Wanneer beginnen met jonge hengst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Wanneer beginnen met jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:42

hallo,
ik heb een hengst in juli word deze 2 jaar.
de 1 zegt aah lekker kan je al lekker beginnen! de ander zegt oh kan je mooi over een jaartje beginnen!
mn pa zegt dat wij makkelijk deze zomer kunnen beginnen, zelf dacht ik altijd pas tegen dat ze 3 worden, heb ook nooit mensen gezien die het zo vroeg deden als mn vader zegt.
nu is mijn vraag dus, wanneer kan ik met mijn hengst gaan beginnen?
alvast bedankt

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:45

Wat versta je onder beginnen? Ik vind dat je best een 2 en een half jarige aan de lijn kan pakken, keertje bijzetten, zadeltje erop, keertje hoofdstel in (alles met beleid natuurlijk). Zelfs een keer zitten zie ik het probleem niet van in, maar écht aan de gang onder het zadel liefst pas vanaf nog een jaartje ouder.

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:56

ik bedoel, zadeltje op, hoofdstelletje in, longe enz. gewoon een beginnetje maken.
echt rijden doe ik natuurlijk pas met zijn 3

ikke

Re: Wanneer beginnen met jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:01

Wat voor "merk" is je hengst??
Morrisje was ruim 1,5 toen ik ermee begon. Gewoon gehoorzaam aan de hand, vaststaan, voeten optillen en dat soort basics. Beetje enge-dingen-training.
Met 2 begonnen met wat werk in roundpen gewoon basic stap, draf galop op commando. Keer of twee - drie in de week was voldoende. Met drie begonnen met bit, singel en lange lijnen. Tussendoor eens zadel erop en basic werk in de roundpen. Eens doen alsof je opstapt (gewicht in de beugel) keer of drie per week.
Nu is hij 3,5 en vandaag voor de eerste keer los erop en een klein stukje gereden (wel 10mtr!!).
Sinds hij drie is ben ik wel elke dag bezig, klein half uurtje of zo. Steeds wat uitbouwen, levert conditie.
Ik doe het rustig aan, alles wat hij nu kent heb ik hem geleerd zonder een moment van angst of verzet. Soms vindt hij dingen wel spannend, maar hij vertrouwd erop dat ik geen onmogelijke dingen doe.
Het bit was OK binnen vijf minuten. Singel is niet eens naar gekeken en ook het zadel heeft nooit een moment verzet gegeven, hij liep ermee weg alsof ie nooit anders had gedaan.
De eerste keer erop zitten was wat raar, maar leverde lekkers op, dus was het goed. Ook vandaag, opgestapt (zonder zadel), lekkertje erin en het was goed, hij ging lopen op mijn verzoek.

Inrijden op deze manier kost heel veel tijd en geduld, maar ik weet nu al dat het goed is, alles wat ik doe vindt hij goed. Hij vertrouwd me heel duidelijk.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:02

Mijn hengstveulen is nu ruim 8 maanden en daar wandelen we veel mee; hij is naar de hoefsmid geweest en al dat soort dingetjes.
We willen van de zomer hem aan dingen om z'n lijf laten wennen; gewoon een dekje op, dekensingel rond z'n buik, etc.
Ik wou dat ik hem al kon longeren, maar we hebben geen bak o.i.d., dus dat gaat niet. Anders zou ik dat dus wel al doen! (stemcommando's oefenen etc)
Maar als jouw hengst 2 is zal ik alles wel met m gaan doen, behalve erop zitten.
Een hoofdstel mag hij al lang aan gewend zijn, heb ik gelezen. (alleen dan nog niet met druk op het bit, dus over een halster heen)
Succes met m!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:05

Dan kun je rustig eens een zadeltje opleggen en een hoofdstel omdoen en een keertje aan de longe laten lopen. Natuurlijk mt beleid en niet elke dag. Echt er opzitten en inrijden eerst 3 laten worden en verder nog lekker daarnaast in de wei laten lopen

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:13

Jaan81 schreef:
Mijn hengstveulen is nu ruim 8 maanden en daar wandelen we veel mee; hij is naar de hoefsmid geweest en al dat soort dingetjes.
We willen van de zomer hem aan dingen om z'n lijf laten wennen; gewoon een dekje op, dekensingel rond z'n buik, etc.
Ik wou dat ik hem al kon longeren, maar we hebben geen bak o.i.d., dus dat gaat niet. Anders zou ik dat dus wel al doen! (stemcommando's oefenen etc)
Maar als jouw hengst 2 is zal ik alles wel met m gaan doen, behalve erop zitten.
Een hoofdstel mag hij al lang aan gewend zijn, heb ik gelezen. (alleen dan nog niet met druk op het bit, dus over een halster heen)
Succes met m!

