keilkussens, mode of noodzaak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

keilkussens, mode of noodzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 09:27

Tegenwoordig zie je allemaal zadels met zgn. keilkussens. Hoe dikker hoe beter lijkt het wel.
Zelf heb ik ook een stubben siegfried met keilkussens, maar deze zijn niet echt hoog. De zadelmaker heeft ze er bij aanschaf ingezet omdat het volgens hem nodig was bij het paard dat ik rij (zadel is op maat gemaakt). Maar vroeger had je die kussens niet en toen pasten de zadels ook op de paarden. Meestal zat men toen iets meer achterover, maar niet heel veel.

Is het nu meer mode of niet? Zelf zit ik liever vrij dicht op het paard.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:30

Ik weet niet of het mode is, maar ik denk dat het gewoon beter past en makkelijker aan te passen is. Ik vind keilkussens op mijn beide paarden gewoon ideaal.

Dus misschien is dat de reden geweest van inbreng van keilkussens, geen idee eigenlijk

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:56

Mijn zadelmaker adviseert juist níet om keilkussens te nemen. Geeft heel vaak ongemak voor het paard omdat het 2 drukpunten creeert, dit is zelf ook heel goed te voelen. Alleen wordt het steeds lastiger om een zadel te vinden dat niet van die mega keilkussens heeft.

unamie

Re: keilkussens, mode of noodzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:29

mensen willen tegenwoordig graag een diepe zit (en het liefst ook nog met dikke kniewrongen)..waarom? omdat ze dan meer opgesloten zitten
om te compenseren zijn keilkussens noodzakelijk
bij de oudere zadels is de zit minder diep, dus zijn keilkussens ook niet noodzakelijk
mijn zadelmaker (van triest uit meppel) (info op de link in mijn onderschrift)
is van mening dat een diepe zit met keilkussens, nooit 100% goed passend te krijgen is
het probleem van keilkussens is dat het zadel bij de paarden met een kortere rug (zoals bv haflingers/arabieren/fjorden)
te veel op de lendenen drukt.

vanf ongeveer 1995 zijn ze zadels gaan maken met een diepe zit en de bijbehorende keilkussens (omdat er vraag naar was)
maar ik wilde persé een normaal zadel..
vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar zadels die in nieuwstaat zijn en die voor 1995 geproduceerd zijn (was en hele zoektocht)
alleen die zadels zijn nl. 100% passend te maken

dus iedereen met een ouder zadel dat er nog netjes uit ziet
doe het niet weg
en mocht het niet (meer) passen op je paard dan kun je bij van triest je zadel aan laten passen (ben je ongeveer 175/200 euro kwijt)
voor die prijs wordt de boom word breder gemaakt en wordt het zadel helemaal opnieuw gevuld
inmiddels heb ik 2 zgan KN's kunnen vinden (1992 en 1994) die inmiddels aangepast zijn op onze paarden
en ik ben er erg tevreden over

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:41

Nou, Unamie, dan moet je beter zoeken, ik lever je bosjes nieuwe zadels, zonder keilkussens. Het zijn inderdaad geen alledaagse zadels, die je zomaar op het schap van de Hippodrama vindt, maar ze bestaan wel degelijk.
Ik ga daar deze zomer mee bezig, mijn huidige dressuurzadel is echt niet passend te krijgen, ook niet door van Triest, en al helemaal niet voor die prijs Mijn zadel pas maken betekend een nieuw zadel bouwen, er moet dan een kompleet andere boom in. Dat is zo duur, dat ik beter een nieuw zadel kan kopen.......
Maar om op de vraag terug te komen, ja het is een modeverschijnsel.
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-01-06 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:42

voor mijn pony heb ik een vzh zadel gakocht met afneembare keilkussens.
hoewel ik zelf altijd rijd op een dressuurzadel, vind ik het zadel héérlijk! met kussens erin

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:47

Heb je een site oid Ukkie? Ben ook op zoek naar zo'n zadel namelijk...

