schrikkerig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

diddi

schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 08:29

wat te doen bij een wel heel schrikkerig paardje,
ik heb hem nu een jaar ,hij wordt in juni twee.
toen we hem kochten was hij nog geeneens halstermak,dat is hij nu wel ,maar hij blijft zo ontzettend schrikkerig en als je even niet oplet draait hij zijn kont naar je toe om een uithaal te geven,natuurlijk wordt dit meteen gestraft.
hij staat bij mijn andrere ijslander die juist heel rustig is .
ik ga van het voorjaar flink met hem aan de gang,maar heb het gevoel dat die schrikkerigheid diep binnen in hem zit en er moeilijk uit te halen is.
kennen jullie dit ook?

Dayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:56

Denk toch dat het met heel veel geduld en liefde rustig aan het vertrouwen wel groeit.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:07

Probeer met je paard zo nu en dan een "join-up" te doen. Niet te vaak, je paard is nog jong. Maar ik denk wel dat het goed is om al met grondwerk te beginnen (vrijwerk, niet aan een longe of iets dergelijks). Zo kan het vertrouwen beter groeien.

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:08

Ik denk het ook, wel straffen, maar niet TE hard hij is nog jong en moet vertrouwen krijgen in de mensen onthoud hij is het prooidier en jij de jager! Gedraag je dus NIET als een jager maar stel je onafhankelijk op. Benader hem niet van de zijkant maar schuin van achter en je zult zien wat voor een effect dat geeft!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:13

is het niet gewoon spelen?
misschien moet je hem nog een tijdje met een leeftijd genootje laten lopen om lekker te ravotten.
als het nu spel is dan groeien de verhoudingen tussen hem en mensen denk ik scheef omdat hij dan went om te trappen enzo naar mensen, en dan kom je snel in een bepaald cirkeltje terecht wat helemaal niet nodig had hoeven zijn.
ik had ook wel eens een pony van die leeftijd die vonden het ook leuk om van elke scheet te gaan lopen rennen en bokken, ik rende dan gewoon mee dat was duidelijk spel.
daarom denk ik dat ook van jou pony.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 09:20

het is echt geen spelen,ik heb mijn andere paard ook van veulen af aan maar dit is echt wel heel extreem,hij is heel erg bang voor alles.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:07

Ieder paard is anders van character. Het schrikkerige ga je er met een join-up niet uithalen. Ik zou willen adviseren om toch meer te kijken richting Parelli.
Ik kwam er gisteren achter dat mijn merrie nog niet zo plastic-zakjesproof is....helemaal niet als ze aan een stokje zitten (stalgenoot was bezig met sacking out)
Daar moeten we binnenkort maar eens mee aan de slag.
Het is gewoon een kwestie van desensibiseren. Verder is schrikken niet erg, als ze er maar niet ongecontroleerd vandoor schieten (makkelijker gezegd dan gedaan als je er opzit).