Kan ik het betalen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Kan ik het betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:01

Ik droom natuurlijk van een paard. Nu wordt mijn verzorgpaard verkocht en het liefste zou ik die natuurlijk willen kopen!! Mijn ouders zeggen dat ik het niet red maar ik zelf wel.

Ik zelf ben 17 jaar en dus een studentenrekening. Ik heb nu stage t/m de eerste week van april en daar krijg ik 250 euro in de maand!! Rond mei/juni begint het asperges steken (landbouw werk dat levert me rond de 300 euro op)!! Ik krijg iedere maand 50 euro zakgeld. In de zomervakantie heb ik een baantje. Waar ik in 3 weken fulltime zo'n 500 euro verdien!! Als ik weer met school begin dan heb ik weer stage tot jan. dat zijn weer 5 maanden waar ik dan ongeveer 250 euro krijg per maand.

Dus in totaal ongeveer: 750 + 300+500+1500+600= 3650

De stalling kost me ongeveer 100 euro in de maand. Daar zit het stro, hooi en voer in. Dan komt er om de 3 maanden een wormenkuur van pak weg 10 dus dan kom ik op 40 euro uit! Dan komt er nog de spuiten voor die die moet!! Mijn spaarrekening gaat dan open als ik 18 wordt (juli). Dus event. kosten kan ik dan betalen!! Denken jullie dat ik het aan kan?? Voor erge hoge kosten zullen mijn ouders wel bijspringen als ik eenmaal een paard heb!! Tuig etc. heb ik al!!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:03

En dan de hoefsmid natuurlijk!!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:05

als je 18 bent moet je zelf de zorgverzekering betalen toch? dus dat scheelt al ongeveer 85 euro per maand.
Ga je na deze opleiding nog een andere opleiding doen of ga je werken? wanneer wil je op jezelf gaan wonen en waar wil je dan gaan wonen?
spreek het eens goed met je ouders door, willen ze bijspringen als je hoge kosten hebt, ook als je een keer op jezelf woont?
ik denk dat het qua geld wel goedkomt, maar bovenstaande moet je je ook afvragen voor je eraan begint.

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:06

vergeet vooral niet de hoefsmid en de extra dingen die je je paard wil voeren ( muesli ofzo) en als ie wel iets mankeert, de veearts, halster wat stuk gaat of teugel die aan vervanging toe is, bitje waar ie toch niet zo fijn op loopt, je sjabrak enz.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:07

als je alles goed hebt uitgerekend, en je komt goed uit, kan je het betalen. maar houd dus ook rekening met evt kosten, die kunnen echt hoog oplopen!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:09

Bij erge hoge kosten zullen mijn ouders me echt wel bijspringen. Om mezelf wonen wil ik nog lang niet!! Verder als het nodig is ga ik gewoon werken en daarnaast een opleiding volgen die mogelijkheid heb ik!! Voor de extra dingetjes heb ik een spaarpotje voor!!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:12

reken maar op 300 euro per maand en dan moet je nog af en toe wat in je spaarpot doen.
verder heb je natuurlijk ook je spullen nodig die ook niet goedkoop zijn.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:15

Het meeste heb ik al. Alleen voor de vervanging dan!! Veel extra's hoeft voor mij niet!!

miekuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:18

vergeet niet de extra dingetjes die er nog bij kunne komen..maar toch veel succes met het waarmaken van jouw droom..

Jamezy

Re: Kan ik het betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:19

Ben er nu zelf ook mee bezig dus ik ga het mee volgen... Denk vooral aan je eigen vaste lasten!

Ik betaal dus al > €100 voor mijn ziektenkosten (basis + aanvullend), verder nog het abonnement van mijn mobiele telefoon (buiten huur en alle daarbij komende kosten), busabonnement en benzine voor de brommer...
Verder neem ik aan dat je buiten je paardje ook nog andere dingen wilt ondernemen... een keertje naar de stad, uitgaan of uit eten.
Je kunt het beste bekijken of je financiele situatie goed is en vooral STABIEL... dat lijkt me erg belangrijk.

En inderdaad; hoefsmid, jaarlijks inenten en eventueel een verzekering, wat nieuwe spulletjes (borstels, dekens etc.)

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:26

ik denk wel dat je er veel voor zou moeten laten, nieuwe kleren enzo, rijbewijs?
maar als je het echt wil, als het je keuze is, en je ouders staan achter je, dan kan het wel lukken!
probeer wel een adresje achter de hand te hebben voor het geval deze stalling wegvalt, normaal kost het soms wel ietsje meer per maand.
spulletjes kan je wel tweedehands aankomen hoor!
denk er heel goed over na (doe je al) want het is vreseljk als je later je paard moet verkopen omdat je het niet meer kan betalen..
nou, ik hoop voor je dat het doorgaat!!
wouw gaaf zeg je eigen paard

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:27

Ik denk dat je niet te rooskleurig moet denken...

Een paard gaat je leven erg beheersen op het moment dat dat alles is wat je kunt betalen, want er is geen geld meer voor uitgaan, shoppen etc. En wil je dat? NU zul je 'ja' zeggen, als het nieuwe eraf is dan weet je het misschien niet meer zo zeker...