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:52

Ik heb een ouder model Daaleman dressuurzadel met ronde kussen, wat daardoor heel goed ligt op mijn overbouwde Tinker met een korte rug. Per toeval ben ik tegen dit 200 euro kostende zadel aangelopen, maar weg doe ik het niet meer.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:52

Inderdaad ik denk ook dat het mode is.
Een tijdje geleden stond er een mooi stuk over, in het dagblad van het noorden. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Ik heb een ouder type daaleman ook met weinig kussen en dus ook een minder diepe zit, maar hij past op veel paarden. zelfs op mijn paard met een hoge schoft.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:53

Ik heb ongeveer het zelfde zadel als Ann

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:53

ikke schreef:
Nou, Unamie, dan moet je beter zoeken,
ik lever je bosjes nieuwe zadels, zonder keilkussens.

Het zijn inderdaad geen alledaagse zadels, die je zomaar op het schap van de Hippodrama vindt, maar ze bestaan wel degelijk.
Ik ga daar deze zomer mee bezig, mijn huidige dressuurzadel is echt niet passend te krijgen, ook niet door van Triest, en al helemaal niet voor die prijs Mijn zadel pas maken betekend een nieuw zadel bouwen, er moet dan een kompleet andere boom in. Dat is zo duur, dat ik beter een nieuw zadel kan kopen.......
Maar om op de vraag terug te komen, ja het is een modeverschijnsel.

welk merk/type zadel heb je dan hoe oud is het
en wat was de reden dat het niet aanpasbaar was?

van triest kan niet elk zadel op maat maken
en met een diepe zit lukt het zowiezo moeilijk of zelfs helemaal niet
dus ik heb speciaal een bepaald (ouder type)zadel gezocht waarvan ik zeker wist dat hij het op maat kan maken.. op onze paarden

welk merk zadel kun je in bosjes leveren.. haha ik ben toch wel nieuwschierig

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:04

Ik heb een stubben Lancelot springzadel in 1999 nieuw gekocht. Normaal hebben die zadels geen keilkussens, maar omdat er geen passend springzadel voor mn paard was te winden (geen enkel zadel sloot achter op de rug aan, en bleef opwippen vanachter) Dus toen hebben ze op die lancelot keilkussens aangebracht en sluit het wel mooi aan op de rug bij het rijden. Nu gebruik ik datzelfde zadel ook op een ander paard, maar heb het idee dat het vanachter juist door die keilkussens iets in de lendenen drukt (ondanks dat het paard een langere rug heeft dan het eerstgenoemde paard). Kun je die keilkussens er ook weer zo af of uit laten halen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:18

@Reeskees
als een zadel vanachteren opwipt is de boom-maat niet goed
veel "zadelmakers" proberen dat op te lossen door het zadel vanachteren op te vullen ...of in jou geval keilkussens te maken
maar dat is niet de juiste oplossing want de boom-maat blijft niet passen
ook zijn veel zadel te rond gevuld zodat het zadel op het midden van de rug drukt en dus van achteren opwipt/klappert
je kunt je zadel laten verbouwen (zelfs de boom), en dus ws. ook de keil weg laten halen
ik kan je maar 1 zadelmaker aanbevelen waarvan ik weet dat hij echt goed is en vakwerk afleverd.. en dat is van triest uit Meppel
laat je zadel maar eens aan hem zien, dat kan hij je zo vertellen wat wel en niet kan bij je zadel

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 12:11

Ik ga voor zadels naar Kootstra, en hij maakt evt. wel keilkussens in zadels, maar hij doet het nooit te veel of te dik. Een echte vakman. Mijn Siegfried is ook zonder keilkussens besteld door hem, en later heeft hij er dus wel ietsje keil in gemaakt, omdat dit volgens hem nodig was.
Maar ik vind te dikke kussens echt niet mooi.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:39

unamie schreef:

welk merk/type zadel heb je dan hoe oud is het
en wat was de reden dat het niet aanpasbaar was?

van triest kan niet elk zadel op maat maken
en met een diepe zit lukt het zowiezo moeilijk of zelfs helemaal niet
dus ik heb speciaal een bepaald (ouder type)zadel gezocht waarvan ik zeker wist dat hij het op maat kan maken.. op onze paarden

