paard alleen op stal???? kan dit????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

thobias

paard alleen op stal???? kan dit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:01

wij gaan strks een nieuw huis bouwen.
hier is ook de mogelijkheid om 1 paardje bij te stallen.
dit is natuurlijk altijd mijn grootste droom geweest.
maar wat vinden jullie ervan??? kan dit. en wat zijn jullie ervaringen????
groetjes een paardengek

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:02

Ik zou een paard nooit alleen houden. Het zijn kuddedieren dus als je paard aan huis wilt houden dan zou ik zorgen voor gezelschap in de vorm van een shet oid.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:04

als hij genoeg met andere paarden in contact komt, vind ik dat geen probleem. Mijn pony heeft 18 jaar alleen gestaan, kwam gemiddelt zo,n 4 keer per week in contact met andere paarden, soms wat meer, soms wat minder. Als ik op vakantie ging dan mocht ze 2 of 3 weken lekker het land met andere paarden. Aandacht krijgen ze genoeg, want ze staan lekker bij je thuis. Mijn mening zegt, doe het. Maar half bokt reageert negatief!

thobias

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:05

okay, daar heb je idd gelijk in. zou een geitje ook een optie zijn??
bedankt vor je reactie

thobias

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:07

het is wel zo, dat hij wel in het land komt tegenovr ons, met andere paarden, alleen winters zal dat natuurlijk minder zijn, en ik ga twee keer per week naar de manege.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:07

Een geitje is geen paard.

Wat Esmeralda zegt zou kunnen, maar dit hangt heel erg af van het paard dat je koopt. Er zijn paarden die redelijk goed tegen zo'n regime kunnen, maar ook paarden die dit nog geen 24 uur zouden trekken.
Aandacht van mensen is niet hetzelfde als paardencontact en kan dit nooit vervangen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:08

viewtopic.php?f=13&t=531317&hilit=
Hier een bijna gelijk topic

Ik zou het nooit doen.
Vandaar dat ik er vorig jaar, toen ik ook het geluk had mijn paard aan huis te kunnen zetten, er een paard bij gekocht heb.
Het zijn en blijven kudde dieren.

Persoonlijk ben ik niet zo'n geiten fan, maar natuurlijk beter dan niks.
Maar ik denk dat geen 1 beest beter weet wat er in een paard omgaat, dan een ander paard.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:10

Een mini schetland pony kan al een goed vriendje voor hem zijn, maar ik zou hem zeker niet alleen op stal laten. Net wat Apple al zegt het zijn kudde dieren. Ik vind thet wel heel goed van je dat je over na denkt en dat je het beste voor je paard wil. sommige mensen denken alleen aan hun zelf.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:12

Ik ook, ik zou gewoon een klein shetje erbij zetten (Die kosten praktisch niks.. En dan een paard uitzoeken dat niet veel contact nodig heeft.. Dat ligt ook voor elk paard weer anders..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:12

Nee, een paard kan niet alleen, en een geit blijft surrogaat.
Paarden hebben soortgenoten nodige waar ze mee om kunnen gaan. Een shet is het minste wat je kunt doen.

tones

Re: paard alleen op stal???? kan dit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:15

Mijn paard staat `s nachts ook alleen. Overdag staat hij te chatten met een shetlander een weiland verder op, en in het voorjaar als hij 24/7 het land op gaat mag hij er bij in.

thobias

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:20

het is zo dat ik het wel erg belangrijk vind dat mijn paard een ruime stal krijgt, dat zal nu 3 bij 4,5 meter worden. zou er een shetje bij komen dan word dat verhaal alweer heel anders, waar stel je dan je prioriteiten???? ik wil er gewoon eerst goed over nadenken voordat ik keuzes ga maken

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:21

Nee je moet een paard niet alleen zetten. Paarden zijn van oorsprong kuddedieren en je kan dat niet vervangen door een geit. Geiten en paarden communiceren niet met elkaar zoals soortgenoten doen.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik er een klein shetje bij doen

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:24

@tones

Ik vindt het persoonlijk niet erg dat hij 'snachts alleen staat. Bij ons op de manege hebben ze buiten boxen en daar gaan nu in de winter de luiken 'snachts helemaal dicht. Staat een paard ook alleen toch! Maar als hij overdag maar genoeg paardenvriendjes ziet.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:25

@thobias

je kan je shet gewoon 24/7 buiten laten staan en je paard 'snachts binnen zetten. Is volgens mij geen probleem hoor. Misschien dat je stal zo gebouwd kan worden, dat ze mekaar gewoon kunnen zien.

