Nat hooi voor paard met longproblemen, hoe weken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Nat hooi voor paard met longproblemen, hoe weken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 09:31

Wij hebben een wat ouder paard met longproblemen op stal staan. Nu wil ik eigenlijk het hooi gaan weken. Moet dat nog een bepaalde tijd in het water liggen, of moet je het spoelen? Zou kuilgras minder stof bevatten?

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:35

Minimaal een nacht in het water anders heeft het geen zin.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:37

Bij mij op stal weken ze het minimaal een nacht maar liever 24 uur in bak water. Stoeptegel erop om het goed onder water te houden. Kuilgras lijkt mij makkelijker maar daar schijnen nadelen aan te zitten voor hoestende paarden?

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:40

Als je je hooi laat weken gaan er wel veel voedingstoffen verloren. Ik doe het daarom niet meer, zorg gewoon voor 1 ste klas hooi.

_Dunja_

Re: Nat hooi voor paard met longproblemen, hoe weken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:41

Het beste is inderdaad een nacht laten staan, maar toen mijn pony bronchites had moest ik het ook spoelen.

Ik had een oude badkuip en daar stond ik dan eerst een hele tijd in te roeren en daarna een een paar uur laten weken zodat er niet zoveel voedingsstoffen verloren gingen , als je niet roert heeft het ook niet zo heel veel zin.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 09:54

Wij hebben heel goed hooi, maar hooi is toch altijd enigszins stoffig. De adviezen zijn wel een beetje tegenstrijdig, want moet ik nu juist kort of lang weken? Weet iemand toevallig wat het nadeel van kuilgras is bij longproblemen?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:05

Het moet minimaal 8 uur geweekt zijn. Ik deed dit in een specikuip.

Ik heb het nog geen week vol gehouden en ben toen direct kuilgras gaan halen. Ik had 1 pony die het niet at en buiten hooi soppen rond het vriespunt is geen succes. Kuil gaat prima en is veel makkelijker .

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:06

Wij leggen het hooi in een ouderwetse wastobbe en sproeien daarna met een gieter water over het hooi totdat het ruim in het water staat. Dan laten we het minimaal 10 uur weken. Gaat prima zo.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:07

nacht laten weken of kuil gras dat kan prima met long problemen bij paard heb hier ervaring mee zit alleen meer eiwit in . je kan bij de paarden drogist ook een spray kopen om op het hooi te spuiten maar dat gaat wel een duur grapje worden en ze hebben ook bricken ofzo iets dat is vervanging voor hooi is stof vrij maar ook zeer prijzig

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:09

weet niet of het al voor gesteld is maar als je grashooi pakt dat is ook heel fijn hebben ze voor een paardje bij osn op stal ok

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 10:25

Dank je voor al jullie adviezen. Dat weken is inderdaad geen pretje met deze kou. Het kuilgras kan ik alleen in grote balen kopen en voor één paard is dat niet erg handig. Wat mij betreft mag het voorjaar worden.......

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:36

Verschilt erg per paard. Mijn paard kreeg kuilgras, maar mag dat nu niet meer. Hij krijgt nu nat hooi. Ik dompel het even onder (30 sec) en laat het dan uitlekken), hij doet het hier veel beter op dan het kuilgras en hoest nu niet meer. Voor hem is het dus voldoende en hoef ik het niet langer te weken. Je zou het eens voorzichtig kunnen proberen of dit bij dat paard ook werkt.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:42

..wij geven onze paarden ook nat hooi, dit is wat ons verteld is...maar dit is bij allergie voor de schimmels, stofjes die in het hooi zitten..ook al heb je een goede kwaliteit hooi!....niet korter als 4 uur en niet langer als 8 uur, dan schijnen de voedingstoffen eruit te gaan...en als je ziet wat voor vies water je dan heb!!..jek...kuilgras hebben wij nog nooit geprobeerd ook omdat ik met 1 paard eens een weekend weg ben geweest en hij kuil niet te vreten vond

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:46

Wij hebben er eentje met een pollenallergie en eentje met longproblemen op stal staan. Ze krijgen beide geweekt hooi. In een specikuip hangen we het hooinet, vullen het en vullen de bak met water, laat een minuut of 10 onder water staan en hangen daarna hooi net op om het te laten uit lekken. Werkt voor beide paardjes super.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:48

wij weekten het in de klicko
Past precies een baaltje hooi in,
alleen voor 1 paard is het een beetje lastig wij voerden nl de hele baal per dag op

