Bitloos rijden, antwoorden en ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Bitloos rijden, antwoorden en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:23

Hoi Hoi,

Ik heb gezocht naar een topic hierover maar kon niks vinden als er al een topic is (vast wel!) mag deze gesloten worden en wil ik graag de link!

Ik ben erg geintresseerd in Bitloos rijden. niet in de bak maar buiten en als ik volgens jaar start, tijdens endurance wedstrijden.
Mijn paard heeft vaak kriebel van zijn bit en buiten dat lijkt het me ook gewoon fijner voor hem om zonder bit te rijden.

hoeveel controle heb je over je paard?
ik zou liever niet met een hackamore rijden maar wat zijn de alternatieven?
hoe moet je het opbouwen om bitloos te gaan rijden?
Kan het alleen met een heel rustig paard? want dat is pim dus duidelijk niet.

ik hoop dat ik heel veel antwoorden krijg

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:30

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:42

Van de zomer reed ik buiten op een touwhalster of een gewoon halster. Ik heb ook met een gewoon halster endurance gereden. Ging prima.
Van de winter werd Anouar wat drukker en heb ik weer een bit in gedaan. Maar dat zat gewoon tussen m'n oren. Nu rij ik weer met een halster, hij is nog steeds druk, maar ik heb met het halster net zoveel te vertellen als met bit. Als hij er van door wil gaan doet hij dat toch wel (of niet, gelukkig) of ie nou een bit in heeft of niet.
Dus nu rij ik weer met halster.
Zeker met langere ritten is het praktisch, je paard kan onderweg lekker grazen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:14

Hoi Sash,

Ik rijd nu ongeveer een jaar bitloos, ik heb niet over hoeven schakelen en eigenlijk hoor ik van iedereen dat ze er zo mee weg rijden.
Als jouw paardje nu het bit niet echt prettig vind heb je dik kans dat de controle door het bitloos rijden alleen maar beter wordt.

Ik wil geen reclame maken, maar bij ons kun je een bitloos hoofdstel testen om te kijken of je het wat vindt. kijk daarvoor even op www.natuurlijk-ruiterschap.nl -> shop om te kijken of er iets voor je bijzit.

Groetjes Ilse

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:17

dahana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:48

Hey Sash
Over dat bitloos rijden, kan je dan niet eerst met een leren bit beginnen want ik weet geen alternatief dan een hackamore..

groetjes Ilse

WendyBZ

Re: Bitloos rijden, antwoorden en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:57

Ik ben juist niet met een touwhalster oid gaan rijden, omdat ik weet dat dat bij die van mij niet werkt. Die kan nogal heet zijn, dus ik rij hem op een s-hackamore. Foto staat wel in mijn profiel.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:03

Ik heb ook geprobeert bitloos te rijden maar op een of andere manier wil het bij mijn pony niet...

Ik zou het heel graag willen, maar mevrouw is dan sterk en niet goed te sturen, ze gaat elke keer half in de bosjes lopen en ik moet echt met mijn volle gewicht gaan 'hangen' wil ik haar weer normaal op het pad hebben. Dat is uiteraard niet de bedoeling, maargoed, als zij die nek erop zet, en ik moet toch winnen anders loopt ze helemaal met me weg (ze is nogal dominant) aan de hand deed ze dit vroeger ook, is met touwhalster afgeleerd.

Inhouden is absoluut geen probleem, als je conseqeunt bent en niet de hele tijd vol inde teugels hangt lijkt me dat ook geen probleem (zelfde met bit eigenlijk)
Het lukt wel als ik echt een standaard rondje rij hier in de buurt, dan weet ze waar we heen gaan, maar als we ergens onbekend zijn wordt ze gewoon vervelend.
Ik heb verschillende optomingen geprobeerd, een gewoon touwhalster, stalhalster, cross rope bridle en een libra rope, de laatste en het stal halster werkte daarvan het beste.
Ik probeer nu in de bak toch te oefenen met het sturen, probeer haar ook wat neckreining aan te leren, in de hoop dat het later wel gaat (ze is pas 4)

Overigens rijdt een stalgenoot 2 van haar 3 jarige met een 'monty roberts' halster, en dat gaat zeer goed. Ik heb dit halster nog niet bij mijn pony uit kunnen proberen helaas.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:08

het hangt ook van de opvoeding an training af hoe ze het erop doen. bij Faram maakt het niet uit of ik met een gewoon nylon halster of met een bit rij. veel paarden luisteren met een halster lang niet meer zo goed als met een bit. het is een kwestie van uitproberen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:52

De eerste paar keer heb ik een touwhalster onder het hoofdstel gedaan. Teugels aan het touwhalster en aan het bit. De teugels aan het bit gebruikte ik helemaal niet, ze zaten er alleen aan voor het geval dat. Na een paar keer heb ik het hoofdstel weggelaten.

