Bang van een paard ...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Bang van een paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 01:10

Ik heb zelf een eigen stal. Daar staan mijn 3 paarden en de 4 paarden van een echtpaar.
Het zijn alle 7 lieve, brave paarden, maar .....

3 Weken terug, ben ik door 1 van de paarden van mijn pensionsklanten in mijn oor gebeten!
2 Van hen stonden in de binnenbak, toen ik met een kennisje die de paarden wel eens wilde zien, er naar toe liep.
Toen we bij de halve deur aankwamen, schoot een van de twee als de bliksem met z´n hoofd over de deur, beet mij en rende weer naar het midden van de bak; zomaar, pats boem ...
Ik was helemaal perplex, want juist dit paard is eigenlijk een grote knuffelkont. Omdat het die dag vroor, waren mijn oren koud en pas toen het bloed (letterlijk ) begon te stromen, had ik in de gaten dat hij me "echt" te pakken had gehad.
Omdat het zo snel ging, ik achter de deur stond en hij meteen weg rende, had ik niet de mogelijkheid om hem een flinke dreun/trap te verkopen.
Mijn kennis heeft me meteen naar de eerste hulp in het ziekenhuis gereden, waar ze me hebben gehecht. Het waren 8 hechtingen en sinds afgelopen maandag zijn ze eruit. Het blijkt nu dat er van het randje (je weet wel, waar je zomers zo lekker kan verbranden ) een stukje mist.
Het is gelukkig "maar" m´n oor geweest en heeft ´ie me niet in m´n gezicht te pakken gehad ....

Ik merk nu alleen, dat ik toch enigzins bang van hem ben geworden . Ik vertrouw hem echt voor geen meter meer.
Als ik voer, stuur ik hem naar de achterste hoek van de box, terwijl ik het voer in z´n bak doe. (ondertussen houd ik hem vanuit m´n ooghoek in de gaten )
Bij het naar buiten zetten, moet ik mezelf overwinnen om hem z´n halster aan te doen en met hem naar de paddock te lopen.
Tuurlijk zet ik hem buiten , maar neem wel steeds een zweepje mee, om te kunnen ingrijpen als het nodig is.
Heb inmiddels ook een aantal keer met hem in de bak grondwerk gedaan, om hem weer even te laten weten wie het voor het zeggen heeft .
Hij accepteerd dit ook en wekt ook niet de indruk dat hij weer iets wil doen.
Toch groeit mijn onbehagen naar hem toe en dat vind ik heel vervelend.
Voor mij was gewoon het ergste, dat hij zonder enige aanleiding of "waarschuwing" voor af (zoals oren plat) beet en ik dit absoluut geen mili-seconde heb zien aankomen .
Iemand tips hoe ik van m´n angst af kan komen, want dit is echt heel lastig en vervelend?!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:18

Ik kan je eigelijk geen tips geven dan de dingen die je nu al doet en zegt. Uiteindelijk heb je toch je vertrouwen in dat paard verloren en moet je dat weer opbouwen. En dat heeft wat tijd nodig.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 01:34

Tja het is vervelend wat er gebeurt is. Ik kan niet goed inschatten met wat voor intentie hij dat deed. Wilde die misschien aandacht van je, deed die het puur uit kift. Het is een paard hij kan ook niet inschatten dat jou oor zo pijn doet. Als ik jou verhaal zo ontcijfer denk ik niet dat die met opzet jou heeft proberen te beschadigen maar puur uit een stukje baldadigheid dat heeft gedaan.

Wat je kan doen om je vertrouwen terug te krijgen is hem goed in de gaten te houden. Ik vertrouw nooit 100% een beest ik ga met ieder dier leuk om heb er gevoel voor maar ik weet wat er kan gebeuren. Dieren zijn dieren dat moet je nooit vergeten. Ze denken niet als mensen. Probeer wel eens het paard aan te halen en wat aandacht te geven ze hebben wel gevoel. Jou angst maakt je ook gevaarlijk voor jezelf je laat een chemische stof achter dat ze ruiken, dat bedoelen ze met angst ruiken. Neem hem anders een keer mee in de bak en zie wat die doet volgens mij was er geen kwade opzet anders had die het een tweede keer net zo makkelijk gedaan. Ik hoop dat je oor weer snel en helemaal hersteld.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:11

Ik denk dat je niet veel meer kunt doen als je nu doet. Houd het grondwerk erin. Het vertrouwen is helaas sneller geschaad als dat het weer is teruggewonnen.. geef jezelf de tijd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:27

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad dat mijn jongere merrie in de opfok stond. Out of the Blue kwam er een andere merrie van achteren op me af en greep me in mijn arm (midden in het land). Is nooit meer goed gekomen tussen ons twee, kon natuurlijk niets met haar doen (zoals grondwerk en zo) om de verhoudingen weer recht te zetten.

