Gezelschapspaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Gezelschapspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:29

Ik ben me aan het orienteren op een gezelschapspaardje. Dit vooral om mijn merrie gezelschap te geven, maar ik wil wel een jonge beleerde merrie waar ik nog wat mee kan. Ik heb zelf waarschijnlijk niet de tijd om twee paarden volledig te rijden en dus zou ik het niet eerlijk vinden om een paardje te kopen wat veel zou moeten rijden en dan maar wat in het land staat.
Dus zoek ik hiervoor een oplossing, bv een paard dat een blessure heeft waardoor het alleen nog korte ritjes kan maken. Zo'n paard moet anders mss afgemaakt worden en ik kan het nog een goed tehuis geven. Wie heeft nog andere van dit soort ideeën en wie heeft iets soortgelijks gedaan?
Het is wel de bedoeling dat een dergelijke blessure dan wel onder controle is dwz: de da moet niet iedere keer daarvoor op de stoep hoeven te staan.

p.s Uiteraard heb ik ook de optie overwogen om een shetlander als gezelschap te laten dienen, maar we hebben daar een te rijke wei voor (veel kans op bevangenheid) met teveel ontsnappingsmogelijkheden. Een Shetlander houden spreekt me ook niet zo aan.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:15

Wat denk je van een gezond ouder paard? daar kun je nog rustig zo nu en dan een ritje mee maken, en een pony van een jaar of 20 kost meestal niet veel meer als de slachtprijs... Zo geef je een ouder paard een lekker pensioen, en heb je er zelf ook nog profijt van.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:00

ik zou ook eerder een gezond oud paard nemen dan een jongpaard met een probleem

Bienelien

Re: Gezelschapspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:07

ik weet iemand die een kruising ijslander heeft die wat ouder is, hij kan niet meer gereden worden. hij is erg lief met ieder paard waar hij bij staat. hij kan alleen niet op zand staan want daar kan hij niet tegen als hij dat binnen krijgt... het zou fijn zijn voor hem om veel op het land te staan

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:24

Op marktplaats staan nog wel eens oudere (gezonde) paardjes die een goed tehuis zoeken, dus ga daar eens kijken.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:48

Maar ik zoek dus echt geen ouder paard. Mijn merrie is al bijna 14 en die heb ik ook wat ouder gekocht en dat is me veel te hard gegaan. Moet er niet aan denken om d'r al snel kwijt te zijn, dus heb liever een paard voor een heel leven bij me. Daarbij zal mijn merrie toch over een paar jaar met pensioen gaan en dan heb ik tenminste nog een ander paard om te rijden als ik nu een jonge koop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:56

ik zit er ook al een tijdje aan te denken , omdat mijn pony alleen staat.

maar ik zou juist wel kiezen voor een ouder dier, die zijn makkelijker wanneer ze alleen achter blijven als je met je eigen dier wegaat, en in gedrag en omgang ook vaak makkelijker....

een blessure paard lijkt me ook erg moeilijk, juist om de eventuele extra zorgen die je dan hebt.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:57

Waarom koop je geen veulen/jaarling/twenter Sjen? Wellicht dat je daar dan zelf ook nog mee kan gaan fokken (als je een merrie koopt dan toch ) en die heb je in principe (als er niks gebeurd) hun hele leven bij je...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 20:29

Ik zit daar inderdaad aan te denken, wel vanaf jaarling dan omdat een veulen met andere veulentjes op moet groeien en Siena te lomp met een veulen zou omgaan denk ik . De wens om er ooit mee te fokken is er idd ook nog Ik twijfel alleen omdat ik dan deze merrie natuurlijk wel zou moeten beleren en zelf zou ik dit niet kunnen ben ik bang. Nu heb ik wel veel kennissen die me hulp zouden kunnen bieden gelukkig dus het zou wel goed komen uiteindelijk. Maar ik zoek wel een heel verkeersmak paard waar ik lekkere buitenritten mee kan maken, omdat dit met Siena niet zo goed kan (houdt meer van de bak, gek paard Buiten wordt ze heel gespannen). En als je een paard nog moet beleren weet je van tevoren natuurlijk niet of deze rustig zal zijn met buitenritten. Misschien heeft het ras nog invloed? Ik zoek een paard met stokmaat ongeveer van minimaal 1.50 (uitgegroeid). Geschikt voor buitenritten dus. Van bepaalde rassen is bekend dat ze schrikkerig zijn of heel sterk. Maar ik weet dus niet of van bepaalde rassen bekend is dat ze juist rustig zijn?

@ Ellepel: een paard blijft eigenlijk nooit alleen achter als ik wegga, omdat mijn vriend altijd op de wei bezig gaat met de konijnen wanneer ik een buitenrit ga maken. De 'buurpony' wordt nl. ook helemaal gek wanneer we weggaan, maar blijft dan rustiger omdat m'n vriend er af en toe naar toe gaat. Dus hier hoef ik eigenlijk niet zozeer rekening mee te houden

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:31

Staat je paardje nu alleen? Ik kan me voorstellen dat je er dan graag een gezelschapspaardje bij wilt. Ik wil je wel even 1 ding meegeven. Toen ik mijn shet als gezelschapspony erbij kreeg is mijn paard kwa karakter wel veranderd. Ik heb onder het zadel moeite met alleen wegrijden. En als ik met mijn pony weg ga is mijn paard behoorlijk over de zeik. Uiteindelijk ben ik voor mijn paardjes blij dat ze elkaar hebben, voor mij is het echter niet altijd even prettig! Toch even iets om mee te nemen.

Verder zul je zelf moeten kiezen voor wat voor soort paardje. Ik persoonlijk zou ook gaan voor een oudje. Die kunnen nog jaren mee, en zo mooi van hun goede oude dag genieten. Of je moet idd kiezen voor een heel jong ding... Die pas over een paar jaar beleerd moet worden.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 20:37

Ja oudje zou ik gewoon heel moeilijk vinden omdat mijn merrie nu ook al best oud is en ik een paard gewoon voor een heel leven wil hebben. Dus een 'jong ding' past dan beter bij me M'n paard staat alleen ja, met een buurpaard waar ze wel mee staat te schoftjekrabben e.d. Ze heeft meerdere keren samen gestaan met andere paarden en is toen idd veranderd maar alleen ten goede. Ze was meer ontspannen met een buitenrit en was ook vriendelijker. Ze leek ook beduidend meer tevreden.

Bienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:53

een paard van 14 is helemaal niet oud.... die kan je zo nog 10 jaar rijden als je mazzel hebt. in je eerste oproep zei je dat je een gezeldschapspaard wilde en ik vind dat als je een paard met een blessure krijgt van iemand niet het recht hebt om hem te gaan rijden. Ik weet een hele lieve kruising ijslander voor je en die kan ook nog heel lang bij je staan waar je geen omkijken naar hebt.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:56

Het topic was niet bedoeld als gezocht advertentie, dus bedankt voor het aanbod. En ik zou ook niet echt gaan rijden met een paard met blessure hoor, maar je hoort wel eens van paarden met gebreken waarbij er wel een rustig ritje op gemaakt kan worden.
Maar ik ga toch op zoek naar een jongere pony, dat spreekt me gewoon meer aan om allerlei redenen.
Alleen heb ik nu nog de vraag of iemand een ras kent dat van karakter heel rustig is, stokmaat ongeveer 1.50 (zie ook mijn vorige post).
En idd, 14 is nog niet zo oud en ik hoop haar natuurlijk zo nog 10 jaar te rijden!