sedalin oid om paard te vervoeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maranel

sedalin oid om paard te vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:15

Ik moet binnenkort mijn paard vervoeren met de trailer het probleem is alleen dat hij hier doodsbang voor is. Hij wil de trailer wel in maar stormt er meteen weer uit. Dit kost natuurlijk gewoon veel tijd om hem hier weer aan te laten wennen maar binnenkort zal hij helaas toch echt een keer vervoerd moeten worden, het is maar een klein stukje maar aangezien hij nog niet verkeersmak is moet hij toch echt met de trailer. Nu heb ik dus gehoord over sedalin dat het het paard kalmeert maar ook dat het dus niet meer verkrijgbaar is, alleen op recept geloof ik. Is er iets anders wat net zo werkt en waar wel makkelijk aan te komen is? En hoe werkt dat? hoe kom ik daaraan? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik weet niet of hier al een keer een topic over is geweest anders zou ik heel graag daarvan de link willen als dat kan

sharonaollie

Re: sedalin oid om paard te vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:19

Ik heb mij veulen ook vervoerd met sedalin.Ik heb gewoon een spuit bij de dierenarts gehaald.En 2 doseringen gegeven.Hij stond lekker rustig in de trailer.En het heeft zeker geholpen.Nooit teveel geven!!
Je zou nou wel heel veel verschillende reaktie´s op krijgen

Bedoel je dat die er hard vanaf stormt met uitladen.Of ook met inladen?
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 01-02-06 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:19

Tegenwoordig heb je Tranquigel als vervanger voor Equest, maar of het bij vervoer ideaal is, daar zet ik mijn vraagtekens bij.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:24

CCCCorine Als je ze niet veel geef kan het niet kwaad.[Tenzij ze er niet tegen kunnen]Ze worden er een beetje suf van.! dosering is voor 30 kg lichaamsgewicht..Als je ze te veel geeft dan vallen ze natuurlijk zo om..

Vraag anders even aan de dierenarts ,hoe veel je kan geven..
Ik heb het toen gevraagd en dit was zijn advies om te doen..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:40

Ik heb pas Tranquigel gebruikt bij onze arabier die al twee maanden met strenge boxrust stond en daarna op de trailer naar de veearts moest. Twee of drie streepjes is voldoende en het werkte prima. Ze zijn dan niet helemaal dizzy, maar gewoon lekker rustig. Veel beter dan dat je paard de trailer afbreekt. Sedalin is volgens mij in Nederland niet meer verkrijgbaar, maar Tranquigel is vergelijkbaar.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:24

Zal morgen eens kijken hoe het heet.Dacht ook iets van Tranquigel...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:27

Maar Tranquigel kan toch ook de verkeerde kant op slaan (dat je juist het tegenovergestelde effect krijgt)? Of zijn dat wild-west story's?

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:29

CCCCorine schreef:
Tegenwoordig heb je Tranquigel als vervanger voor Equest, maar of het bij vervoer ideaal is, daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Je bedoelt als vervanger voor Sedalin. Equest is een ontwormingsmiddel, die nog gewoon verkrijgbaar is.

Er is ook Sedasan op de markt. Wordt voor honden voorgeschreven, heeft ook zelfde werking als Sedalin en Tranquigel.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 06:59

idd vivian001 Sedalin mag niet meer verkocht worden toch?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:28

Tranquigel mag je gewoon voor vervoer geven. Ik heb het bij de DA nagevraagd. Een klein beetje, 2 of 3 streepjes afhankelijk van de grootte, is genoeg, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard niet meer op zijn benen kan staan.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:12

met mijn paard moest het ook anders ging ie volledig uit zijn plaat. Het duurde wel een dag of vier voordat ie weer helemaal op orde was na zo'n rit.

Zie link in mijn onderschrift voor een permanente oplossing voor je probleem.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:18

Wij krijgen geen Sedalin meer van de DA, alleen Sedasan. Je moet wel rekening houden dat er risico's aan dit spul zitten. Ten eerste moet je paard geen zwak hart hebben als je het geeft, want dan is het echt funest. Daarnaast beperk je het paard in zijn reactievermogen als hij ergens van schrikt en is de kans dat ze zichzelf bezeren bij paniek dus groter. Overigens vertelde mijn DA me dat het gehoorsvermogen van een paard versterkt wordt door het spul, dus dat kan ervoor zorgen dat je paard nog eerder in paniek raakt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:22

Volgens mij is het gebruik van Tranquigel zonder risico van hartklachten. Als je twijfelt kun je het altijd bij je DA navragen. Tranquigel is alleen bij de DA verkrijgbaar, dus dan kan je gelijk advies krijgen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:54

Ik heb absoluut niks tegen het (tijdelijke!) gebruik van Sedasan/Tranquigel, in sommige gevallen is dit zelf veiliger voor paard en mens. Ik heb mijn paard een tijdje moeten sederen wanneer er een hoefsmid bijkwam, zonder was het gewoon echt niet te doen.

Pas wel op met de dosering! Mijn paard schijnt er gevoelig voor te zijn en werd na slechts 2 streepjes al behoorlijk suf! Ik heb het de eerste keer op advies van mijn va gewoon een aantal dagen van te voren uitgeprobeerd, begonnen met 2 streepjes en toen gewoon afgewacht wat het resultaat was.

Zeker als je het gebruikt om je paard te vervoeren zou ik heel goed opletten met de dosering. Ik vind overigens ook dat je dit middel slechts als tijdelijke oplossing kunt gebruiken, het echte probleem zal ooit toch eens opgelost moeten worden.

Succes met je paard!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:51

Ik heb met oud op nieuw Memuska een paar streepjes Tranquigel gegeven en ik was er heel tevreden over!
Sedalin heb ik weleens gebruikt bij Twister, toen ik na 5 maanden boxrust op zijn rug moest klimmen Daar worden ze meer dizzy van, tegenover met die Tranquigel was Mush nog vrij alert.
Maar mss varieert dat van paard tot paard?
Veel succes iig.

Maranel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:04

Heel erg bedankt allemaal voor jullie advies. Ik ga sowieso eerst nog veel oefenen en ik hoop dat het nog gewoon gaat lukken en anders wordt het dan sedasan of tranquigel voor een keer en dan vraag ik zeker eerst even mijn veearts voor advies.

Jasmijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:03

heey neline
volgens mij heeft frans nog tranquigel in de kast staan...
moet je maar even kijken

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:57

Tranquigel kan idd de andere kant op slaan, maar dan met name bij paarden die al over de zeik zijn. Dus ook met de tranquigel erin nog steeds heel rustig en voorzichtig met hem omgaan. En pas extra op voor onverwachte reacties, ze zien er supersuf uit maar ze kunnen ineens "wakker" worden en een flinke lel uitdelen. Meestal gaat het echter goed en kun je het prima gebruiken. Gewoon rustig aan beginnen en niet te veel doseren ineens