Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
casanova schreef:radnah,jouw aanpak voor morgen ...
ik zou hetzelfde doen,maar zorg wel met opstappen dat iemand vasthoud..succes
durf echt niet zonder hulp op te stappen hoor. Maar ik kijk ff hoe het gaat anders blijf ze aan de longeerlijn met stappen maar als het goed gaat ook ff los maar waarschijnlijk alleen heel ff. Gewoon om niet teveel te verwachten van het paard. Dit allemaal (dat erop zitten) wil ik allemaal niet te lang doen. Maar gewoon om te laten weten dat er toch weer iemand op zit en niks aan de hand is.
) Urielle schreef:Tja, er moet zo snel mogelijk weer iemand op. Nadeel van lang longeren is dat ze een flinke conditie op gaan bouwen en ze moeten toch leren om ook doorgereden te worden. Als hij altijd zo hevig staat, zou zijn hardvoer misschien wat teruggeschroeft kunnen worden of het paard meer eruit (op de wei, paddock, in de bak...?). Als jullie er allemaal schrik voor hebben, zou ik hem toch terugbrengen naar een trainingsstal of andere ruiter laten komen en het paard zo snel mogelijk verkopen. Een bange ruiter kan het paard alleen maar meer verklöten...)
Het is trouwens jammer dat de Gribaldi zo lastig is want ik vind het wel een heel leuk paard zo op de foto 
FlairS schreef:Volgens mij is het een paard dat ook op Marktplaats te koop staat.Daar verteld de eigenaar dat het een moeilijk paard is en niet voor iedereen geschilkt.Het paard heeft een aardig tijdje op de africhtingsstal gestaan en op zich is er met die africhtingsstal niet zoveel mis.Ik heb Flair daar ook te beleren gehad;Het was een draak toen ik haar wegbracht (daarom beleerde ik haar ook niet zelf) maar na het beleren had ze toch echt heel veel bijgeleerdHet is trouwens jammer dat de Gribaldi zo lastig is want ik vind het wel een heel leuk paard zo op de foto
Wat ik een beetje denk is dat als jullie toch ook een beetje angstig zijn en niet goed in conditie(knie enzo)julllie er NIET ( meer) op moeten stappen om ongelukken te voorkomen
En dat het een paard is waar je echt voor moet kunnen rijden staat in een andere advertentie waar ze een ruiter zoeken voor dit paard.
radnah2 schreef:Sinds een tijdje heb ik samen met een vriendin een aantal verzorgpaarden. Super beesten.
Maar nou heeft ze sinds een paar dagen haar KWPN'er terug gehaald bij de trainingsstal want ze wil haar hier gaan rijden en bekijken hoe en wat. Ze wilde hem eerst verkopen (het is een merrie hoor maar hij-vorm gaat automatisch) maar nou wilde ze hem toch wel houden want het ging best goed gisteren.
Maar omdat ze al af had gesproken wilde ze vandaag de laatste kopers toch ff langs laten komen en uit proberen. De eigenaresse is zelf gewoon erg onzeker en ook angstig en durfde er vandaag toch niet op. De koopster ging er dus op.
Het paard was maar heel ff gelongeerd en daarna ging zij er meteen los op. (dus zonder longeerlijn). Dit is het paard totaal niet gewend want bij de trainingsstal werd ie eerst gelongeerd, daarna aan de longeerlijn bereden en daarna los.
Eerst ging het goed maar opeens raakte het paard helemaal in paniek en begon ie te bokken. Koopster lag er dus af. Niks aan de hand maar durfde er niet meer op en de eigenaresse al helemaal niet meer.
Nou denk ik dus dat ze weer in gedachte zit om haar toch te gaan verkopen. Ik denk zelf dat dat ook het beste is want zij is veel te onzeker voor dat paard (paard is zelf ook onzeker en dat werkt gewoon niet).
Maar nou is het grootste probleem. Niemand is er daarna meer op gegaan. Ik en m'n vriendin (beide verzorgen we de paarden) zijn er ook niet op gegaan want beide geen rijkleding aan en vriendin was ziek en was nu een beetje beter en ik zit eigelijk nog met m'n knie waardoor ik me niet vast kan klemmen en geen rijbroek aan. Dus hebben ze hem op stal gezet.
Nou ben ik van plan om haar morgen te gaan doen want ik denk dat de eigenaresse het helemaal niet meer durft. En m'n vriendin kan morgen niet.
Wat mijn plan was is dus zo gezegt helemaal opnieuw te beginnen en het anders aan te pakken (ben het gewoon totaal niet eens hoe ze het doen op die trainingsstal (heb daar stage gelopen dus weet precies hoe ze het allemaal doen)).
Ik wil morgen eerst gaan longeren en haar dan flink moe maken zodat de grootste energie er gewoon uit is. Ik denk er ook over na om met longeerlijn te werken zodat ze leert te ontspannen met longeren (maar ik denk morgen nog niet hoor maar in verdere tijden) en als ze flink gelongeerd is erop te gaan en alleen te stappen (misschien als het goed gaat ff draven) maar voor de rest niks.
Dit gewoon om het paard te laten weten dat er niks aan de hand is.
Hoe ik het verder aan ga pakken moet ik nog ff kijken omdat ik het niet alleen red en wel hulp nodig heb maar wel van iemand die weet wat ie doet en eentje die niet bang is. Zelfs iemand die de longeerlijn vast heeft en bang is werkt minder goed mee als iemand die dat niet is.
Nou ben ik ook geen super held en scheit ook wel ff bagger maarja als ik het niet doe doet niemand het en kan er straks helemaal niks gedaan worden met het paard. En dat vind ik zonde (helemaal omdat het een super beest is voor de rest). Maar het paard moet gewoon zekerder van d'r zelf worden.
Maar wat mijn vraag is (sorry voor het lange verhaal) of mijn aanpak goed is en of er dingen zijn die ik de komende dagen kan gaan doen of juist niet om het paard zekerder van zichzelf te worden etc?????
Het gaat om een 3,5 jarige KWPN (Gribraldi x Krack C) merrie die nu 6 maanden onder het zadel is (maar niet echt te merken). Die dus erg onzeker is en gaat bokken als ze in paniek raakt.
Ik wil graag advies en geen commentaar over dingen die er niks mee te maken hebben. En ook geen antwoorden van dat ik er niks mee moet doen ofzo want daar heb ik ook niks aan
Doe Linda maar de groeten van me als je haar spreekt.Ik zou als ik haar was ook twijfelen of ik de merrie zou houden of verkopen.T'is zo'n leuk dier om te zien.Mijn typje!
. Linda brengt Volanda waarschijnlijk zaterdag naar Molendijk ofzo, naar ene Mul, die gaat dan proberen haar te verkopen ofzo. Dan kunnen de kopers haar ook rijden/zien rijden. In ieder geval, ze wil haar eigenlijk zo snel mogelijk weghebben
.