Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

vlasta schreef:

horselover21 schreef:peesjes kan je (bijna) niet te strak doen, bandages daar in tegen wel..
Ze hoeven helemaal niet zo strak om.horselover21 schreef:en in je hoofd houden dat de temperatuur onder de bandages hoog op kan lopen.

horselover21 schreef:achter bandages,
om haar steun te geven. (heeft ernstige blessure gehad.)

Quissie schreef:Dat laatste lijkt mij vrij logisch klinken.... Als ik zelf altijd met een steunbandje om mijn enkel ga lopen kan ik ook niet meer zonder, de spieren worden zo slap en je zakt er doorheen... Lijkt mij dat dit ook bij een paard gebeurd, de benen worden altijd zo optimaal ondersteund en "in model gehouden" dat een paard dit niet zelf meer helemaal kan...
Toch zijn er vele ruiters die echt ALTIJD peesbeschermers om doen. Als ze het een x vergeten zijn hun paarden kreupel.
Ik rij minstens 1 of 2 x per week zonder bandages of peesbeschermers maar ga dan bijvoorbeeld niet ontzettend hoog springen ofzo.

Zijn al zoveel topics overgeweest die heel lang worden.. 
Supertje schreef:Als je de benen van je paard 'in model' moet houden d.m.v. bandages, dan zou ik toch ernstig aan het paard gaan twijfelen hoor
De spieren van een paard zullen absoluut niet verslappen van bandages. Een paard heeft in het onderbeen namelijk nagenoeg geen spieren, wel pezen en banden.
En pezen verslappen niet op die manier. Pezen verslappen pas na een lange periode van absolute rust. Bovendien zou je om de pezen te 'ondersteunen' het gewricht moeten fixeren, en dat gebeurt niet met bandages, het paard heeft nog net zoveel bewegingsvrijheid.
Anders dus dan bijvoorbeeld het intapen van een enkel bij mensen, dat heeft wél als doel om de bewegingsvrijheid te beperken.
Overigens heb ik veel meer schade gezien van peesbeschermers dan van bandages. Hoe vaak zie je niet paarden met witte plekken op de voorkant van het been? Dat is het resultaat van te strak aangetrokken of te lang omgelaten peesbeschermers.
Onder een peesbeschermer wordt het minstens net zo warm al onder een bandage, zo niet warmer. Neopreen neemt geen vacht op en ademt niet, bandages met goede onderlappen (bijvoorbeeld eskadron climatex) doen dat wel. Bovendien kan een peesbeschermer ook drukken, omdat het een harde vorm is die niet bij ieder paard de vorm van het been even goed volgt.
Ik rijd zelf áltijd met bandages of 3 in 1 beschermers in de bak. In de bak vraag ik namelijk dingen van mijn paard die hij in vrijheid niet zo snel zal doen, bijvoorbeeld zijgangen waarbij hij zichzelf nogal eens aantikt.
Maak ik een buitenrit dan blijven de beschermers meestal af, en van slappe pezen niks te merken hoor. Hij draaft met net zoveel gemak kilometers over het asfalt.

miriamrocky schreef:bandages maarkt alleen het been warm in mijn ogen dan
(In iedere geval niet erger dan een peesbeschermer!
)