kunstjes leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

kunstjes leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:41

Hoi,, Ik heb 3 verzorgpony's 2 shetlanders en 1 haflinger.
De haflinger rij ik op en 1 shetlander is al heel oud 24 jaar!!
Met de andere shetlander een mini shetlander wil ik mee kunstjes gaan leren
Maar wie kan mij uitleggen welke kunstjes en hoe je het leert
(mijn lieve hengstje )
Ik hoop dat jullie het weten!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:54

ik vind dit erg gevaarlijk. het zijn geen kunstjes, maar Vrijheidsdressuur. dit moet je met beleid doen, en je moet er de nodige ervaring voor hebben. zeker met een hengstje, dat ook nog niet eens van jou is. als je de kunstjes verkeerd aanleert kan hij het misbruiken (al dan niet per ongeluk), en daardoor kunnen er ongelukken gebeuren. ik doe zelf al jaren VD, en met mijn eigen paard ben ik pas net begonnen. ik heb er 5 jaar mee gewacht, omdat hij het tegen andere mensen zou misbruiken. met mijn pony doe ik het al langer, maar alleen trucjes die ik zelf onder de knie heb. je kan geen VD gaan doen naar aanleiding van een paar tips in een topic. mijn tip: zorg dat je er veel over leert. lees boeken, ga naar clinics. en overleg het met de eigenaar van de pony. en dan nog duurt het een hele poos tot je er zelf mee bezig kunt. je zou niet de eerste zijn die na een maand een tweede topic opent met: ik heb mijn verzorgpony leren steigeren, hoe leer ik hem dit af?? hij gebruikt het ook tegen mij namelijk... ik ben al een keer getrapt, wat moet ik nu doen?
dit soort dingen kan je beter voorkomen, omdat aanleren altijd nog moeilijker is dan afleren. je kan een pony niet ineens straffen voor iets waar hij eerder altijd voor beloond is.
ik denk dat heel VD-end bokt het hierin met mij eens is, en ik hoop dan ook dat je er wat mee doet. dus eerst de theorie, dan pas de praktijk!
succes!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:59

oh ja, een trucje wat je wél zonder al te veel gevaar kan aanleren: kusjes geven. als je zegt 'kusje' dan doet de pony zijn hoofd omhoog zodat je hem een kusje kan geven. later kan je het perfectioneren door er een hele zin van te maken 'Faram, lekkere vent van me,geef me eens een kusje!', en je paard ook echt een kusje terug te laten geven, bijv. een likje of een friemel met zijn bovenlip.
je leert dit aan door te zeggen 'kusje' en hem dan een kus op zijn neus te geven. op een gegeven moment weet hij dat je zijn neus gaat kussen bij het woord 'kusje', en (als hij het leuk vindt) zal hij dan zijn neus naar je toe doen zodat je erbij kan. pas wel op dat hij niet te wild beweegt, want zelfs een klein kopstootje kan je neus breken!

gebruik bij voorkeur voor dit trucje in eerste instantie geen snoepjes, maar een gesproken complimentje: 'goed zo! grote pony!!' en een aaitje of kriebeltje. door verkeerd met snoep om te gaan zal je pony gaan bijten. en als hij je in je gezicht bijt ben je nog niet jarig.

AH_scim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:22

heey merrieveulen, ik heb hem al wat geleerd een been geven. en dat kon hij gelijk de eerste dag. Ik heb dat gezien toen iemand anders het deed bij een andere pony. Hij kon het gelijk de eerste dag en het hoeft niet op steigeren neer te komen een paar simpele kunstjes zoals been geven. Ik heb al heel veel met hem geleerd, longeren en mennen. Ik heb heel veel boeken gelezen of shetlanders. (bedankt voor de tip) -xxx-

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:39

ik ben blij dat je er tenminste wel over nadenkt. er zijn genoeg mensen die maar gewoon wat aanklooien, met alle gevolgen van dien. succes met de trucjes, en als je nog een trucje weet om te leren, vraag maar...

lovemaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:05

Ik heb mijn pony ook wat kunstjes geleerd =) (daardoor is onze band wel heel goed geworden trouwens). Maar meer op commando achterwaarts lopen, volgen, blijven staan terwijl je zelf wegloopt en dan weer naar je toe laten lopen, redelijk onschuldig dus allemaal. en ik liet hem na het rijden dus altijd even rollen in de bak aan het halstertouw, en steeds voordat hij wou opstaan wat lekkers gegeven en ff knuffelen. en nu kan hij dus ook al redelijk liggen op commando (alleen op zachte ondergrond!!)
iig, suc6 ermee ... het is iig wel goed voor de band met de pony hoor!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:04

idd, voor je paard deze kunstjes los doet, op alleen je stem, moet je wel een aardige and hebben, en met VD werk je daar alleen maar aan. een paard dat zonder dwang voor je gaat liggen op commando, vertrouwt je vrij goed. een paard zal nl. nooit naast iemand gaan liggen die hij niet vertrouwt.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:39

allerlei info over Vrijheidsdressuur is hier te vinden: viewtopic.php?f=21&t=343043

Mocht je na het lezen van al die info nog vragen hebben, kun je een topic openen op UZ.