Kan een lipizaner zonder deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Kan een lipizaner zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:06

Mijn 16 jarige lipizaner ruin heeft altijd in de winter het grootste gedeelte van de dag binnengestaan op stal en met deken. Binnenkort kan hij gelukkig verhuizen naar een stal waar hij 24 uur naar buiten kan (12 uur op de paddock of wei, 12 uur in paddock box). Voor deze winter heeft hij natuurlijk een deken nodig. Mijn vraag is echter als hij van de zomer en herfst zonder deken staat, hij volgende winter zonder deken kan. Bouwt hij dan ook een dikke vacht op. Wie heeft hier ervaringen mee met wat minder 'robustere' rassen zonder deken?

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:06

ik ken meerdere paarden die hoog in het bloed staan en toch buiten lopen zonder deken.
de paarden die daar op latere leeftijd bij kwamen en stal met deken gewent waren redden het vaak niet,enkele uitzonderingen daar gelaten.
deze paarden waren niet dik te houden en stonden bij wat weersverandering al opgetrokken.
je paard kan toch ook lekker naar buiten met een goede outdoor deken?
waarom de ellende opzoeken?

corinec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:35

Ik ken een Lippizaner die nu ook zonder deken buiten staat kan prima ze heeft een mooie dikke vacht.

Idioteque

Re: Kan een lipizaner zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:00

Mijn paard (Welsh NWR;50 % welsh, 25% engels volbloed en 25 %arabier) staat deze wnter ook voor het eerst zonder deken buiten en het gaat prima. Ze maken zelf wel genoeg vacht aan om zich warm te houden. als je haar met haar stalgenootjes (ijslanders) vergelijkt stelt haar vachtje natuurlijk niks voor, maar ze rilt niet. Zelfs niet toen ze de hele dag in de sneeuw stond...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:10

Alle paarden kunnen zonder deken. Als ze maar wel de tijd hebben om te wennen, dus meteen na de zomer geen dekens meer op (maar dat schrijf je al)
Mijn arabier staat ook zonder dekens. Hij heeft niet een megadikke vacht, niet zoals shetlanders enzo.
Maar als het zo rond het vriespunt is heeft hij al z'n haren nog plat liggen, als het dan kouder wordt zet hij ze overeind en heeft hij de perfecte isolatie laag.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 01:03

Rajko, onze 23 jarige Lipi, staat buiten zonder deken en met een glad haardek.
2 Jaar geleden dacht ik dat t niet kon en liet hem met een waterdichte deken op lopen, maar is dus niet nodig.
Hij heeft wel eten zoveel ie wilt.......

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:23

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:46