Een veulen van 8 maand longeren, als je dat gaat doen dan is hij versleten voor hij echt volwassen is, Longeren is juist een hele zware belansting voor de benen, Met 2.5 kan je wel af en toe longeren maar dan echt niet te lang bitje in zadeltje op enz, maar echt rijden toch minimaal 3 liefst nog iets ouder.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:21

dobbel schreef:
Een veulen van 8 maand longeren, als je dat gaat doen dan is hij versleten voor hij echt volwassen is, Longeren is juist een hele zware belansting voor de benen, Met 2.5 kan je wel af en toe longeren maar dan echt niet te lang bitje in zadeltje op enz, maar echt rijden toch minimaal 3 liefst nog iets ouder.

O, dit had ik nog niet gehoord. Wist ik niet.
Ook niet met alleen een halster en een longeerlijn en een zweep? En maar 10 minuutjes maximaal?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:29

Nee absoluut niet doen het gaat juist dat ze een te zware belansting in de benen krijgen door het continu in een rondje lopen, Hij krijgt dan echt enorme schade in zijn benen als je dat op te jonge leeftijd doet,
Ik heb zelf ook een hengst van 9 maanden en daar doe ik 1 keer in de week een beetje mee wandelen borstelen en dat soort dingen en voor de rest laat ik hem de eerste 3 jaar lopen en lekker groeien.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:18

dobbel schreef:
Nee absoluut niet doen het gaat juist dat ze een te zware belansting in de benen krijgen door het continu in een rondje lopen, Hij krijgt dan echt enorme schade in zijn benen als je dat op te jonge leeftijd doet,
Ik heb zelf ook een hengst van 9 maanden en daar doe ik 1 keer in de week een beetje mee wandelen borstelen en dat soort dingen en voor de rest laat ik hem de eerste 3 jaar lopen en lekker groeien.

Maarre, wat doe jij dan met een veulen wat zich stierlijk verveeld??
Ik heb wel eens een 10-maands veulen naast een maatje mee laten lopen voor de wagen, gewoon los, tuig erop voor-spek-en-bonen. Dat veulen trok ons zowat van de bok af!!!!

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:22

Hoefsmid kent hij al
ben eiig wel elke dag met hem bezig hoor
ik zet hem los in de bak en dan loopt hij achter me aan enz.
elke dag poetse enzo. een deken en een dekje heeft hij al opgehad.
en ook stiekem een keertje een bit in zijn mond geprobeerd, paar maanden terug hebbe we een zadle op zijn ruggelegd, gewoon los en niet te lang.
hij vind alles goed eigenlijk!

dus wat ik nu begrijp is dat hij wel aan het hoofdstel/bit mag wennen maar nog niet longeren, dat pas tussen zijn 2,5 en 3 jaar?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:24

Als hij zich verveelt moet je een maatje voor hem zoeken zodat hij zich niet meer verveeld, een veulen van 10 maand moet niet aan het werk hoeven, een kind van een jaar hoeft dat toch ook niet, en het is slecht voor het dier.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:00

dobbel schreef:
Als hij zich verveelt moet je een maatje voor hem zoeken zodat hij zich niet meer verveeld, een veulen van 10 maand moet niet aan het werk hoeven, een kind van een jaar hoeft dat toch ook niet, en het is slecht voor het dier.

Hij had een wei vol maatjes, voor het uitzoeken, elke leeftijd, elk geslacht. Maar hij wilde per se mee met ons andere paard. Zo stond ie eens in een rijtje pony's die gereed stonden om te gaan lessen. Komt mijn vriendin aan met een hoofdstelletje. Zie je 'm kijken, hee alle paarden hebben al wat; DIE IS VOOR MIJ!!!!!! En stond met z'n bekkie open het bit op te wachten! En trots dat ie was, hij had ook een hoofdstelletje, nou mag ik ook met iedereen mee de bak in!! (nou nee dus en dat WAS me een teleurstelling....)

