Wat te doen bij een zuur paard??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bar_

Wat te doen bij een zuur paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 08:43

Hallo

Ik heb een vraag. Er komt morgen een merrie hier op stal staan van iemand anders en het is de bedoeling dat ik die ga rijden. De merrie is vier jaar. Toen de eigenaar haar kocht was ze totaal verwaarloosd. Ze ze onder de schimmel, ze had wormen, ze was nooit bekapt en ze had en heeft heel erg last van mok.

De eigenaar heeft haar gekocht omdat ze uit dezelfd merrie komt waar haar eigen topmerrie ook uit komt. Ze komen dus uit dezelfde stam. De topmerrie heeft inmiddels al twee tweede bezichtingshengsten als nakomenlingen (waarvan een er vrijdag voor moet en de ander naar Laarakkers is verkocht) en nog ander goede paarden. Daarom wou ze deze merrie erg graag hebben en het is ook een hele mooie merrie.

Maar de merrie heeft dus tot haar derde alleen maar in het land gestaan zonder enig menselijk contact. Toen ze haar kochten hebben ze haar laten beleren en ze is gedekt. En nou willen ze graag dat ik haar een beetje door ga rijden. TOt nu toe nog niks aan de hand dus.

De merrie is alleen heel erg sjagerijnig op stal. De eigenaar denkt dat het allemaal een beetje te snel is gegaan en dat ze daarom zo doet want ze deed dit in het begin niet. Ze heeft altijd haar oren plat in de nek en als je haar stal binnenkomt keert ze je de kont toe. Maar als je haar eenmaal bij haar hoofd hebt gaat er een knop om en is ze heel braaf ook onder zadel is ze braaf. Ze heeft nog steeds mok aan haar achterbenen en dit kan alleen behandelt worden met een praam op omdat ze anders trapt.

MIjn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken???
Ben benieuwd naar de reacties...

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:32

Hmm.. niets aan te doen. Mijn merrie is ook 'zurig' op stal maar als je dr eenmaal hebt dan is dr niets meer aan de hand. Je kan er niets aan doen, en je moet vooral geen snoepjes geven, worden ze nog 'zuurder' van. Staat ze trouwens de hele dag op stal? Kan het daaraan liggen.
Ben wel benieuwd naar dr stam en naar het paard dat naar laarakkers verkocht is.

meisjj

Re: Wat te doen bij een zuur paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:39

wat je ook kan doen is op stal of op land of in de bak haar lekker met rust laten en er alleen bij gaan zitten, op een gegeven moment komt ze uit nieuwschierigheid wel naar je toe om te kijken wat je doet en wie je bent!
en zo snap jij beter haar lichaamstaal en dergelijke en bouw je dus als het ware een betere band op met het paard!

proberen kan altijd!
en natuurlijk heel rustig doen en tegen haar blijven praten, ze moet jou kunnen en durfen vertrouwen en andersom.
ook met het behandelen van de mok gewoon alle tijd nemen, het hoeft niet snel allemaal!
en dan rustig van haar boven been naar beneden aaien/ maseren tot je bij de hoef bent, dit beginje aan de voor of zijkant en ga zo naar achteren toe, desnoods ben je een kwartier met 1 been bezig, maakt niks uit!
wel heel belangrijk: raak de eerste keren de mok niet aan en blijf rustig!
geen praam of iets dergelijks gebruiken bij het aaien eerst het vertrouwen!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:40

nu ziet zij het aanraken bij haar achterbeen als straf, en dit moet een gewoonte worden en geen straf meer zijn!
ook niet pijnlijk of gedwongen!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:41

en gewoon het zure gedrag nergeren, en het liefe gedrag belonen met de stem!
helpt echt!

bar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:19

sammie_44 schreef:
Hmm.. niets aan te doen. Mijn merrie is ook 'zurig' op stal maar als je dr eenmaal hebt dan is dr niets meer aan de hand. Je kan er niets aan doen, en je moet vooral geen snoepjes geven, worden ze nog 'zuurder' van. Staat ze trouwens de hele dag op stal? Kan het daaraan liggen.
Ben wel benieuwd naar dr stam en naar het paard dat naar laarakkers verkocht is.

Negeren leek mij ook het beste, maar het is wel erg lastig voor ons. Mijn vader doet de paarden altijd naar buiten en hij is niet echt zo'n paardeman dus ik wil niet dat hij hem uit de stal haalt. Als de paarden in de wei gaan zit ik op school dus daar moet ik nog iet s op bedenken

Het paard dat naar laarakkers is verkocht heet Sammy jr. (krack C)Hij wordt momenteel door Linda volgens mij gestart in de M1. Ik weet verder niet hoe de stam heet maar het is wel een hele goede stam. Vrijdag moet whatever (Krack C) voor de tweede bezichtiging en hij wordt al getipt in de paardenkrant als kanshebber.

bar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:24

meisjj: Ik was sowieso al van plan om wat meer met haar te gaan ompoppen zodat ze wat meer vertrouwen krijgt. Alleen de mok moet behandelt worden anders wordt het alleen maar erger en dan is ze er straks ook kreupel aan. Ze is zo gevoelig met de achterbenen dat ze niet eens bil riemen om wil.

Het behandelen van de mok doet pijn dus ja ze zal het wel als straf zien maar wat moet ik anders doen, die mok moet behandelt worden dus dat is een beetje moeilijk.

Ik wou haar ook de benen gaan afspuiten zo hebben wij dat bij een pony van ons die gevoelig was bij de achterbenen oook gedaan. en dat met een touw oppakken zodat je kan vasthouden en geen kans op eenklap hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:09

Ik denk dat het ook een beetje karakter is, maar als je pratend op haar stal af komt, en dan even je hand door de tralies zodat ze je kan snuffelen en al pratend de staldeur open doet, even kriebelen en dan het halster omdoen. Heeft ze tijd te wennen aan wat er komen gaat, dan is ze gewaarschuwd als er iemand haar territorium binnentreedt en geef je haar de tijd jouw toe te laten. Als je haar steeds beloond voor vriendelijke wat ze je geeft, gaat ze je kennen, en wacht ze op je, dus begroet ze je en dan is er genoeg vertrouwen om alles in de stal met haar te gaan doen, maar dat heeft zijn tijd nodig. Ik zou nooit in de stal met haar bezig zijn, altijd op de poetsplaats en die bilriem moet nog even wachten.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:51

tip, aandacht aandacht aandacht en geduld!

haal haar uit de stal als je wat met haar wil, als is een beetje knuffelen en laat haar op stal met rust, want dat moet haar veilige plekje zijn.

ze moet je leren vertrouwen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:19

Ik denk dat je vooral rustig aan moet doen,
niet te veel van de merrie eisen.
En als je veel met haar oppoppelt word het vast wel beter