is mijn paard niet geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elkie

is mijn paard niet geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:55

Heb de laatste weken wat info over endurance opgezocht en lijkt me heel erg leuk om te doen. Ik heb een bijrijdpaard waar ik graag dit jaar eens een initiatie endurance mee zou willen rijden. Nu vinden sommige van mijn stalgenoten dat ze daar niet geschikt voor is omdat ze in het bos meestal vrij rustig is en niet de neiging heeft met een rotvaart te willen rennen. Volgens hen moet je een paard hebben wat echt hard wil lopen en dat is idd niet het geval, dit paardje is net zo blij met een rustige stap als met een stevige galop. Wat denken jullie?

ushi

Re: is mijn paard niet geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:58

Het lijkt mij juist dat het niet fijn is als je paard steeds gaat redden bij endurance. Het gaat eerder om het uithoudingsvermogen

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:14

ushi schreef:
Het lijkt mij juist dat het niet fijn is als je paard steeds gaat redden bij endurance. Het gaat eerder om het uithoudingsvermogen

Mee eens ..
Zelf ken ik niet echt super veel van endurance maar mits goede training zou ik niet twijfelen om eens een endurance rit mee te rijden (een laag niveau natuurlijk om te beginnen)

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:53

Zolang een paard in goede conditie is, kun je prima een endurance rit uitrijden (niveau 1)

Als je echt wilt doorrijden (niveau 2,3,4,5)
Dan is het misschien handig als je een paardje hebt wat sowiso al gezegend is met een beter uithoudings vermogen van nature, en een goede voorwaartse drang.
Maar, met training is veel haalbaar

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:01

Hij hoeft niet te rennen , als die maar lekker enthousiast blijft doorgaan en volhoudt.

Je moet natuurlijk geen dooie sjokkert hebben want er zit wel een minimum snelheid aan vast , maar het hoeft echt geen snelheidskanon te zijn hoor !

Beter 1 die lang aan een lang stuk vlotjes kan doordraven , lange stukken kan galopperen , graag loopt , dan 1 die na een uurtje zichzelf helemaal leeg heeft gelopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:01

elkie schreef:
...en niet de neiging heeft met een rotvaart te willen rennen.

Ik vind dat jouw stalgenoten wat vreemde ideeën hebben over endurance. Alsof iedereen daar met z'n paard met een rotvaart door het bos rent.

Vaak wordt bij endurance gedacht aan urenlang flink hard door het bos sjezen. Ik vraag me af of die mensen wel eens marathonlopers in actie hebben gezien. Die lopen ook niet tientallen kilometers lang op de top van hun kunnen, zo'n sprint houd je niet lang vol. Voor endurance geldt hetzelfde, endurance is eigenlijk niets meer of minder dan marathonlopen met een paard. Waar nog bij komt dat je paard veterinair gekeurd wordt voor, tijdens en na de wedstrijd. Ga je in een rotvaart door het bos, dan heb je grote kans dat bij de keuringen de hartslag te hoog is en/of niet voldoende wil zakken en dan word je alsnog afgekeurd. Met een relaxed paard ben je op dat soort punten juist in het voordeel.

Mijn advies: gewoon eens een initiatie proberen. Je weet pas of je paard zich thuisvoelt in de endurance als je het eens hebt geprobeerd. Niet te snel opgeven en je zéker niet van tevoren al laten ontmoedigen. Het gaat er toch om dat je plezier hebt met je paard? Mocht endurance niets voor jullie zijn, dan kom je daar echt wel achter na een paar wedstrijden.

Ik weet zo uit mijn hoofd even niet of ze in België ook een minimale snelheid hebben in de initiatie, maar de maximale snelheid is 13-15 km/u (afhankelijk van de klasse waarin je rijdt) dus je kunt niet eens met een rotvaart door het bos.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:07

voor de initiatie in belgië is de minimumsnelheid 10 km/u denk ik. Weet wel nog niet hoe snel dat precies is, ik bedoel als ik mn paard gewoon haar tempo laat draven weet ik niet hoe snel we gaan, die dingen moet ik nog allemaal gaan uitzoeken, maar ik denk mss dat 10 km/u wel een vlotte draf is

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:09

Wat je kunt doen, is eens een buitenrit van een of twee uur maken in een lekker vlot tempo. Ik bedoel dan een tempo dat voor jou en je paard acceptabel is. Neem een GPS mee of meet later op een kaart van de omgeving de route eens na, dan weet je hoeveel km/u je gemiddeld rijdt.