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:09

Hoe weet jij wat je denkt, je moet het allemaal zelf weten, een gewaarschuwd mens telt voor 2 meer wil ik er niet over kwijt in dit topic, als je er verder nog wat over kwijt wilt moet je maar even een nieuw topic openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:15

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:18

silvana schreef:
Hier een link voor alle haastige mensen.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Wat heb ik hier aan?
ik VRAAG gewoon netjes wanneer ik eventueel zou kunnen beginnen met mijn paard!
dat wil niet zeggen dat het MOET.
beetje nuttelooze site voor mij.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:19

slaat niet op jou maar op ikke denk ik en dan nog als je al met die vraag zit en je leest de site goed, heb je gelijk je andwoord.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:24

Die van mij is 2,5 en staat nog gewoon in de wei
Hij heeft 1 keer een hoofdstel omgehad.

Het is echt heel erg paardafhankelijk wat je wanneer kan gaan doen. Die van mij is gewoon nu nog niet klaar om aan de slag te gaan, al zou hij het waarschijnlijk wel leuk vinden.
Maar ik wil mijn paard graag heel lang heel houden, dus ik begin pas met longeren tegen de tijd dat hij rond de 3,5 zit

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:26

ik heb het artikel gelezen en ben er grotendeels mee akkoord. Maar wachten totdat je paard 6 is om hem pas in te rijden is wel heel extreem.

Longeren kun je pas doen als hij 2-3 jaar is anders is het paardje als ie wat ouder is (dit is niet op TS bedoelt)
en een veulen hoort het meeste van de tijd op de wei en zal zich dus niet snel vervelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:27

mijn arabische hengst word dit jaar 2, volgend jaar begin in langzaam aan met zadel..en dan zie ik wel hoe de rest gaat. heb geen haast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:36

StalHaast schreef:
S schreef:
Hier een link voor alle haastige mensen.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Wat heb ik hier aan?
ik VRAAG gewoon netjes wanneer ik eventueel zou kunnen beginnen met mijn paard!
dat wil niet zeggen dat het MOET.
beetje nuttelooze site voor mij.

Het was bedoeld voor de gene met het 8 maande oude veulen die al wilde gaan longeren.Maar wat je met je paard doet moet je zelf weten .Ik gaf de info alleen ter info.Ik heb zelf een jaarling van 20 maanden en heb veel aan deze info gehad.Ze bedoelen ook niet dat je met 6 jaar pas moet gaan rijden ,maar dan pas aan wedstrijd sport moet denken.Het gaat er vooral over dat veel paarden veels te jong worden in gereden en te snel in de sport worden gezet en daar komen gewoon veel problemen van.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:41

Oh jeej met onze 3 jarige drachtige merrie heb ik al wel een proefje gereden.
Ik denk dat met 6 jaar wedstrijdsport een beetje overdreven is. Als je gewoon rustig aan doet kan dat helemaal geen kwaad

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:43

Ik heb een hengst die in mei 2 word. Ik doe er helemaal niks mee. Staat lekker op het land met andere paarden. 1x in de zoveel tijd wandel ik wat met hem, en krap ik zijn voetjes uit. En een borsteltje erover heen. Als ik dat 1x in de 2 maanden doe dan is dat veel.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:34

je paard wordt in juli pas twee jaar en jij wil er wat mee gaan doen??
nog een heeeeel jaar wachten, en dan kan je er wta mee doen
mijn paard wordt in juli 3 jaar, die is nu 3x gelongeerd en meer niet, die gaat deze zomer nog de opfok in en wordt pas in sept/okt zadelmak gemaakt
liever wat langer wachten dan hem op zn 7e/8e weg kunnen bregen

degene met het veulen van 8 maanden oud is echt te stom vor woorden, longerne is een erg eenzijdige belasting en is dus niet goed niet voor een 2 jarige en zeker niet voor een jaarling!!
als 2,5 jarige kan je ze gerust wat longeren paar keer per week 10 minuten ofzo, maar hoe meer eenzijdige belasing hoe slechter het is
beter kan je ze dan met zadel+hoofdstel om los in de bak zetten en wat opjagen ipv alsmaar die rondjes laten lopen

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:39

Ik ga helemaal met Renske mee, en de leeftijd die ik altijd aanhoud is drie jaar.
Waarom de gewrichten van een paard/pony op jonge leeftijd al vern**ken als je later ook rustig aan kan beginnen?