Liksteen binnen 2 dagen op!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_a

Liksteen binnen 2 dagen op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:51

hallo,

ik heb voor mijn paard een likit boredom-breaker.

het is een bal waar 2 likstenen inkunnen en dan daarboven kan ook een liksteen,

maar ze likt een grote steen van 650 gram in 2 dagen op! en die halfjes die in de bal zitten in 1 dag. weet iemand iets om te zorgen dat ze minder snel alles opheeft?

en kan het kwaad om de bal hoger te hangen of krijgt ze dan spierpijn in haar nek/rug??

Callie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:54

Hoi!! het is niet de natuurlijke stand van het paard met z'n hoofd om hoog.. maar of het kwaad kan weet ik niet,, Waarom wil je persee een liksteen neerhangen eigenlijk? Je kunt ook iets anders in de stal hangen ,, En het is niet goed als je paard de liksteen zo snel op heeft..

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:56

ze vind die bal met likstenen leuk , waarom is het niet goed?

Callie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:59

Ik heb bijvoorbeeld ook een liksteen erin hangen nu een maand en nu is ie nog niet op,, Wat je ook kunt doen is een Bal die lekker smaken of ruiken weet niet percies maar die hebben ze ook in appeltjessmaak,, Heb ik ook maar gehoord hoor weet zelf niet zeker dat het dan Iets te veel binnen krijg weet zo niet percies wat,, maar hang je er na 2 dagen dan meteen een niewe in ofniet?

Callie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:01

Ik bedoel het staat er een beetje vaag,, dat ik heb gehoort op de manege dat het niet zo goed voor je paard is omdat het dan of teveel zout of zoiets binnen kreeg.. Ligt er natuurlijk hoevaak ze/hij een nieuwe krijgt

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:04

gelijk weer een nieuwe word ook wel heel duur. Ik wil eerst proberen m hoger te hangen, maar ik wil niet dat ze daardoor spierpijn ofzo krijgt. dus dat wil ik eigenlijk wel even weten.... en er zit geen zout in, lik-its is meer glucose achtig spul met vitamines als je t precies wil wete }> :

glucose siroop, dextrose, smaakstoffen, vitamine E50, en monohydrate.

Callie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:07

haha dat wist ik niet sorry mijne heeft dus echt zo'n zoutsteen zeg maar.. schijnbaar vinden alle paarde dat lekker;)!! Jha of het echt iets op kan leveren dat je hem hoog hangt weet ik niet,,weet alleen dat lager beter is omdat dat de natuurlijke stand is van het paard.. Haha bedankt voor de precieze uitleg he:P heb ik ook weer iets geleerd.. Groetjes

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:10

haha, okee, bedankt voor de reactie in ieder geval

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:40

oatswoats schreef:
gelijk weer een nieuwe word ook wel heel duur. Ik wil eerst proberen m hoger te hangen, maar ik wil niet dat ze daardoor spierpijn ofzo krijgt. dus dat wil ik eigenlijk wel even weten.... en er zit geen zout in, lik-its is meer glucose achtig spul met vitamines als je t precies wil wete }> :

glucose siroop, dextrose, smaakstoffen, vitamine E50, en monohydrate.

Glucose siroop en dextrose, is ook niet zo goed voor haar gebit, misschien kun je dan beter iets anders verzinnen om haar te plezieren, vooral als ze het zo snel op heeft lijkt mij dat een behoorlijke belasting voor het gebit, klinkt als een soort lolly maar dan voor paarden.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:01

ik zoek ook een oplossing waardoor ze het minder snel opheeft. niet of het goed of slecht is ( niet bot bedoeld)

chelsea82

Re: Liksteen binnen 2 dagen op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:37

Bij ons op stal staan meerdere paarden met een likit en ja die zijn binnen 1/2 dagen op.En de paarden zijn er nog niet ziek van geweest hoor.Als je ze maar in de likit houder doet dan duurd het net iets langer voordat het helemaal op is.Dat laatste stukje daar doen ze dan langer mee.Had het bij 1 paard aan een touwtje gedaan, een uur toen was het op.Dus dat is niet handig.In zo'n houder zijn ze nog lekker bezig.Misschien een optie om alleen in de houder een likit te doen en niet in die bal.Dan heeft hij er maar 1.Als hij meerdere likits in 2 dagen eet, weet niet of dat erg gezond is.
Het kan ook aan de smaken liggen.Die banaan en wortel gaan niet zo snel hier.De mint en appel zijn razend populair bij de paarden.Als ze op zijn krijgen ze niet gelijk een nieuwe hoor.

