Wie heeft er ervaring met een kunstof westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Wie heeft er ervaring met een kunstof westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 11:26

Op Ooteman.nl is een westernzadel 'Montana' te koop.
Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring met dit zadel hebben...

Afbeelding

Het is niet voor intensief gebruik, maar voor af en toe een buitenritje in de zomer.

Ik zou graag willen weten of het zadel niet schuift, dat je zelf niet glijd etc.

De voordelen voor mij zijn de prijs en het gewicht. Ook kost het weinig onderhoud...

Brand maar los

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:44

Dit zijn zeer goedkope zadels. Bij Zadelmarkt staan ze ook, ik meen voor Euro 125.

Het maakt niet uit of een zadel 'alleen voor recreatie' is. Het hoort gewoon goed te passen, anders krijgt je paard last van zijn rug/spieren.

Dit soort zadels heeft een zeer slechte pasvorm en zijn kwalitatief oko erg slecht.
Je kunt beter doorsparen voor een 2e hands merkzadel wat wel goed past. Doe je ook je paard een groter plezier mee.

Splinter

Re: Wie heeft er ervaring met een kunstof westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 12:59

nee hoor deze heb je niet bij zadelmarkt en anders alsnog begrijp ik het probleem niet....

Een goedkoop zadel heeft niets met passen te maken, als het past dan past het en anders niet

als ik een merkzadel koop die niet correct ligt krijg ik toch evenveel ellende?

heb jij ervaring dan met dit zadel?? Of heb je deze informatie van horen zeggen?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:27

Niet alle Look-A-Like's komen bij ZM zelf vandaan. Er is gewoon een grote importeur uit de 3e wereld die dit soort zadels bij diverse groothandels afzet.

En ja ik ken ze van dichtbij en heb ze uit elkaar gehaald om te weten hoe het er van binnen uitzien; holle schalen als boom die aan elkaar geplakt zitten en bij vocht snel loslaten.
Spijkers/nieten om het bovenwerk vast te zetten; die loslaten omdat je in lucht niets vast kunt maken.
Schroeven waar hetzelfde voor geld; die gaan binnen no-time los en kun je niet meer aandraaien.
De kunststof bovenlaag van de fenders zit om een laagje karton heen die bij buigen doormidden breekt.
De bevestiging van de fenders (één klinknageltje) scheurt zeer snel door de fender heen.

Moet ik nog even door gaan

Overigen heb je gelijk dat ook een goede 2e hands niet hoeft te passen, het is even wat langer zoeken naar een die wel past, maar dan heb je:
1. een betere kwaliteit (ook veiliger)
2. een zadel wat zijn waarde beter behoudt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:35

Ik hecht er meer waarde aan als je ook daadwerkelijk zelf er ervaring mee hebt! Vaak hoor je nl zulke dingen van horen zeggen. Nu kom je direct betrouwbaarder over Het is jammer dat ik niet even binnen in het zadel kan kijken,

maar goed het is nog lang geen zomer, dus ik heb geen haast bij een koop. Bedankt voor je uitleg.

Maar toch als er nog mensen ervaring met dit zadel hebben zou ik ze graag horen, daarvoor startte ik dit topic ook. Wellicht zijn er mensen die 1 en al ellende hebben? Of juist niet?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:46

Wil je zelf het verschil kunnen zien ga dan eens naar een echte westernzaak en zoek het goedkoopste en een duur zadel uit. Leg die eens naast elkaar, zet ze op de kop e.d. en je zult al heel snel de verschillen zien.

Ik weet dat de prijs van een beter westernzadel voor veel mensen te hoog gegrepen is, juist omdat ze het maar weinig willen gebruiken.
In principe kun je voor minder dan Euro 600 euro geen goed (nieuw)zadel kopen, gezien het gebruikte/benodigde materiaal is dat gewoon niet mogelijk.
Goede 2e handsen zullen al snel Euro 400 kosten.
Om het hele pasprobleem te omzeilen zou je een boomloos zadel kunnen proberen. Kost nieuw een stuk minder, meestal geen pasproblemen en gratis een week uitproberen of het bevalt (nee ik handel er niet in ;+ )

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:04

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:21

Als ik deze foto zie heb ik al genoeg gehad. Alleen de plaats van de rigging bevalt me al niet. De kans dat dit zadel gaat klapperen aan de achterkant en/of van voren te strak getrokken wordt, is dusdanig groot dat dit nooit op mijn paard zou mogen liggen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 14:38

wat is een rigging

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:40

Die 'ring' die je aan de linkerkant van het zadel ziet, waar je je singel doorheen haalt met aansingelen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:41

De plaats en manier van de singel/bevestiging.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:57

tja ik heb vorig jaar ook een zadel gehad van zadel markt en ik was super blij mee om dat ik nog niet een zadel op maat wou laten maken ( om dat die nog groeide ) en kon geen goede zadel vinden nou 1 bij zadelmarkt gehaalt ik was er wel blij mee lag goed
en tja meschien iets minder lang plezier van maar koop liever keer zadel meer dan een duur zadel wat niet past
en volgend jaar ga ik er 1 op maat laten maken en dan mag het van mij een duur zadel zijn
dus snap niet dat jullie zo zeuren om zo zadel markt geval

iedereen zijn mening nartuurlijk

aan de TS
dit zadel zit goed hoor vriendin van mij heeft ook voor afen toe een rit ligt goed paardje onspant lekker er onder dus gewoon doen wat jij wil zolang zadel maar goed ligt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:02

Ik zie uberhaupt niemand zeuren om een Zadelmarktgeval. Slechts waarschuwen. En dat is niet voor niets. Er wordt om een MENING gevraagd en zowel SM als ik hebben al wat vaker dergelijke 'zadels' gezien die complete paardenruggen aan gort geholpen hebben, danwel voor levensgevaarlijke situaties gezorgd hebben.

Maar wie daar niet naar wil luisteren en lekker toch een goedkoop zadeltje wil, prima! Vooral doen! 't Is immers JOUW paard, dus je goed recht. Heb er echter dan ook respect voor als ik bv zeg dat het never op MIJN paard zou mogen liggen...

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:11

tja dit is iedereen zijn mening
mijne loopt nu al een jaar er hij is dit jaar helemaal goed gekeurd met foto,s en al dus tja
zadel ligt gewoon goed op die van mij
en volgend jaar krigjt die een aangepast zadel van een duurder merk

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:01

Ik vind het allemaal heel aardig dat jullie reageren, maar ik wil geen zadelmarkt discussie oplaaien,

ik vraag slechts ervaringen over dit zadel!

@ Sonja bedankt voor het uitleggen van de rigging

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:05

miriamrocky schreef:
zadel ligt gewoon goed op die van mij
en volgend jaar krigjt die een aangepast zadel van een duurder merk

En mag ik dan vragen waarom? Als je er zo tevreden mee bent, ga je toch terug? Voor het geld van een aangepast zadel kun je ieder jaar een nieuwe halen van de zadelmarkt.... (geintje)

Het op de foto van de TS ken ik niet, maar bij mij op stal rijden er een aantal op een Wintec zadel, en die gaan al een hele poos mee.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:54

Cassidy omdat die dan ongeveer uit gegoeit is
en dan krijgt die een aan gepast zadel