stoppen met rijden van drachtige merrie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

stoppen met rijden van drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 09:50

wanneer is het beste om te stoppen met rijden van een drachtige merrie? onze merrie is 1mei uitgerekent ,wanneer kan ik het beste rustig aan doen?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:58

de merrie dat ik rij is 26 maart uitgerekend
ik doe het al van in september vrij rustig aan
al een maand of 3-4 enkel buitenritjes.
de laatste maand heb ik er maar 1 keer opgezeten => het paard heeft niet veel zin meer, en ik verveel me om constant hetzelfde ritje te doen (20 minuten, de rest zijn allemaal een uur of meer)
dus ze staat nu praktisch stil...

RZDLover

Re: stoppen met rijden van drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:06

mijn merrie is pas in mei uitgerekend, maar kan door een blesure niet rijden ik longeer haar en zet haar zoiezo iedere dag een uur in de stapmolen. Ik zorg ook dat ze er veel uit komt (in de paddock, poetsen enz).

Jouw merrie geeft dus zelf al aan dat ze er geen zin meer in heeft, dat is goed. Maar hou haar wel bezig.
Wat heel belangrijk is dat je haar wel op conditie houdt.
Dus als je niet kan rijden, longeer haar dan minstens drie keer per week (gewoon lekker los niet aan een band ofzo) of in de stapmolen. Kan dit niet, dan zijn wandelingen ook goed.
Ze moet wel gewoon in beweging blijven en conditie houden dat is heel belangrijk en lekker uit de stal komen.

Veel succes en plezier met je toekomstige veulentje!

Groetjes RZDlover

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:10

urissa is over 7 weken uitgerekend en die rijd ik nog 3 keer per wee goed 20 minuten. gewoon normaal trainen, maar galop laat ik achterwege.
urissa is een paard wat graag wil werken en ze geeft zelf wel aan wanneer ze geen puf heeft of ze zich niet lekker voelt.
dat doet elk paard btw wel!

het is over het algemeen het beste om zo lang mogelijk door te rijden, wel aangepast en dus wat rustiger aan. de merrie blijft zo in goede conditie en heeft dus minder moeite bij de bevalling. ook is ze na de bevalling weer eerder goed te pas

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:11

Mijn merrie is ook begin mei uitgerekend. We rijden 3 keer in de week hooguit, waarvan 1 keer in de week een half uurtje lessen.
galloperen vind ze nu minder fijn, maar voor de rest gaat het nog prima. We proberen zo lang mogelijk door te rijden

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:17

Ik stop een maand voor dat ze is uitgeteld. Daarvoor doe ik natuurlijk wel rustiger aan. Het verschilt ook per paard denk ik. De een word heel sjagerijnig en de ander kun je nog heel lang doorrijden.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:01

mijn merris is half mei uitgerekend.

en ik rij nog steeds gewoon met haar. ongeveer 4 a 5 keer perweek. (als het weer het toelaat) dat moet ze makkelijk aan kunnen.

ze is zelfs fitter en actiever geworden tijdens de zwangerschap. ik rij thuis gemiddeld een half uur, en op les gewoon het uurtje rond.
wij springen ook nog, wel lager dan normaal, max. 80 cm. haalt ze nog makelijk. ze heeft er nog volop plezier in.

voor de rest staat ze de hele middag in de wei, en 2 keer per week in de stapmolen

je moet je merrie gewoon in de gaten houden. aanvoelen.

Neff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:15

Blijf zelf altijd rijden tot het paard aangeeft het echt niet meer te willen, maar heb dat nog niet echt meegemaakt dat het paard helemaal nix meer wil. omdat een paard een vluchtdier is kun je in principe er mee aan het werk tot aan de bevalling. Hoe meer conditie het paard heeft, hoe gemakkelijker de bevalling gaat. Als rijden niet meer goed gaat (bij buiging en zo merk je dat vnl) dan kun je altijd longeren. Buitenrijden gaat meestal altijd nog wel. Galopperen doe ik ook gewoon, alleen wat rustiger. Trainen op topniveau gaat niet echt, maar je merkt vanzelf wat wel en niet gaat. Beweging is in ieder geval het allerbelangrijkste. Zorg dat het paard voldoende kan lopen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:46

Ik denk er net zo over als Nefertete hierboven.
Overigens is hier pas een topic over geweest (dezelfde vraag); wellicht heb je daar iets aan.

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:54

licht eraan hoe het met de merrie gaat. Of ze al een grote dikke buik heeft ed.
Ik reed op een arabier en was ook drachtig. Dierenarts bij laten komen en zij je kun het beste nu al stoppen met rijden want het is een flink veulen en zwaarbelastend. Wandelen kan altijd natuurlijk en borstelen of kort logeren.
Ik zou ermee uitkijken, rijden op een drachtige merrie, nogal link.
Wil je aansporen heeft dat veulen een spoor in zijn oog nee grapje, maar ik zou op tijd stoppen hoor als ik jou was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:55

Hmmm dit is wel interessant, rijd nu voor het eerst zowiezo een merrie, ben ik net 3 weken mee bezig (nog niet ingereden) en die is in April uitgeteld!
Nu rijd ik haar zowiezo maar 2 keer per week, omdat ik liever rustig aan begin met een jong paardje.
Maar kan ik dit gewoon volhouden tot begin april ofzo?
Wil er voor het veulen er is toch wel redelijk een stuur en een rem ophebben, omdat dat gewoon vrij moeilijk te doen is met een veulen aan de voet!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:55

Niet iedereen rijdt met sporen hoor caspurtjuh ?