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:27

een "gewone" shet is goedkoper dan een mini ...
(niet banketstaaf bedoelt trouwens)
mijn shetje staat nu een jaar alleen, en heeft wel contact met andere paarden (1x in de week ongeveer) zij kan hier wel goed tegen...maar ik denk er wel over om binnenkort een shetje erbij te kopen...
maar misschien kun je er nog een stal bijbouwen of blijven lessen op een manege...?? ik weet niet of die dichtbij is...
een ander idee....misschien iemand bij jou in de buurt die ook een paard heeft waarmee je regelmatig kan gaan rijden? of in de zomer samen kan zetten?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:34

Mijn prioriteit zou liggen bij een iets kleinere stal en gezelschap .

Als je ruimte hebt voor een boks van 3 bij 4,5 meter dan kun je daar ook wel een shet kwijt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:37

Mijn keuze zou het niet zijn. Mijn gezelschap van een paar uur per dag kan stomweg niet op tegen het gezelschap van een paard de hele dag...
Een paard is een kuddedier.
Maar ik ben ook geen voorstander van bijvoorbeeld een hond de hele dag alleen thuis laten. Vind ik ook geen pas hebben.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:41

Ik vind het persoonlijk ook niks. Toen Bas zn grote vriendin verkocht werd was hij helemaal zielig, zodanig dat hij zelfs niet meer at, zat geen levenslust meer in.
Daarom heb ik 'm ook naar 'huis' gehaald ( vlakbij huis dan ) naar een stal met meerdere paarden.
Echter zit hij hier met het probleem dat hij niet buiten in de bak kan staan omdat hij dan ontsnapt, in de wei mogen ze nog niet vanwege het kapot trappen dus mag hij in de boomgaard.. alleen.
Alleen in de boomgaard kan hij niet aarden, hij doet niets anders dan gillen, rennen en zichzelf opfokken.
Vandaar dat ik er een vriendje bijgekocht heb voor hem, zodat ze samen konden spelen in de boomgaard. Nou is dit niet helemaal goed gekomen en heeft Bas moordneigingen naar het goedbedoelde vriendje en gaat die weer terug, maar dat terzijde. Ik ga wel weer een nieuw maatje voor hem zoeken. Vind het sneu dat hij alleen in de boomgaard staat, al is het maar voor een paar uur.
Ook nu het nieuwe vriendje dat er is, staat momenteel even alleen buiten, die is gewend alleen te staan bij zn vorige eigenaar maar flipt nu al als hij alleen staat. Doet niets anders dan gestressed bij de muur op en neer lopen. Dus die mist nu al het soortgenotencontact.

Je kan nooit een soortgenoot vervangen, hoe vaak je ook aandacht geeft, hoe vaak je ook rijdt, jij bent geen paard. Een geit netzo, wel gezellig, maar het is geen soortgenoot. Daarbij is een geit een heel gedoe, ze vreten gauw manen en staart van je paard aan, breken uit, je moet erom denken dat ze elkaars eten niet op eten etc. Voor hetzelfde geld als een geit heb je ook een shetlandhengstje...
Paarden aan de overkant heeft je paard niet zoveel aan, hij /zij kan er naar kijken, maar lichamelijk contact hebben, knuffelen, kroelen, stoeien, samen grazen, galloperen etc. dat is juist zo belangrijk voor een paard. Met paarden aan de overkant kan de jouwe daar alleen maar van dromen...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:33

Als je er één kwijt kunt, dan kan er toch ook wel een kleintje (Shetje) bij? Anders misschien je box iets kleiner, gezelschap lijkt me belangrijker dan een box die een halve meter breder is. Aan een geit zou ik niet beginnen. Tenzij je natuurlijk wilt leren vloeken..........

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:27

Jol1 schreef:
Als je er één kwijt kunt, dan kan er toch ook wel een kleintje (Shetje) bij? Anders misschien je box iets kleiner, gezelschap lijkt me belangrijker dan een box die een halve meter breder is. Aan een geit zou ik niet beginnen. Tenzij je natuurlijk wilt leren vloeken..........

Ha ha das een goeie nu weet ik weer waarom ik zo blij was dat m`n geiten verkocht werden

Bij mij was de keus, of alleen staan of bij een stel stink-koeien, nou dan liever alleen. Heb `s avonds wel de deur open zodat hij hier in de kamer kan kijken ( boeiend )

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:33

Mijn paardje heeft de 1e paar weken dat hij thuis kon staan alleen in de wei gestaan. We kwamen er dus achter dat hij dat niet zo leuk vind. Heel de dag te hinneken en doelloos rondlopen in de wei. We hebben toen besloten er een shetlander bij te kopen.

In de winter stonden ze met zijn 2en in een stal van 3 bij 3 in de zomer met zijn 2en in de wei. Dat ging prima. Let wel, als je een groot paard hebt lukt het natuurlijk niet in een stal van 3 bij 3. Maar voor mij was het ideaal. Ze kwamen natuurlijk wel elke dag naar buiten in de winter!