Hoefsmid en stagiaire; hoe gaat dat bij jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Hoefsmid en stagiaire; hoe gaat dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 17:33

Vandaag was de hoefsmid er weer.
Hij is erg actief in het opleidingsgebeuren; schoolt zichzelf veel bij maar neemt ook vaak stagaires mee.
Die laat hij dan raspen, soms laat hij iemand die bijna klaar is met de opleiding ook bekappen.
Meestal gaat hij zelf dan iets anders doen, even bellen of zijn auto opruimen of zo.
Ik vertrouw hem op zijn inzicht in zijn leerlingen en het ziet er altijd netjes uit hoor.
Maar ik vroeg me eigenlijk af hoe dat bij jullie gaat.
Eigenlijk betaal je toch voor een gediplomeerde hoefsmid.

Laten jullie stagiaires aan je paarden 'knutselen' of juist absoluut niet, of bv alleen laatstejaars of zo, en vind je dat je er evenveel voor zou moeten betalen?
Het wordt dan wel niet door hemzelf gedaan maar wel onder zijn supervisie.
Wat vinden jullie?

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:37

Onze hoefsmid heeft soms ook stagaires mee, in welk jaar ze zitten weet ik niet. In elk geval mag die dan de pony's bekappen die zonder ijzers staan en degene die beslag nodig hebben doet hij zelf. Hij let wel op dat alles netjes gebeurd enzovoort. Hij heeft nu al een tijdje een vaste persoon die hij meebrengt en ben er erg tevreden over. Maar ik geloof niet dat we minder betalen..

edit: ik vind dat dit moet kunnen, hoe kunnen ze anders ervaring op doen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:39

Mijn vorige smid nam ook regelmatig stagaires mee, en die mochten dan in het begin vijlen en raspen en later ook de ijzers mee op maat maken en er onder slaan. Hij vroeg wel altijd eerst of ik het goed vond, anders koos hij een ander slachtoffer (stond toen nog op grote stal). Omdat hij het altijd goed in de gaten hield mocht het van mij best. Memuska was altijd rustiger bij de stagaires dan bij de smid zelf Daarom heb ik nu ook een andere (staat thuis nu), maar die brengt nooit iemand mee.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:45

Mijn smid komt altijd alleen. Als hij een stagiair meebrengt die voldoende ver is om te weten wat ie doet en de smid houdt de boel goed in de gaten dan zou ik er niet heel veel moeite mee hebben denk ik.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:53

De stagiairen mogen aan mijn paard knutselen hoor, zolang de smid maar even controleert.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:10

Als de smid het goed in de gaten houdt en controleert heb ik er geen bezwaar tegen, iedereen moet het immers leren en als ze niet kunnen oefenen komen er ook geen nieuwe goede hoefsmeden bij

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:45

Mijn hoefsmid neemt regelmatig andere hoefsmeden in opleiding mee (die zijn dus al hoefsmid) maar die mogen van HEM sowieso niet aan mijn arthrosepaard komen- 1x mocht er eentje een ijzer smeden...maar daar was weinig goeds aan zo te horen en hij heeft dat uiteindelijk zelf overgenomen...je bent perfectionistisch of je bent het niet .
Elke keer als er een nieuw slachtoffer bij is dan wens ik ze veel sterkte mijn hoefsmid is niet echt de makkelijkste

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:01

nee, leren doen ze maar op dode pootjes of op mangege paarden, niet op onze sport/handels paarden.Hiervoor heeft de smid trouwens alle begrip.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:07

Mijn smid komt alleen, al zou hij iemand mee nemen dan nog wil ik dat hij het zelf doet. Ik vind het gewoon een prettig idee, ik heb hem uitgezocht en zit dus niet op anderen te wachten.

Mijn vorige smid deed erg dure paarden, heb hem weleens gevraagd of hij dat niet eng vond. Hij vertelde dat hij het veel erger vond als er iets met mijn paard zou gebeuren, dan met de paarden van die handelaar. Omdat ik een emotionele band heb met mijn paard. Voor die man is het paard nummertje zoveel.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:11

Mijn smid neemt ook een smid in opleiding mee, ze komen al een aantal jaar samen, dus ik denk dat degene die meekomt ook wel afgestudeerd is. Hij is er al bij sinds ik Ivanka heb en dat is al ruim 3,5 jaar dus.
Degene die erbij is, doet mijn merrie vaak wel bekappen, maar mijn smid controleert het dan weer. Mijn veulen doet de hoefsmid zelf.

Anneke

Re: Hoefsmid en stagiaire; hoe gaat dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:16

Mijn smid kiest bewust niet voor stagaires, komt altijd alleen!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:21

De mijn heeft 1 keertje iemand meegehad, die mocht de oude ijzers van mijn pony eraf halen. (Toen ze daar mee klaar was had mijn smid het paard al vierkant op nieuwe ijzers staan, maar dat mocht de pret niet drukken )

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:23

Mijn smid heeft wel eens een stagaire, maakt mij niks uit hij begeleid ze goed.
Ik steek er zelf ook nog wat van op.
Zelf heb ik ook bij deze smid gewerkt. om shetlanders te leren bekappen.
En ik weet dat hij echt niet zo maar iemand aan me paard laat peuteren

Jackieboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:30

hihihihi ik vind het wel kunnen
ik heb namelijk zelf stage gelopen bij de hoefsmit
ik vind dat als een eigenaar er problemen mee heeft als
de hoefsmit een stagere er aan laat werken ze geen vertrouwen
hebben in hun hoefsmit
want als het niet kon dan had hij het echt niet gedaan hoor
ik mocht ook niet alle paardjes maar als de hoefsmit wel dacht dat ik het
kon mocht ik bijvoorbeeld ijzers afwerken of een beetje bekappen en
keek hij het zelf ook altijd nog even na
ik heb er dus geen probleem wat dan ook mee;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:36

bij ons komt "het opperhoofd" altijd met zijn 2 zoons. de vader is voort "oud" (65) dus die stopt langzamer hand en doen alleen makkelijkere paarden. een van zijn zoons heeft de opleiding gedaan. tijdens zijn opleiding bekapte hij ook al mee. hij heeft toen een van mijn toemalige jonge pony in het been gekapt. was niet de schult van hem gelukkig. nu komt zijn "broetje" van inmiddels 30 oid ook mee en die heeft het bekappen van paps geleerd. ook hij doet het super netjes!
stagiares heeft hij nooit

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:34

Ik moest wel lachen vandaag; de stagiaire had Kanzi rondom bekapt en had er 3 kwartier over gedaan.
Ik wou voor de grap dus met haar afrekenen, maar ze durfde het niet aan te pakken...
Hoefsmid -met een zuur lachje- pakte maar snel de agenda.

Het leuke aan een stagiaire vind ik dat ze erg pietje precies werken, bovendien pak ik ook nog wat mee van de uitleg.
Paardebeest vond al die tijd op 3 benen staan wat minder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:47

Gelukkig geen last van. Hoefsmid woont 3 deuren verderop en planned ons altijd op het einde van de dag, meestal begin van de avond. Stagaire is dan al naar huis. Ik vind het wel prettig, die hackney's van ons zijn vrij erge zenuwlijders en hoe meer publiek, hoe groter de trucendoos.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:52

bij ons hetzelfde, dan moet mijn paard gedaan worden door mijn hoefsmid, doet zijn stagiaire het.. Gaat hij terwijl een ander paard doen, maar ze helpen elkaar wel, ze geven elkaar aanwijzingen. Vooral hoefsmid aan stagiaire maar ook andersom hoor.

Bij verkeerde handeling stuurt hoefsmid natuurlijk wel bij

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:59

Ik heb dat nog nooit meegemaakt eigelijk, dat er een stagiaire bij was.
Maar ik vind dat absoluut geen probleem, mits de hoefsmid zelf goed oplet hoe het gaat.
Van mij mogen ze gerust aan m'n paardjes knutselen hoor

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:03

Ik ben een (toekomstig, ik ga morgen op gesprek) stagiaire bij een hoefsmid. Nog geen idee wat en hoeveel ik mag gaan doen, maar dat zal in het begin niet veel zijn.

Oefenen op dode pootjes is ideaal, hak maar een eind heen en er kan niets fout gaan . Bij gebreken leggen we zo'n dode hoef wel eens helemaal open(tot het hoefbeen aan toe).
Maar onder een paard staan is echt heel wat anders. Waar ik een dood voetje in 10 minuutjes(mits er niets raars aan is) gedaan heb ben ik met een echt paard toch een stuk langer bezig. Ik doe op het moment alleen mijn eigen pony's en bij twijfel haal ik nog altijd er een smid bij die al een tijdje mee loopt(of ik neem hem mee naar school en doe het onder begeleiding).

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:43

Mijn hoefsmid nam ook zijn stagaire mee, wel leuk, een meisje.

En die deed de eerste keren Par vijlen, de gaatjes opvullen en het echte werk deed hij zelf zogezegd.

De laatste keer heeft ze Nick alleen gedaan en werd gewoon netjes gedaan dus geen problemen mee.
Denk ook dat hij zelf wel weet wie hij wel en wie hij niet aan de paarden laat komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:42

Geen probleem mee, ze moeten het toch leren. Tot op heden gaat dat prima alleen leidt het soms tot hylarische situaties. Meester die stagair behoorlijk corrigeert of vrolijk een hoef over begint te doen die de stagair al wel mooi vond.

tot op heden nog geen spijt van gehad en ik vertrouw mijn smid wel dusdanig dat hij niet de eerste de beste aan het knutselen zet.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:51

Morgen komt bij ons de hoefsmid. De vorige keer had hij ook een stagiare bij zich. Maar toen waren ik en mijn zusje niet thuis (dus die stagiare kwam perfect uit). Dus de stagiare mocht GROTE Tych (paard van 1,85) in bedwang houden Daar had hij genoeg werk mee. Ik ben benieuwd of hij morgen zijn stagiare meeneemt, want ik weet niet of hij daar nog stage loopt.
En ik denk dat onze hoefsmid ook wel weet wat hij doet als hij de stagiaire iets laat doen. Dus daar vertrouw ik dan maar op. Maar ik hou altijd een oogje in het zeil, ook als m'n eigen smit mijn paard beslaat.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 07:02

Mijn hoefsmid heeft nog nooit een stagaire mee gehad, als zij het net zo goed kan doen als hij maakt het mij weinig uit dat het door een stagaire gedaan wordt. Mijn hoefsmid is ook iemand die niet snel tevreden is, dus ik weet zeker dat het goed gebeurd. Daar zou ik hem zeker in vertrouwen, bovendien moeten we het allemaal leren vaak dmv stage...dus met een stagaire die het zou doen zou ik geen problemen hebben

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:45

Ik vertrouw mijn smid voldoende. Hij heeft vaak stagiaires bij zich, en naargelang hoever die in hun opleiding zijn mogen ze meer doen. Ik weet dat hij probleempaarden altijd zelf doet, en alles controleert. Ik heb nog niks te klagen gehad.

Ik ben er helaas niet zelf bij om te controleren wie nou eigenlijk mijn paard doet... hij komt een vaste ochtend per week op stal, en dan zit ik op mijn werk.