De meeste paarden zitten in draf wel redelijk boven de 10 km/u. De Haflinger die ik rijd, draaft al met 13 km/u en mijn eigen Dravebier loopt regelmatig 18 km/u (die draaft sneller dan hij galoppeert). Maar met stukjes stapwerk druk je je gemiddelde snelheid wel.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:16

18 km/u wow, dat klinkt erg snel, maar ik heb er dan ook geen idee van.
GPS meenemen zal niet lukken want dat heb ik niet, ik zal het eens moeten nameten op de kaart. Tot nu toe doen we 2-3 uur als we gaan wandelen, maar daar zitten ook wel veel stukjes stappen tussen (we moeten al bijna een half uur door de straten stappen om aan het bos te komen)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:17

Hardlopers zijn doodlopers.
Paarden die zich vrezelijk lopen op te fokken verbruiken veel meer energie dan paarden die lekker rustig in één tempo doorlopen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:33

En alles wat ik wou zeggen is ook al gezegt

De mijne is ook zeker liever lui dan moe, maar ze zal daarom nooit uit zichzelf over tempo lopen en ze zal al helemaal niet meer doen dan dat zij aankan.
Maar daarom als we rijden is het relaxed een tempo, er wordt nooit meer energie verbruikt als nodig.
Hoe ze het in het 'echt'doet weet ik nog niet, 19 maart gaan we pas voor het eerst

Ik 'train' nu samen met een vrouwtje die al een hoop wedstrijd heeft gereden maar maar weinig goed uitrijdt, om dat haar paard alleen maar harder en harder wilt, en dus zichzelf helemaal doodloopt.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:37

Pion schreef:
Zolang een paard in goede conditie is, kun je prima een endurance rit uitrijden (niveau 1)

Als je echt wilt doorrijden (niveau 2,3,4,5)...

Wat bedoel je daarmee?

In NL heb je de volgende indeling:

klasse 1 = 25 t/m 40 km
klasse 2 = 41 t/m 79 km
klasse 3 = 80 t/m 119 km
klasse 4 = 120 t/m 160 km

In België wordt een andere indeling gehanteerd (I - Q1 - Q2 - K1 - K2).

Maar van niveau 1 t/m 5 heb ik nog nooit gehoord. En ook niet dat je hoger dan niveau 1 kunt gaan rijden als je echt wilt doorrijden.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:38

ik heb er ook vaak aan gedacht ik heb ook een relax paard wat wel veel kan hebben we hadden laatst een spuertocht van 2 uur nou die is uitgelopen op 5 uur
denk maar niet dat je wat merkte aan mijn paard.
ja de dag erna maar ja met wat lekker stappen was dat ook zo over

YouKnowWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:50

En als je een rennerig paard hebt dat niet rustig wil worden, dan zit je ook weer met het hartslagprobleem... die mag maximaal 60 slagen per minuut zijn bij binnenkomst op de P/A en finish, dus als je paard 'm dan volop gaat stressen ben je ook niet blij.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:06

Ik sprak gister iemand die reed in klasse 2. Ik vroeg aan haar wat voor paarden er allemaal mee gingen. Over het algemeen gaat er van alles mee zei ze. Er zijn ook fjordjes die de 60 km uit lopen. Die winnen wel nooit maar ze halen het wel. Alleen friezen schijn je niet zo veel meer te zien in de hogere klasse's want die hebben het doorzettingsvermogen niet.