Heb zelfs 1 paard die het presteerd om een echt zoutblok gewoon op te eten.s'ochtend legde ik er 1 in het bakje en s' avonds was het op.Die at het gewoon in plaats van er van te likken.Hij heeft hier niks van gekregen hoor, maar hij krijgt geen zoutblokken meer.

Abiola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:44

Ik weet niet hoe je de lickit nu bevestigd hebt, maar het scheelt al enorm als hij "vrij" in de ruimte hangt. Ze kunnen hem dan niet vastzetten tegen iets (muur, hek) en flink knagen. Succes!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:57

Mijn paard heeft al ruim een half jaar een likit (appel) in de stal hangen en heeft er volgens mij nog nooit aan gelikt. Een ander paard op stal heeft er ook een maar likt er ook nooit aan. Die likstenen vallen dus blijkbaar niet bij ieder paard in de smaak.

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 07:35

Ik zal is proberen of ik hem vrij in de ruimte kan hangen. nu hangt hij idd tegen de muur! Maar de likstenen zitten in de bal maar ook boven de bal en dan wel in een houder. als ze er 3 heeft doet ze er een week mee:P met een 2 dagen

ik zal het is proberen bedankt!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 07:45

Mijn paard heeft ooit ook zo'n lick-it ding gehad. Ik had hem opgehangen en was een bakkie gaan doen, toen ik een uurtje later terug kwam stond hij een beetje groen uitgeslagen van misselijkheid trots naast zijn lege lick-it ding... Voor hem geen lick-it meer. Het is toch maar een speeltje en niet noodzakelijk in mijn ogen.

Ik zou hem zeker niet te hoog hangen want het lijkt mij niet gezond als een paard zijn nek en rug staat te verekken om er bij te kunnen. Als hij zijn lick-it altijd binnen 2 dagen op heeft zou ik het niet geven, er zit suiker in en dat is niet best voor zijn tanden, een soort superlollie zoals toverpaardje zegt. Waarom wil je zo'n ding perse ophangen als ik vragen mag?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 07:56

Ik vind een likit wel erg leuk voor als je paard hard in training is en geen weidegang heeft.
Ik werk op een dressuurstal en daar hebben enkele paarden ook een likit, die hang er maar enkele uren per dag in omdat ze hem ook wel snel ophebben

neem anders eens de smaak elektoyen (hoe schrijf je dat ) die is meer zout dan zoet en sommige paarden deden daar wel een maand mee voordat die op was

Slecht is het niet voor je paard hoor, als hij maar niet dagelijks zo'n ding opeet :d

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:13

mijn paard die slik dus ook heeee veel aan zoutblokken.
had eerst van die gewone bruinige voor in zo'n bakje en had tijdje geleden zon hymalaya liksteen mee genomen, en ze slikt maar door en door die gewone had ze zo binnen een 2 week op
en die hymalaya doet ze iets langer mee, maar op de een of andere manier is ze er helemaal gek mee en blijkbaar heb ze het nodig

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:29

2 dagen? dat is lang.... Rio heeft hem binnen 10 minuten op...!

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:13

liksteen is niet goed nee. Krijgen ze veel te veel van die stof binnen ( zout is dat toch he )
Dat geldt ook voor hamsters, cavia's en konijnen. Niet goed voor ze! krijgen ze te veel kalk ofzo of zout binnen! Echt een afrader!

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:11

ja maar de likstenen waar we het nu over hebben is geen zout.

wel suikers vitaminen enz. maar in 1 uur of 10 min is wel heel erg snel. dan moeten ze het afgebeten hebben ipv gelikt. ik blij het geven maar niet te veel. bedankt voor de tips iig

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:14

voor je paard is het zeker leuk om iets te doen te hebben. als je mij opsluit in een hokje van 3 bij 4 word ik echt niet vorlijk alsk daar mun halve leven sta zonder iets te doen te hebbe