Zadel/hoofdstel schoonmaken en invetten....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Zadel/hoofdstel schoonmaken en invetten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 11:03

Zadel en hoofdstel schoonmaken en invetten. Ik vind het een heerlijk werkje. Het is ook een goed moment om de stiksels en gespen te controleren. Ik doe het regelmatig, maar ik mag ook graag andermans spullen onderhanden nemen: met zichtbaar resultaat!

Wie houdt er nog meer van en wie heeft er een hekel aan?

Hoe vaak geven jullie je harnachement een onderhoudsbeurt?

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:09

Ik doe het ook graag,altijd al gedaan.
Ik poets mijn harnachement na ongeveer 2 keer rijden.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:16

Ik heb er geen hekel aan, maar mijn spul is ook echt netjes onderhouden dus het is ook heel snel klaar.

Voor 2 weken terug heb ik een hoofdstel schoongemaakt waar al een tijdje niet naar om was gekeken, daar zat het schimmel zo dik op dat ik het eerst met de tuinslag heb afgespoten, daarna in een emmer water met een speciaal goedje, toen de koperen gespen opgepoetst daarna heb ik het nog schoongemaakt met zadelzeep en uiteindelijk een dun laagje glanscreme. Een super eindresultaat maar dat vind ik wel ontzettend vervelend en smerig werk.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:22

Bij mij wisseld het een beetje.
Schoonmaken met zeep vind ik middelmatig leuk, invetten met olie is wel leuk maar invetten met zo van die pastas als bv Stübben Hamanol vind ik eigenlijk maar een vies werkje. (doe het echter wel hoor )

Verder poest ik mijn harnachement eigenlijk ook veel te weinig, er kunnen soms wel eens een paar weken tss zitten

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:32

In de zomer vind ik het leuker als in de winter: dan kan ik dat in de stal doen In de winter moet ik ermee naar huis slepen :s
Ik maak mijn zadel en hoofdstel elke keer als ik gereden heb schoon met een spray en ongeveer een keer per week met zeep en vet.

Dayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:40

Ben er zelf niet zo'n fan van maar ik doe het wel als het gebeuren moet. Anders is het zonde van de tuigage...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:51

Ik was er wat laks mee... hooguit 1x in de maand, soms maar 1x in de 2 maanden... nu rij ik ook maar 3/4x per week.

Ik ben mijn leven aan het beteren Ik kreeg de tip om het tuig na het rijden af te nemen met een oliedoekje. dus daar ben ik sinds kort mee begonnen.

ellepel

Re: Zadel/hoofdstel schoonmaken en invetten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:54

ik ben er echt slecht in......misschien 1x per 3 maand dat ik met zadelzeep en warm water de boel even afneem, en 1x per 4 maand de boel invet?

alles is wel soepel hoor

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:54

Javayo schreef:
Ik was er wat laks mee... hooguit 1x in de maand, soms maar 1x in de 2 maanden... nu rij ik ook maar 3/4x per week.

Ik ben mijn leven aan het beteren Ik kreeg de tip om het tuig na het rijden af te nemen met een oliedoekje. dus daar ben ik sinds kort mee begonnen.

het hoeft toch ook niet zo supervaak? 1 x in de 3 maanden ofzo is toch goed? dat had ik begrepen . en anders doe ik het ook fout . ik doe t zo'n 1 keer in de 3 maanden dus. heb ook geen zin om t 2 x per week ofzo te doen en dan ziet het er allemaal toch nog goed uit

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:55

Een spons met zadelzeep is over het algemeen beter, daar huil je het vuil en zweet mee af en het beschadigt de stiksels niet. Met oliedoekjes smeer je het vuil alleen maar uit en al die olie maakt de stiksels zwak en het leer week.

Thuis maak ik de hoofdstellen vaak wel elke dag even snel schoon, als je het bijhoudt is het amper 1 minuut werk.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:01

Niet zo vaak.. Toen ik nog een leren zadel had deed ik het ongeveer 2 keer in de 3 maanden. Eerst zadelzeep daarna vet als het leer droog was. Nu heb ik een kunstof zadel en is alleen m'n hoofdstel nog van leer. Maar hoofdstel poetsen vind ik zo'n rotklusje.

miekuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:04

ongeveer 2keer per maand
niet heel erg vaak dus

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:07

Ik vind er niet veel aan. Ik neem er ook niet echt de tijd voor.
Ben wel altijd blij als ik het heb schoongemaakt dat het zo mooi is.
Ik geloof dat ik mijn zadel 3 keer heb gepoetst in 6 maanden en hoofdstel misschien 4-5 keer . Maak wel regelmatig het sperriempje schoon.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:44

Mijn tuig maakte ik na elke (aangespannen) rit schoon met een vochtige zeem. Kost wel wat tijd, maar het loont wel.
De singel van mijn zadel maak ik dan weer niet elke keer na het rijden schoon... Mmmm, misschien wel een idee (heb voor het eerst een leren singel). Bit spoel ik na ieder gebuik goed af.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:46

Oooohhhh dat vind ik toch wel zulke gruwelijke klussen. Alleen als iets echt niet meer om aan te zien is, wil ik het misschien een keer schoonmaken......heel erg ik weet het. Bit maak ik wel goed schoon, harm pakt zijn bit alleen met gebruik van suikerklonten, dus dat koekt erg aan. Maar invetten, schoonmaken, pffff ik wil dan nog net vóór een wedstrijd een babydoekje erover halen, das alles.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:09

Ik vind het lastig schoon te krijgen vooral de neusriem en dat deel wat achter de oren zit daar zit veel huidvet op.
Hoe maken jullie dat schoon?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:33

Ik haal het hoofdstel altijd helemaal uit elkaar. *zucht* Dan met zadelzeep en daarna invetten. Wat een gedoe..

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:34

Ik vind het absoluut geen vervelend werkje, behalve als het koud is.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:48

Ik vind het niet echt vervelend maar het is nou ook niet mijn lievelingsjob , ik doe het ongeveer 1 x per maand

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:18

Ik vind het een heerlijke klus! Lekker emmertje warm water, sponsje, ( stubben) zadelzeepje erbij, en cleanen maar!
Ik rij niet vaak meer, des meer moet ik me inhouden met poetsen, vroeger deed ik het elke maand, toen reed ik ook elke dag, maar tegenwoordig, zo ongeveer om de 2 maanden. Heb ook nog een enkelspantuig, dat knapt helemaal zo op, maar dat is wel een helse klus, je moet zoveel uit elkaar halen, maar als het dan weer schoon is, kan ik er echt ff van genieten!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:22

Ik vind het op zich geen naar werkje, maar ik moet me er altijd even toe zetten...
Inderdaad met mooi weer en leuker werkje dan in de kou!
Dan neem ik het ook altijd mee naar huis, en doe het lekker binnen!

Ik haal meestal alles uit elkaar en maak het dan schoon met een sponsje met warm water.
Daarna vet ik alles in en zet ik 't weer in elkaar!

Ik vind 't altijd wel heerlijk als alles weer netjes schoon is!
Ik probeer dan ook te voorkomen dat 't er echt vies uit gaan zien...

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:28

Officiëel (is me aangeraden) moet je het om de 2 weken doen.
Bij mijn smerige paardje en mijn wit-onderlegde hoofdstel is dat ook zeker wel nodig
Maar meestal wordt het 1 keer in de 3 weken. Mn zadel doe ik minder vaak, behalve als k der af ben gevalle en er, met zand en al, weer op ben geklommen

Ik doe het met zadelzeep, die je moet aanbrengen met water. Daarna in laten trekken en eventueel een keer navegen. Daarna het vet erop en dat even in laten trekken en ook uitvegen.

Maar ik heb er zeker geen hekel aan

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 08:34

Diana_Mabel schreef:
Ik vind het lastig schoon te krijgen vooral de neusriem en dat deel wat achter de oren zit daar zit veel huidvet op.
Hoe maken jullie dat schoon?

Met zadelzeep, een sponsje en lauw water. Zachtjes wrijven en niet te nat maken. Als je paard erg veel huidvet afscheid, moet je het gewoon wat vaker doen. Dan koekt het niet aan. Verder zou het helpen om elke keer na het rijden een vochtige zeemleren lap over die plekken te halen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:20

Ik heb een tijdje geleden mijn hoofdstel uit elkaar gehaald en een nachtje laten liggen in een emmertje met olie (maiskiem olie kan ook en is maar 50 cent per liter) het is heerlijk zacht geworden en vuil wordt het bijna niet meer. Nu dus nog maar 1 keer in de 2 weekjes een grote poetsbeurt voor al mijn harnachement.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:24

Naar mijn weten is dat echt funest voor leer en helemaal voor de stiksels.