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:53

Als je een grote kruiwagen hebt kan het ook in de kruiwagen.
Zo deden wij het vroeger altijd en dan ging het hooi er s'morgens rond half 8 in en s'avonds rond 5 uur weer uit.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:00

Splinter schreef:
wij weekten het in de klicko
Past precies een baaltje hooi in,
alleen voor 1 paard is het een beetje lastig wij voerden nl de hele baal per dag op

die klicko is nog zo'n slecht idee niet!...ik neem aan in de grijze????..nu staan er bij ons allemaal specikuipen...maar een gehele baal betekend als snel 3/4 speciekuipen, met stenen erop en de hele ellende...mmm ik ga er eens over nadenken!!!..thanks!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:02

Mijn vorige paard had bronchitis, heeft dit vanaf zijn 4e tot zijn 20e gehad ( toen is hij ingeslapen)en ik heb verschillende dingen geprobeerd.
Kuilgras kon bij hem, maar het nadeel daarvan: Hij stond op zaagsel vanwege het stof in stro, en had dus niets te knabbelen.
Van kuilgras kun je niet zoveel geven als hooi, omdat er in kuil meer voedingsstoffen zitten, dus gaf ik liever lekker veel nat hooi.
Ik liet het een uur weken, dan uitlekken, dat ging bij hem prima, was het ook nog lekker vers.
Korter kon absoluut niet, dan ging hij hoesten.
Ik had voor hem een lage ruif, een hooinet vind ik te gevaarlijk.
Ook maakte ik een plak stro nat om op te knabbelen, omdat hij op zaagsel stond, werkte prima, ook voor de cellulose die ze nodig hebben.
Pas ook goed op met stof van andere paarden, als ze al voorbij lopen met voeren met een plak droog hooi, kan je paard hier last van hebben!
Veel wortels voeren is ook niet goed voor een paard met longproblemen, wist je dat?
Je kunt het beste iets langer beginnen met weken, wat Dimitri zegt, mistens 4 uur, niet langer dan 8 uur, als dat goed gaat kun je proberen iets korter te weken, misschien kan je paard er tegen, misschien niet!?
En buitenstal/buitenstaan is een vereiste, frisse lucht!
Succes!
Ik heb trouwens met mijn paard gewoon alles kunnen doen, hij was verder gezond, alleen had hij wat extra verzorging nodig!
( Ook goed op de ademhaling letten, des te eerder je erbij bent, des te eerder kunje het oplossen)
Wij hadden een oude badkuip, was makkelijk omdat je gewoon de stop eruit trok, kon het hooi vanzelf uitlekken!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:15

Kuilgras bestaat ook in kleinere pakjes. Die zijn wel goed te doen voor 1 paard. Weet niet in welke regio je zit maar in omgeving Arnhem kan ik je eventueel wel doorverwijzen.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:16

gewoon je hooi in een ton met water gooien. Goed onder duwen en zorgen dat het idd minimaal één nacht blijft staan..

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:19

Hooi in hooinet hangen bij een spuitplaats en dan ongeveer 10 min de spuit er bovenop, dan spoelt al het stof weg.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 11:24

Dat van die wortels wist ik niet, want die krijgt ze wel. Ze staat in een buitenbox met vlas. Ik merk wel dat als het kouder wordt (en ook nog mistig) ze meer gaat hoesten. Het is me alleen nog niet duidelijk of ik nu kort of lang moet weken, want de meningen zijn daar erg verdeeld over. Heeft dat langer weken soms te maken met een soort "sporenallergie" en het kort weken alleen met stof?

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:29

Ik liet mijn hooi echt niet een hele nacht weken, meestal zo'n 3/4 uurtjes. Dat was lang zat er mijn pony deed het er goed op.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:32

Kort weken is idd voor stof, hoe langer je weekt, hoe meer voedingsstoffen verloren gaan en dat is natuurlijk zonde. Stof is weg zodra hooi nat is geweest.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:18

BillyJean schreef:
Hooi in hooinet hangen bij een spuitplaats en dan ongeveer 10 min de spuit er bovenop, dan spoelt al het stof weg.

Aanvulling:
En de voedingsstoffen blijven bewaard !