kunstjes leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

kunstjes leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:41

Hoi,, Ik heb 3 verzorgpony's 2 shetlanders en 1 haflinger.
De haflinger rij ik op en 1 shetlander is al heel oud 24 jaar!!
Met de andere shetlander een mini shetlander wil ik mee kunstjes gaan leren
Maar wie kan mij uitleggen welke kunstjes en hoe je het leert
(mijn lieve hengstje )
Ik hoop dat jullie het weten!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:54

ik vind dit erg gevaarlijk. het zijn geen kunstjes, maar Vrijheidsdressuur. dit moet je met beleid doen, en je moet er de nodige ervaring voor hebben. zeker met een hengstje, dat ook nog niet eens van jou is. als je de kunstjes verkeerd aanleert kan hij het misbruiken (al dan niet per ongeluk), en daardoor kunnen er ongelukken gebeuren. ik doe zelf al jaren VD, en met mijn eigen paard ben ik pas net begonnen. ik heb er 5 jaar mee gewacht, omdat hij het tegen andere mensen zou misbruiken. met mijn pony doe ik het al langer, maar alleen trucjes die ik zelf onder de knie heb. je kan geen VD gaan doen naar aanleiding van een paar tips in een topic. mijn tip: zorg dat je er veel over leert. lees boeken, ga naar clinics. en overleg het met de eigenaar van de pony. en dan nog duurt het een hele poos tot je er zelf mee bezig kunt. je zou niet de eerste zijn die na een maand een tweede topic opent met: ik heb mijn verzorgpony leren steigeren, hoe leer ik hem dit af?? hij gebruikt het ook tegen mij namelijk... ik ben al een keer getrapt, wat moet ik nu doen?
dit soort dingen kan je beter voorkomen, omdat aanleren altijd nog moeilijker is dan afleren. je kan een pony niet ineens straffen voor iets waar hij eerder altijd voor beloond is.