hoe bit opmeten? (welke maat en soort moet ik hebben?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

hoe bit opmeten? (welke maat en soort moet ik hebben?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 10:41

Omdat ons bitje aan vervanging toe is, en we graag over willen op een Happy Mouth, probeer ik erachter te komen welke maat bit we nu hebben. Ik overweeg een nieuw bit nl te bestellen via internet, maar dan moet de maat wel goed zijn. Volgens onze instructrice zouden we nog een halve maat groter mogen hebben dan nu. Maar er steekt wel ongeveer een cm uit heb ik het idee. Van begin "gat" tot begin "gat" bij de ringen is deze 13.5 cm, geloof ik. Ik heb een paar vragen:

- Hoe meet ik goed het bit op?
- Wat is een gangbare dikte?
- Hoe meet ik de dikte van dit bit?

We hebben nu een dubbelgebroken watertrens. Vraag me ook af wat nou fijner is voor het paard, een watertrens of een bustrens?

*help*

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:05

Kan je niet aan mensen op stal vragen of je eens een bit mag lenen. Zo kan je verschillende proberen.
Heb ik ook gedaan. Ik wilde eigelijk een Happy Mouth, die kon ik van iemand proberen, maar Anouar liep er echt vrezelijk mee.
Toen kon ik van iemand anders een myler bit proberen en dat was het helemaal. Zij gebruikte hem niet meer en ik kon hem toen van haar overnemen, dus dat kwam helemaal goed uit.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:40

Op stal zijn allemaal vrij tengere pony's, die hebben vast niet de goede maat. Wel een idee, een lenen, maar ik weet zo even niet van wie. Hoe bedoel je liep er vreselijk mee? Van wat naar wat ben jij uiteindelijk overgegaan..?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:09

Ik had eerst een dubbelgebroken bit met plat midden stuk, daarna had ik een leren bit. Die was na een jaar versleten en toen heb ik weer een tijdje op het dubbelgrboken bit gereden.

Met het happy mouth bit was hij vrezelijk tegen de hand en stug enzo. Het voelde gewoon niet goed. Niet omdat het misschien minder scherp was, maar het zat hem gewoon niet lekker. Het zat ook heel raar, hij kon z'n mond niet goed dichtdoen, ookal was het de goede maat.