Nog even voor de duidelijkheid: Dit werd me verteld.. dus niet dat ik straks allemaal friezenmeidjes boven op me dak krijg, want er zullen gerust wel weer uitzonderingen zijn

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:14

Ik heb een aantal wedstrijden gereden om mijn draver. Die wil alleen maar harder en loopt zichzelf dood als ik haar niet tegen hield. Een klasse 1 wedstrijd is al behoorlijk zwaar met zo een paard. Je bent constant bezig met je paard rustig te krijgen. Is bij mij tot nu toe nog god gelukt, heb alle 3 de wedstrijden goed uitgereden, maar ik was daarna ook doodop. Je kan veel beter een paard hebben wat ontspannen met een hangend teugeltje een vlot drafje kan doen dan een racemonster. Ik wil het eind dit nieuwe seizoen met onze langzame haf gaan proberen. Denk dat die ritjes voor mij iets ontspannender worden.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:26

merel is een kwpner met veel volbloed. die heeft van zichzelf al veel uithoudingsvermogen en wil heel graag lopen.
die loopt met gemak 30 km in minder dan 2 uur.
bij merel is juist het probleem dat ze graag en snel loopt en je dus in de knoop komt met je gemiddelde snelheid.
ze loopt nu nog in klasse 1, maar een galopje trekken kan misschien voor 2 km, maar daar ben je met een aantal seconde met haar ook weer voorbij zij moet echt draven en vooral veel stappen. ze heeft gewoon snelle basisgangen, die vind het zo'n leuke sport, die bloeit helemaal op en gooit zichzelf er volledig in.

met willem probeer ik het niet omdatie niet de drang naar voren heeft. hij vind een beetje buiten lopen wel leuk, maar de weg naar huis leuker hij heeft het na een half uur wel gezien en dat maakt hem(en zijn bouw) niet geschikt voor deze tak.

paarden die zich opfokken en echt willen rennen zie je vaak bij de p/a strafminuten krijgen en gediskwalificeerd worden...
gaat erom datie gecontroleerd kan 'rennen' dus wanneer jij wilt en wanneer zijn conditie het toelaat.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:32

Karin schreef:
De meeste paarden zitten in draf wel redelijk boven de 10 km/u. De Haflinger die ik rijd, draaft al met 13 km/u en mijn eigen Dravebier loopt regelmatig 18 km/u (die draaft sneller dan hij galoppeert). Maar met stukjes stapwerk druk je je gemiddelde snelheid wel.

Mijn oude KWPN-er is op haar 24e nog geklokt op 14km/h en dat was iets onder haar standaard draftempo. Normaal zou ze dus 15-16km/h doen. Ik heb toen ook een trainings"wedstrijd" gereden van 25km en daar ging ze fluitend doorheen. 20min draf aaneengesloten was ook geen enkel probleem voor haar (wel voor mij )
Ik deed niks bijzonders met haar, ze kon dus op haar basisconditie probleemloos een klasse 1 aan op haar 24e.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:40

oef, jullie reacties geven me toch alweer goede moed om het te gaan proberen.
@Toydoll veel succes met jullie eerste wedstrijd!

dus 10 km/u is eigenlijk niet supersnel, goed zo, als je er geen idee van hebt gaat dat al vlug erg zwaar klinken. Waarschijnlijk draaft mijn bijrijdpaardje (bwp merrie van 9) dan ook wel een flink stuk boven de 10 km/u, we moeten nog wel aan haar conditie werken zodat ze dat ook lang kan volhouden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:56

Dat beeld van die conditie kun je redelijk eenvoudig krijgen.
Controleer de hartslag in rust, zodat je die weet. Slagader zit onder de kaak, eerst eens voelen of je die kunt vinden.

Ga een vastgestelde tijd, bijvoorbeeld vijf minuten (klokken!!!), draven in een vast tempo. Stop en controleer de hartslag. Ga vijf minuten stappen en controleer opnieuw. Als de hartslag nu bijna gelijk is aan de hartslag in rust, dan kan ze dit goed aan. Ga dan eens een keer tien minuten draven (niet in dezelfde rit graag ) en doe dezelfde controle.
Grofweg mag je zeggen dat als een paard 20 minuten kan draven en dan binnen vijf minuten een hartslag van rond 60slagen heeft, ze een bereconditie heeft.

Let wel, dit is wat kort door de bocht en gaat niet platvloers op voor elk paard. Begin rustig, controleer vaak en bouw het uit, dan merk je vanzelf dat ze het beter gaat doen en dus een betere conditie krijgt.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:22

Ik zie nu dat het er best vreemd staat.

