Meest geschikte bit voor een belgisch trekpaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

animals

Meest geschikte bit voor een belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:08

Ik zi telkens maar te bedenken wat het meest geschikte bit is voor een bels.
Ik heb sinds kort een belgisch trekpaard en wil hem onder het zadel en voor de kar hebben.
Eerst wil ik beginnen met onder het zadel.
Hij is nu hengst, maar het is een schat van een paard, maar hij kent zijn krachten nog niet.

Zelf zat ik te denken aan een normaal bit met een ketting eronder?
Maar ik twijfel wat nou het beste is... wil iemand mij hier meer informatie over geven?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:33

Probeer het gewoon met een trens. In principe moet elk paard hier op kunnen lopen. Eventueel kan je een ongebroken nemen.

Als hij hiermee echt door je hand heen loopt kan je altijd nog een stang (met kinketting dus) aanschaffen.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:18

Heey, ik rijd mn belg hengst nu met een enkelgebroken trensje. Het is best goed gegaan, maar naarmate hij ouder word merk ik dat ik hem nu niet meer goed kan houden hierop, dus ga ik wel overstappen naar een iets ander bit, maar ik zou als ik jou was nog niet meteen een stang erin hangen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:26

Onze Margriet (BT) loopt in de kar met een stang, omdat ze dat zo geleerd is. Onder het zadel loopt ze met een enkelgebroken trens en dat gaat perfect!
Tarzan (Ardenner hengst) loopt met een D-trens, en dat gaat ook goed!

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:13

idd, begin gewoon rustig aan met een trensje. hij zal toch zowiezo naar je moeten luisteren, het moet in prenciepe niet uitmaken watvoor bit je erin hangt.

Amina_

Re: Meest geschikte bit voor een belgisch trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:19

Ik ken belgische trekpaarden die met stang gereden worden maar om te beginnen zou ik zoals de anderen ook met een trensje proberen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:24

Als je de mogelijkheid hebt, op een dubbelgebroken watertrens van 21 mm dik, anders op een enkelgebroken watertrensje, maar zeker niet beginnen met een stang, als je hem nu al mondhard maakt, is hij straks helemaal niet meer te houden. Als 1100 kilo ervantussen gaat heb je een klein probleempje Zou ook geen kinketting gebruiken. Vantevoren met grondwerkoefeningen de leiderschapsverhoudingen goed stellen, pas als dat helemaal onder controle is, erop klimmen

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:43

zacht in de mond beginnen. scherper kan altijd nog.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:49

gewone trens
ik rij men trekpaard op een enkelgebroken watertrens
buiten wordt ze soms wel wat sterk, maar over het algemeen is ze op de pinken te sturen
wat ik wel nu en dan es doe (toch in het begin)
is eens de stang erin hangen (1 X) om ze ietwat gevoeliger te krijgen, de laatste keer was een halfjaar geleden, en ze heeft een mondje van boter

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:21

even een vraagje tussendoor:

Als jullie je belgen op (dubbel)gebroken/ongebroken trensen rijden, waar schaffen jullie die dan aan? Een kennis van me zoekt voor haar belg (18 cm brede bekkie, zie mijn profiel voor foto van dat geweldige beestje;)) nog een ander bitje en in die maten kom je meestal stangen tegen...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:26

Dan moet je even een berichtje sturen naar Nickyu Zij heeft 17 cm (merkloos) aurigaan trensjes op voorraad en kan andere maten vast wel bestellen.

De baasjes van mijn toekomstige paardje hebben zelfs een HS Sprenger KK Aurigan enkel gebroken watertrens speciaal uit frankrijk besteld.. Die was wel 70 euro toen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:35

gewoon met een normaal trensje proberen. je kan altijd iets scherpers pakken. maar je moet heel goed opletten zeker omdat je zegt dat hij z´n krachten nog niet kent! voor de kar kan je een stang pakken en leidsels door de 1e ogen vanaf de bitringen geteld pakken.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:45

ik heb naar een winkel geweest waar ze tuigen maken, en zadels ed.
gevraagd of ze een watertrens konden bestellen
ik kon kiezen tussen 15 cm en 17.5 cm
15 euro

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:48

SuzyE schreef:
even een vraagje tussendoor:

Als jullie je belgen op (dubbel)gebroken/ongebroken trensen rijden, waar schaffen jullie die dan aan? Een kennis van me zoekt voor haar belg (18 cm brede bekkie, zie mijn profiel voor foto van dat geweldige beestje;)) nog een ander bitje en in die maten kom je meestal stangen tegen...

in Amerika, spotgoedkoop!

Ik heb een Oostenrijks trekpaard die een bit van 18 cm nodig heeft.
Ik ben begonnen met een ongebroken pelham en een B-stang (in Dld te koop) en inmiddels ben ik bezig met het programma van Parelli en rijd ik bitloos. Ik heb het trensje vast aangeschaft voor als ik eind level 2 met een bit ga rijden ter verfijning, dus niet om hem te houden, dat doe ik op vertrouwen

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:52

Wij reden onze Brabanders vroeger altijd met een stang en ketting. Eigenlijk gewoon uit onwetendheid - 'kenners' zeiden dat een trekpaard steeds op zo'n bit gereden werd - en omdat we nergens grote trensen konden vinden.
Na 10 jaar heb ik er dan toch twee op de kop kunnen tikken en sindsdien rijden we op trensjes! Overschakeling ging probleemloos (zelfs geen 'gewennings'-periode nodig gehad). OK, we moeten iets meer werken, maar dat weegt niet af tegen de voordelen voor het paard! Onze paarden zijn wel dood- en doodbraaf .
Ben nu van plan om van zodra ik meer met mijn paard kan bezig zijn (dus als ze bij mij komen te staan) over te schakelen op bitloos. Ditmaal wel langzaam aan (zodat ik zeker mijn rem weet staan!)

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:42

Wij hebben een belgische hengst gewoon met een trens ingereden etc.