In mijn ogen is er niets mis mee dat je ook in het vervolg extra oplettend bent bij bepaalde paarden, sommige dingen sluipen er in als je te vertrouw raakt me de paarden van jezelf. Grondwerk is leuk, maar het is jouw paard niet, dus eigenlijk zou je dat ook niet mogen doen...

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:43

Ik ben juist grondwerk met hem gaan doen, omdat ik iedere ochtend en avond voer én ik hem iedere dag buiten zet!
Ik heb dus wel steeds met hem te maken en dat is wat het voor mij vervelend maakt.
Als ik hem verder niet in de hand zou hoeven te hebben, zou ik er verder niet zo´n probleem van maken.
Hij doet overgens niet "lelijk" tegen me en ik krijg ook de indruk dat hij er geen bal van snapt waarom ik hem niet/nauwelijks meer aanhaal; een snel aai over z´n neus als hij in het voorbij gaan z´n koppie naar buiten steekt, doe ik wel. Lekker even z´n hals kroelen niet meer .

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:48

Probeer het anders te zien als foutje van hem. Waarschijnlijk is het echt niet zijn bedoeling geweest om dat te doen. Vergeef het hem.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:52

Maar nog zo'n 'foutje' en Sterre mist een oor .

Grondwerk lijkt me idd een heel goed idee, maar verder . Hoe zijn de ervaringen van zn eigenaren met dit paard?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:15

Idd een moeilijk probleem. Ik zou zelf idd het dier heel streng behandelen, dus in de hoek wijzen, en met extra steun (dus zweepje bijv.) gewoon binnen en buiten zetten. Het mag overdreven lijken, maar het is niet een paard van jou, en jij vertrouwt het niet, maar je moet er wel mee werken (in zin van verzorgen bedoel ik). Dan mag je dit best doen.

Aanvullende tips heb ik niet, behalve gewoon doorgaan zoals je bezig bent denk ik. Wel veel sterkte erom, wellicht dat dit wat moet slijten?

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:17

Vonnie84 schreef:
Waarschijnlijk is het echt niet zijn bedoeling geweest om dat te doen. Vergeef het hem.

Dat is nu juist waar ik niet van overtuigd ben: dat het niet z´n bedoeling was ...
Hij stond in de bak, ik kwam aangelopen, hij schiet naar voren en bijt! Echt zonder enige aanleiding! Daarna vloog hij meteen weer de bak in, omdat ´ie verrekte goed in de gaten had dat ´ie wat gedaan had wat niet in de haak was.
Wbt het vergeven: ik heb geen hekel aan het paard! Het is eigenlijk een heel aanhankelijk dier, wat altijd lekker z´n koppie op m´n schouder kwam leggen en dan moest ik flink z´n hals kroelen. Alleen dat durf ik dus nu echt niet meer.

Apple schreef:
Hoe zijn de ervaringen van zn eigenaren met dit paard?

Zijn eigenaren waren net zo geschokt als ik; kennen hem ook alleen maar als een grote knuffel. Zij kennen het paard al sinds hij veulen was en hebben hem 3-jarig gekocht. Hij is nu 6 of 7 jaar in hun bezit.
Nu kwam ik zaterdagavond toevallig met iemand in gesprek die het paard ook kent en die ook de vader van hem kent. (De vader ken ik trouwens ook!)
Volgens hem hadden veel nakomelingen van deze hengst ergens een kronkel in de hersens, behalve degene die P. als moeder hadden. Blijkbaar waren F. & P. een goede combinatie.
Dit paard had P. als moeder .

*Senja, ik probeer hem wel een vriendelijk aai te geven, maar het kroelen is er niet meer bij .

*Maya, zoals jij het beschrijft, doe ik het nu ook met hem.
Ik hoop idd dat mijn angst wat slijt, maar ik ben bang als ik er niet wat tegen doe, de angst erger wordt ipv afneemt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:23

Wordt er nog regelmatig met het paard gewerkt? Een paard wat gewerkt wordt is makkelijker in omgang.
En er is helemaal niets mis mee met het respect hebben of het uitkijken bij een bepaald paard. Angst kan ik dat niet noemen, je bent gewoon voorzichtiger geworden...
Echte angst noem ik het pas als je hem helemaal niet meer binnen of buiten wilt zetten.