suikerbieten!!??!!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

suikerbieten!!??!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:37

wat is nou precies het nut van suikerbieten? alleen als dikmaker? en hoe geef je een paard dat? moet je er eerst nog iets mee doen of kan je het gewoon zo geven?

tenemieken

Re: suikerbieten!!??!!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:40

bij ons op de manege krijgen ze het zo.
je moet wel opletten voor de hoeveelheid. mijn paardje krijgt er dikke benen van als ze er teveel van eet

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:40

Bij ons krijgen de paarden het als suikerbietenpulp.
Dat vinden ze heerlijk.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:45

volgens mij kun je beter voederbieten geven in plaats van suikerbieten. Heb namelijk gehoord dat ze van suikerbieten behoorlijk ziek kunnen worden. Die van ons krijgen dus voederbieten, gewoon heel in de stal, alleen eerst de modder eraf gehaald. Vinden ze geweldig en dan hebben ze ook wat te doen als je de biet gewoon in zn geheel op de grond legt.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:45

zoals hier al is n gezegd : niet te veel geven (worden ze dik van, hoefbevangen,...)

Voor de rest, de paarden vinden het lekker, het maakt ze idd wat dikker dus...

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:54

ok bedankt.
@sunrice hoe maak je er pulp van dan?

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:31

Bietenpulp kun je in zakken kopen, is wel een gevaarlijk goedje. Je moet het natmaken en een serieuze tijd laten trekken of het zwelt op in de maag...

Wij geven ook suikerbieten. Gewoon als tussendoortje. Elke dag een halve. Gewoon modder afwassen en in de stal leggen.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:33

wat is teveel, hoeveel kan je geven zonder gevaar?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:45

Ramiro schreef:
volgens mij kun je beter voederbieten geven in plaats van suikerbieten. Heb namelijk gehoord dat ze van suikerbieten behoorlijk ziek kunnen worden. Die van ons krijgen dus voederbieten, gewoon heel in de stal, alleen eerst de modder eraf gehaald. Vinden ze geweldig en dan hebben ze ook wat te doen als je de biet gewoon in zn geheel op de grond legt.

hier hetzelfde! ze vinden de voederbieten superlekker!

wel als ik ze een tijdje heb liggen hak ik ze in 2 stukken, dan zie je nml of de binnenkant nog goed is, zeker als de vorst er overheen geweest is kunnen ze slecht zijn van binnen(maar als je ze onder zeil/paardendekens of ingegraven bewaard kunnen ze goed tegen vorst)

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:50

net zoals je af en toe een eens een paar wortelen of appels geeft,zo kun je ook een suikerbiet voeren als tussendoortje.Zorgen dat het zand en evt rotte plekken eraf zijn.1 per dag vind ik de max. anders heb je van die paarden die er hyper van worden.
Je kan ook mangels voeren,zijn voederbieten.Zijn een stuk groter en amper of geen suiker.Ook daarvan geef ik er maar 1 per dag,gewoon als extra.

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:52

Waar kun je die suikerbieten halen?
Niet bij de groenteboer om de hoek lijkt mij...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:59

je bent er nu net wat laat voor, in de huis aan huis krantjes staan meestal eind van t jaar advertenties met voederbieten te koop of suikerbieten te koop, net zo als er ook geregeld advertentie voor wortels staan
is meestal bij een boer af te halen of soms worden ze thuisbezorgd

heb een 1,5 maand terug weer een aanhanger voederbieten gehaald, is nu bijna op, maar waar ik ze gehaald had is ie door de voorraad heen, ga nu maare weer zakken van 20 kilo wortel halen(die kan je bij bijna iedere (paarden)voederzaak kopen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:20

ik heb suikerbieten gevoert. toen die opwaren doorgegaan op voederbieten, had een kipper vol en die is nu nog 3 kwart vol. kan nog wel een tijdje vooruit. hier komen ze geen grammetje aan door de bieten, zowel suiker als van voederbieten niet

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:22

Wij hebben geen suiker/voederbieten, maar van die grote zakken wortels.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:27

0ojannekeo0 schreef:
ik heb suikerbieten gevoert. toen die opwaren doorgegaan op voederbieten, had een kipper vol en die is nu nog 3 kwart vol. kan nog wel een tijdje vooruit. hier komen ze geen grammetje aan door de bieten, zowel suiker als van voederbieten niet

als je er 1 tot 2 per dag van voert merk je er weinig van
maar paarden die niet gereden (mogen) worden kan je beter geen suikerbieten geven of maar 1 per dag

voederbieten kunnen ze er gerust wat meer van hebben, daar komen ze idd niets van aan en krijgen er ook geen energie van

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:31

ok ik ga denk ik ook suikerbieten halen(voederbieten weet ik het franse woord niet voor en staat niet in het woordenboek) hier in een winkel(soortwelkoop/groenwinkel) kun je ze gewoon kopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:34

ken je geen boer in de buurt die NL kan? misschien kan die je verder helpen!

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:39

nee niet veel NL boeren hier nee. de meeste nederlanders wonen in zo'n kast van een huis, op 1 na die ik ken maar die heeft geen suikerbieten, helaas:P

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:46

chipieke schreef:
Bietenpulp kun je in zakken kopen, is wel een gevaarlijk goedje. Je moet het natmaken en een serieuze tijd laten trekken of het zwelt op in de maag...

Je kan het ook gebruiken als muizenverdelger heb ik ontdekt

Bij ons krijgen ze voederbieten: zand er af borstelen en hup de stal in, dan zijn ze even zoet

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:36

Ik heb net op marktplaats gekeken en er zijn nog zat voerderbieten te koop. Gewoon intoetsen "voerderbieten" en dan heb ik zelf mijn postcode ingevoerd en binnen een straal van 100 km. heb ik een adres gevonden.

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:22

Suikerpeeen zijn heel goed voor een paard en hoeven niet altijd dikmakers te zijn! mijn pony's krijgen al 10 jaar suikerpeeen en geeft ze extra energie om zich in bijv. de wintermaanden extra warm te houden. Daarbij krijgen de mijne ook nog gewone orange peeen erbij en nog sportbrok. Ik rij wel zowat elke dag zeker wel 5 keer per week.
Soms gaat het niet ivm. school. Als het straks weer wat langer licht blijft rij ik elke dag, regen of niet.

De suikerpeeen van ons komen zo van het land, dus moeten we eerst nog zelf schoonmaken in water met een borsteltje of met een hakmes de buitenste laag eraf schrapen, als het zand er maar af is.
Dan hakken we die grote knoesten allemaal in kleinere stukjes. Is veel makkelijker voor het paard om te eten dan zo'n groot ding.

Ik vind het een aanrader voor je paard en ze zijn er echt gek op!