Volgens mij is de eigenaar voor alle paarden verzekerd als ze schade aanrichten.

Sterker nog, als jou iets overkomt met zijn paarden, kun je hem aanklagen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:18

Leiniej schreef:
Ik rijd met een van mijn verzorgpony's gewoon buiten, ik zou niet eens weten wie er aansprakelijk is! Mijn ouders zijn verzekeraars dus die mogen 't fijn opknappen, áls er wat zou gebeuren .

haha, ik heb nou precies hetzelfde