Ik vind dat het wel met opvoeding te maken heeft. Enig verschil is dat je met een bit je paard pijn kan doen en met een gewoon halster niet (met een touwhalster wel) Maar je rijdt toch niet met bit om je paard pijn te doen. Het paard moet gewoon stoppen als hij druk voelt, of dit nu in de mond is of op de neus maakt in principe niet uit.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:29

Clip rij ik zo nu en dan ook met touwhalster buiten maar als het dit weer is en dus koud is dan gaat voor de zekerheid het hoofdstel erin aangezien ie wel eens behoorlijk gek kan doen. In de zomer kan je dr bij wijze van spreken een klein kind mee op pad sturen en dan gaat het halster aan.
Het heeft denk ik ook wel met opvoeding te maken, clip is netjes opgevoed en reageert op kleine dingen al en stopt dan ook. (winter daar buiten gelaten )

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:56

merrieveulen schreef:
het hangt ook van de opvoeding an training af hoe ze het erop doen. bij Faram maakt het niet uit of ik met een gewoon nylon halster of met een bit rij. veel paarden luisteren met een halster lang niet meer zo goed als met een bit. het is een kwestie van uitproberen...

Ja dat is het ook, opvoeding, training, en de mate van dominantie

Mijn merrie is ook 'niet' opgevoed, en toen kwam ze als 500 kilo wegende 3 jarige bij mij, die dus al had geleerd dat ze sterker is als de mens. Naast dat feit is ze zoiezo al een dominante bitch. Ze liep in het begin graag letterlijk over je heen

Ik heb haar ook een tijdje alleen met touwhalster kunnen leiden.
Het gaat nu al vele male beter, ze is nou gewoon aan een stalhalster van a naar b te brengen, ze kan nu normaal vaststaan en ze loopt je absoluut niet meer omver, dus ik denk dat dat bitloos ook wel komt, maar het heeft inderdaad zeker te maken met opvoeding !

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:24

pim is niet echt geweldig opgevoed hij luisterd vaak niet naar het been of een zachte druk. dit is al wat beter geworden maar nog steeds zijn we er mee bezig.

ik heb gekeken op die site van paard natuurlijk en ik denk dat ik eens ga proberen met een gewoon halster te rijden en dan de teugels aan de onderste ring vast te maken volgens die test gaat dat goed!

ik ben benieuwd!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:55

Is opzich niet heel moeilijk, sommige paarden reageren zelfs beter op druk op hun neus dan op het bit. In noodgevallen blijft het meestal alleen handiger om een bit te hebben omdat je dan toch nog net iets meer te vertellen hebt.
Maar goed, ik rijd bitloos endurance, ook met een niet heel erg makkelijke pony. Ik start daarom wel altijd met bit omdat ze me aan de start toch altijd iets te hard wil, later komt de rust er wat meer in en kan ik het bit eruit gooien.
Ik ben eerst gewoon in het bos gaan rijden met halster en daaroverheen een hoofdstel, en dus ook met twee teugels. En nouja de rest ik heel simpel, gewoon alleen het halster gebruiken en als het nodig is ingrijpen door de teugels aan het bit er weer bij te pakken.
Als je helemaal niet meer in hoeft te grijpen gewoon een keer je hoofdstel (in mijn geval alleen mijn bit want die kan ik zo aan het halster vastklikken) alleen meenemen zodat je wel weer veilig naar huis kan als je paard ineens besluit dat het leuker is de druk van het halster te negeren.
Nouja, blijft het gewoon goed gaan, kan je zonder bit rijden.

Ohja dit is dus mijn creatie:
Afbeelding

Afbeelding
Hier gebruikte ik nog halstertouwen als teugels, reed wel lekker maar die waren een beetje vervelend als ze nat werden.

En zo maak ik mijn bit dus vast:
Afbeelding

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:10

Die van mij reed ik eerst ook op een stalhalster. Alleen die schuurt bij mij en hij ligt niet stil. Daarom heb ik 2 weken geleden een touwhalster geknoopt. Daarmee heb ik toen 1x in de bak gereden en dat ging goed, daarna ben ik er mee naar buiten gegaan.

Die van mij kan ook heet zijn en ik heb genoeg controle. Ze is verder netjes opgevoed.

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:02

ik denk dat het per paard verschilt...sommige paarden zijn met bit veel relaxter te rijden dan zonder bit, en andersom. Bij ons op de manege is er een paard die zonder bit veel chiller rijd dan met bit...dus ik denk dat je het een keertje moet uitproberen en kijken hoe je paard erop reageert!
succes ermee

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:07

ik zou inderdaad ook graag endurance wedstrijden zonder bit willen rijden. jouw creatie is wel handig alleen op die site waar je die verschillende bitloze methodes kan uitproberen staat dat het beter werkt als je allebei de touwen aan de ring onder het halster vastmaakt dan werkt de druk beter, ik denk dat ik dat maar eens ga uitproberen en met hoofdstel erover of eronder.

hoe kom je aan dat bakstukje waar je bit aanzit?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:42

Zo probeerde ik het idd eerst ook, met allebei de touwen onderaan, maar dan gaat het sturen niet zo lekker. Je trekt dan wel minder snel het halster omhoog zeg maar.
Maar goed, zo werkt het beter bij mij, je moet gewoon wat proberen.

Die dingetjes voor het bit heb ik gekocht bij de fasna trail, die zijn eigenlijk voor een halsterhoofdstel. Je kunt ze hier:
http://www.equestriannomads.nl/
vast ook wel bestellen.