Ik plaats dit bericht even voor iemand, ze kan wel meelezen maar zit niet op bokt, wie heeft er informatie?
Mijn bijna 4 jarig rijpaard heeft last van kramperigheid. Hij loopt overdag enkele uren buiten. Hij heeft vooral last van de kramp op stal, en bij het hoeven uit krabben/ de smid. Als je hem aan het werk zet is het eigenlijk niet te zien. Als hij een paar dagen niet is gereden/ gelongeerd is het erger dan anders. Ik ga hem binnekort laten onderzoeken om te kijken of opereren mogelijk is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of met een andere behandeling van kramperigheid? Ik zou graag weten hoe het is zijn werk gaat, wat de kosten ongeveer zullen zijn en hoe lang het herstel is.
Ik probeer mij de laatste tijd een beetje te verdiepen in Shiatsu voor paarden, dat is een soort Japanse drukpuntmassage (heb mij nu ingeschreven voor een initiatiecursus). Mijn merrie is zelf nogal stijf in haar spieren, en ik heb hier al veel goede dingen over gehoord. Misschien eens het proberen waard?
Klinkt als vorm van ataxie, maar dat is natuurlijk vanuit hier niet vast te stellen. Ik heb geen ervaring met operaties, maar als je iets met ruggen wilt, is Gerry van Oosanen DE aangewezen persoon. Zij is een autoriteit op ruggengebied. Gerry's site: http://www.equireva.nl/ Aan ruggen gaan rommelen zonder Gerry te consulteren is gewoon een stommiteit!
Mijn paard heeft een verhhogde tonus bij aanrakingen in het achterbeen. Hij heeft een tijdje medicijnen gehad, maar die stonken zo dat ik ze er met geen mogelijkheid meer in kreeg en het resultaat was zo beperkt dat ik er maar mee opgehouden ben.
Een operatie was een optie, maar dit paard heeft er buiten het hoeven uitkrabben en de smid geen last van.
een operatie is wel een mogenlijkheid maar heeft vaak weinig tot geen resultaat. Tevens is dit een risicovolle operatie en ook erg dure. Een operatie wordt dan ook vaak afgeraden. Paarden met kramperigheid hebben hier over het algemeen geen last van,alleen met de hoeven uitkrabben voelt het voor het paard wat ongemakkelijk. De beste oplossing hiervoor is het paard dressuurmatig goed te trainen,bijv overgangen en balkjes lopen. Hierdoor wordt het ruggebruik beter en zal de kramperigheid wat minder worden,maar het zal nooit helemaal verdwijnen. Succes...