Het is een BR, geen idee hoe oud, tweede hands gekocht, jaar of tien geleden.
Ik had een slanke KWPN-er waar het goed op paste. Nu heb ik een brede Welsh-Cob. Het past wel ongeveer, goed genoeg om hem in te rijden en uit te laten groeien, maar uiteindelijk is de boom gewoon te smal en te steil.
unamie schreef:
welk merk zadel kun je in bosjes leveren.. haha ik ben toch wel nieuwschierig

Massimo zadels. Mooie zadels en op het oog ook zeer goede kwaliteit. Ik ga binnenkort bj iemand kijken hoe ze het in gebruik doen. Indien dat goed is, zal ik serieus zo'n zadel overwegen voor Morrisje.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:56

Maar je weet dus niet of het ook wat is..?
Want pannekoekzadels hebben ook geen keilkussens, daar kan ik je er ook wel 100 van leveren maar of je daarop zit te wachten...

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:57

Waar word dat zadel gemaakt?
En heb je een foto van dat zadel?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:01

ik volg dit topic even

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:06

http://www.bluebalance.nl/zadels.htm

Hier staan toch zeker Massimo zadels MET keilkussen op. Het lijken zo op de site mooie zadels, de prijs (900-1000 euro) valt ook mee. Maar of het wel stubbenkwaliteit is weet ik niet. Maar aan de andere kant, Zaldi (ook rond de 900 euro) is ook weer erg goed. Kentaur (800 euro) is net even minder.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:07

Je kan volgens mij genoeg zadels krijgen met "normale" kussen. Kijk bv maar eens op de site van www.de-heuvelhoeve.nl
Ik snap alleen niet waarom keilkussen niet op maat te maken zijn. Als je juist vult, hoor je gewoon geen drukpunten te hebben. Bij geen enkel soort kussens. Mijn Hulsebos heeft wel keilkussens, en ik heb ze gewoon wat laten inkorten van achter omdat mijn paard dus ook wat kort in z'n rug is. Hij ligt goed, en drukt niet op z'n lendenen.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:08

Maar kentaur heeft toch ook keilkussens?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:21

Massimo komt van Zeitler

www.massimo-der-sattel.de
Zeitler
Heb er een dressuurzadel van gehad, fijn zadel goede zit maar toch niet helemaal het je van het.

Diepe zit en keilkussens hoeft niet altijd...
Je hebt ook springzadels met keilkussens.
www.sommer-sattel.de hebben diverse zadels met en zonder keilkussens (dus ook springzadels)
Dan heb je nog Passier die ook zadels levert met en zonder keilkussens en zo zijn er nog tig andere merken die zowel met als zonder hebben..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:36

ikke schreef:
Het is een BR, geen idee hoe oud, tweede hands gekocht, jaar of tien geleden.
Ik had een slanke KWPN-er waar het goed op paste. Nu heb ik een brede Welsh-Cob.
Het past wel ongeveer, goed genoeg om hem in te rijden en uit te laten groeien, maar uiteindelijk is de boom gewoon te smal en te steil.

een paard kan nooit goed uitgroeien als het zadel te smal is want dan knelt het op de schoft
de schoft spieren kunnen zich zo nooit ontwikkelen en blijven achter of erger nog...ze vallen helemaal weg
juist bij een jong paard is het erg belangrijk dat het zadel goed past om een goede bespiering te ontwikkelen

@alane
springzadels kunnen wel degelijk een diepe zit hebben zonder dat je dat aan de buitenkant ziet
als je zo'n springzadel uit elkaar haalt en je legt de kale boom op een bok
zie je dat aan het wippen dat het zadel doet
oudere type zadels hebben een goede vlakke boom die op de bok (zonder vulling) mooi recht liggen en dus niet opwippen (te rond zijn)
zodra er een diepe zit in zit (een zg slag in de boom ) ligt het zadel in onbalans op de bok
dat is met vulling/keilkussens wel te compenseren maar nooit 100%
vandaar dat ik een ouder zadel ben gaan zoeken met het juiste model boom voor mijn paard

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:49

Ik heb geen problemen met keilkussens en als ze goed passen is naar mijn mening de drukverdeling juist beter..omdat je een groter oppervlak hebt.