Vlas of Rapsodi...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nokemi

Vlas of Rapsodi...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:43

wat is beter volgens jullie?
vlas of rapsodi?
graag jullie ervaringen...??

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:45

Ik heb allebei geprobeerd en nu gebruik ik alleen nog rapsodie. Ik kan zelf namelijk niet zo goed tegen vlas (ga ik van hoesten). Maar het is verder wel ideaal in de stal, neemt heel veel vocht op, meer nog dan rapsodie.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:53

Kijk uit met super absorberende bodembedekkers. Je paard krijgt er ongemerkt wat van binnen en dat kan (ook nog na een tijd) ernstige koliek veroorzaken. Dat is mijn ervaring.

sabje19

Re: Vlas of Rapsodi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:56

Die van my staat al ruim een jaar op rapsody en ik vindt het ideaal.
Niets op aan te merken, hij krijgt er nog wel een plak stro bij om ergens op te knabbelen.
Krijgt om de dag een pak er in en de andere dagen wordt het vieze eruit gehaald. Hij is niet de schoonste van stal, maar ziet er nu wel een stuk schoner uit dan voorheen op stro.

En omdat zaagsel niet op de mesthoop kan hebben we ook voor dit gekozen

EquineNature

Re: Vlas of Rapsodi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:58

Ik heb beiden een tijdje gebruikt. Eerst vlas en later rapsodie, aangezien rapsodie wel gewoon op de mesthoop kon. (ivm het ophalen van de mest door een champignon boer) Ik vond uiteindelijk rapsodie het prettigst uitmesten/bijhouden en minder stoffig dan het vlas. Ook had ik het idee dat de bovenlaag van rapsodie langer droog/ schoon bleef. Met vlas moest ik vaker de stal helemaal leeghalen omdat de bodem wat soppig werd.
Mijn pony staat nu gewoon weer op stro (hij eet er niet meer van ) maar als ik weer zou moeten overstappen dan kies ik voor rapsodie.

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:00

Ik heb er ook 1 op rapsodie staan. Bevalt beter dan zaagsel. Vlas heb ik nooit gebruikt. Met die rapsodie doe ik elke dag mest weghalen en om de dg natte plekken. Ik gebruik 2 balen per week voor een boxje van 2,5 bij 2,5m

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:05

Die van mij staat sinds ruim 1 week op vlas en het bevalt mij prima! Hij eet er niet van. Dit komt ook omdat hij zoveel hooi krijgt als hij opkan

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:21

als je een loop stal hebt VLAS vlas word iets vochtiger krijgen de hoeven niet zo'n klap en het composteerd sneller dan rapsodi
rapsodi trekt meer het vocht naar beneden , minder van nodig , minder glad

zelf hebben we dus rapsodi voor in de stal

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:30

wij zijn ook over gestapt naar rapsodi(omdat het stro slecht is van het jaar) en het bevalt goed. we halen iedere dag de keutels en natte plekken weg.. en gebuiken zn 1 a 2 balen per week.

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:32

aisie schreef:
Ik heb allebei geprobeerd en nu gebruik ik alleen nog rapsodie. Ik kan zelf namelijk niet zo goed tegen vlas (ga ik van hoesten). Maar het is verder wel ideaal in de stal, neemt heel veel vocht op, meer nog dan rapsodie.

oooh wat grappig, ik heb het juist andersom!! als ik een pak rapsodie openmaak en het spul verdeel slaat het mij meteen op de luchtwegen.

ik moet zeggen dat een mengeling mij het beste bevalt, want inderdaad, alleen de vlas wordt erg soppig en met rapsodie erdoor blijft het compacter en neemt volgens mij meer/beter vocht op.