Mijn paard kan natuurlijk wel sneller galopperen dan draven (in een crossparcours kan hij behoorlijk voluit) maar hierboven heb ik het over een fijn constant tempo over langere afstanden. En dan is zijn snelheid in draf gemiddeld hoger dan in galop.

Wat betreft die Friezen: daar ben ik het niet mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat een kenmerk van het Friese ras is dat het een gebrek aan doorzettingsvermogen heeft. Wat wel zo is bij Friezen is dat ze vrij veel knieactie hebben. Over langere afstanden is dat niet erg efficiënt. Lopen met knieactie kost relatief veel energie, misschien dat het daarom lijkt alsof ze snel(ler) opgeven. Over langere afstanden heb je meer aan een vlakkere (meer economische) gang.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:58

Ik denk dat elk paard dat regelmatig (recreatief) bereden wordt een endurancewedstrijd aankan van 30 km. Persoonlijk had ik op mijn eerste wedstrijd die minimumsnelheid van 10 km/u toch verkeerd ingeschat, ik dacht dat dat heel traag was, maar zo traag is dat niet, echt veel stapstukken kan je niet inlassen. Ik ben toen ook enkele minuten buiten tijd gefinisht en gediskwalificeerd

Mijn paard is er ook een die eigenlijk iets te overenthousiast is en steeds serieus getemperd moet worden. Zo heb ik ooit eens de eerste 15 km van een wedstrijd in 50 minuten afgelegd, maar mijn paard was die dag nauwelijks te kalmeren. De laatste 5 km heb ik toen gestapt en nog had ik straftijd wegens te vroeg binnen. Ik denk dat zoiets met training ook enorm kan beteren, onze laatste wedstrijd (vorige zomer) heb ik volledig aan een los teugeltje kunnen rijden.
Mijn paard draaft ook sneller dan hij galoppeert (handgalop dan wel) en kon dat vorig jaar gemakkelijk een vol uur en langer uithouden. Nu is zijn conditie slechter, hij wordt maar een keer in de week meer gereden.

Wat wel aangenaam is als je endurancewedstrijden rijdt, is een paard die het niet erg vindt om voorbijgestoken te worden door mensen die een hogere klasse rijden. Dan kan die van mij helaas moeilijk verkroppen.

Mijn ervaring is toch wel dat friezen minder uithoudingsvermogen hebben. Ik denk dan ook dat ze idd veel energie verliezen door de knieactie.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:14

Uithoudingsvermogen is iets anders dan doorzettingsvermogen.

Door training kun je uithoudingsvermogen verbeteren, maar idd zal dat bij het ene ras over het algemeen gemakkelijker gaan dan bij het andere.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:26

Heerlijk juist als je paardje met een endurance gewoon lekker rustig loopt.
Elk paard wat een normaal getraind wordt kan een endurance uitlopen (klasse 1). Je moet alleen niet vol op het gas gaan staan, maar goed aanvoelen wat je paard wel en niet kan. 10km per uur is heel makkelijk te halen en voldoende om uit te rijden in de lage klasse. Als je echt voor de klassering gaat maak je met bepaalde rassen meer kans dan met andere rassen, maar dat betekend niet dat je alleen eerste kan worden met bv een arabiertje.
Ik rij met mijn paardje puur vol de lol mee. Hij loopt gemiddeld over de 15km/u de ritten uit en die maakt zich ook nergens druk om.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:31

het is ook puur voor de lol dat ik het wil gaan doen, ik wil een paar keer initiatie proberen en dan zien we wel of het bevalt, voorlopig kan ik me niet voorstellen dat ik 80 km aan een stuk zou gaan rijden.

Hoe neem je precies de hartslag? ik lees hier 'slagader zit onder de kaak' maar ik dacht dat de hartslag aan de singel achter de elleboog werd gemeten? Of kan dat gewoon allebei?

@elfie: ik zie in je profiel dat je de wedstrijd in lichtaart gereden hebt, hoe viel dat mee? qua parcous enzo bedoel ik, daar wil ik wel wat rekening mee houden want je gaat de eerste keer beter niet naar de ardennen lijkt me