Ik denk dat als je een verzorgpaard hebt waar je alles mee kan en mag zonder ervoor krom te liggen, dat je daarvan moet genieten!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:32

Ja maar daar kan ik niet meer van genieten kan het paard al 2 jaar!! Ik heb zoveel al met der meegemaakt!! Kleren hoef ik niet zelf te betalen!! Dat doen mijn ouders. Daarbij bestaat er nog bij ons steeds een kerstmis en een verjaardag!! Zelf ben ik niet een die veel uitgaat!! Dus ja daar zal het geld echt niet blijven!! Ik ga een baantje zoeken waar ik mijn extra's van kan betalen. Mijn ouders die doen dat ook voor mijn zus. Die meent ook op der eigen te gaan wonen. Zelfde situatie en is ook 300 per maand!! Ze gaat er ook voor en dan zou ik het niet mogen okeej ze is dan ietsje ouder maar dan nog!!

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:35

misschien zou je het (met moeite) redden, maar wat denk je van de tijd die het kost? een full time baan en een paard 7 dagen in de week...
Is het niet mogelijk om het samen te doen met iemand? scheelt geld en tijd, en toch je eigen paard..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:36

Ik snáp dat je het heel graag wilt, maar ik denk ook dat je de realiteit niet uit het oog moet verliezen...

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:38

Ik kan altijd iemand zoeken die wil gaan verzorgen en dus ook mee gaat met de kosten!! Maar ik neem aan dat er meer mensen zijn met een full time baan en een paard!! Het paard betekent zoveel voor mij!! Ik heb een moeilijk jaar achter de rug en het klinkt stom maar die heeft me op de been gehouden!! En ik kan er niet zomaar laten gaan. Dus zal er ook echt voor vechten!!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:38

Ik neem aan dat ook andere dit zo gedaan hebben als mij!? Of niet?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:41

je hebt wel heel goedkope stalling hoor!! en alles daar albijin. Ikbetaalvooreendoe t zelf stal(kale huur) al 100,- permaand. Stro.hooi, bikse.d koop iklosenzogoedkoop mogelijk maar alles bij elkaar ben ik met 35,- verzeekring toch zo'n 250,- in de maand kwijt. Daarbij heb ik geen onkosten gerekent van iets wat bijv. kapot gaat of vervagnen moet worden. Ik rij ook geen wedstrijd o.i.d of prive les.

Tuurlijk is t super als je je droom kunt verwezelijken maar denk er echt heel goed over na. T zou toch heel sneu zijnals j m moet verkopen omdat t toch niet haalbaar blijkt te zijn. Succes!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:45

Dan heb ik er denk ik minder spijt van, dan nu. Dan heb ik het toch geprobeert om der bij mij te houden. Dan weet ik zeker dat ik tot het uiterste ben gegaan. Nu zou ze verkocht worden zonder dat ik er iets tegen doe. Ik denk dat ik mijn hele leven met een schuld gevoel blijf rondlopen!! Ja ik weet het klinkt stom!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:53

Hou er ook rekenig mee dat bepaalde inkomsten door omstandigheden kunnen wegvallen. Ook kan een paard opeens ziek worden en dan kunnen de kosten opeens heel hoog oplopen. Wou vroeger ook een eigen paard en kon gratis mijn verzorgpaard krijgen. Dus mijn droom kwam uit maar heb het niet gedaan. Ik had 500 euro in de maand tot mijn beschikking maar dat vond ik te weinig. Je moet elke maand een bepaald bedrag kunnen sparen voor eventuele ziektenkosten. Ook kan een paard door omstandigheden opeens duur speciaal beslag nodig hebben of dure supplementen enz.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:06

Heb je gedacht aan een eventueel betalende bijrijder? Dat kan ook erg in de kosten schelen.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:12

je zegt in het andere topic dat je ouders niet achter je staan, hoe kun je er dan vanuit gaan dat zij de hoogste kosten wel zullen betalen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:18

Bij je berekeningen nooit uitgaan van de goedkope stal waar je nu staat: als je ruzie krijgt er ergens anders heen moet klopt je hele berekening niet meer.
Reken met stalling, ziektekostenverzekering (zeker doen, operatie in een kliniek kost een vermogen), smid, DA, vervanging van spullen, en lessen op een 500 a 600 Euro per maand. Heb je de ene maand over, dan leg je dat opzij.
Heb je dat bedrag niet, niet aan beginnen.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:23

Ik geef zoveel niet uit aan mijn paard hoor, nouja, mijn ouders betalen gelukkig de stalling.. Maar ik sta best luxe incl alles voor 200 euro per maand, wat er nog bij komt is hoefsmid en enting.. Nou, zeg dat ik 250 betaal.. Het ligt ook aan wat voor paard je hebt.. Mijn paardje heeft zo goed als nooit wat.. Dus kun je nog veel meer apart leggen voor de variabele kosten. En lessen en de duurste spullen is toch alleen maar extra? Je moet er natuurlijk niet aan beginnen als je het niet hebt, maar k vind het wel heel erg veel..

Ook zijn er veel verschillende mening over verzekeringen voor de paarden.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:23

500 a 600 euro lijkt me wel erg hoog!
nu 100 euro stallingskosten, ergens anders misschien 175
30-50 euro ziektenkostenverz., 20 euro smid, voorrijkosten dierenarts, lessen kan ook 1x in de 2 weken, 20-40 euro per maand.
dus ik komt niet verder dan 200-300 euro per maand!