Gezocht tips voor het zelf bouwen van een paardenstal....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra_nancy

Gezocht tips voor het zelf bouwen van een paardenstal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:59

Eindelijk is het zover, binnenkort gaan we verhuizen en komen onze
2 pony's aan huis te staan
Alleen nu nog de stal..................Wie heeft er ervaring in het zelf bouwen van een paardenstal, eventueel een ontwerp en welk materiaal kan je het beste gebruiken. Is er misschien ook iemand die
daarvoor een goed adres weet? Alle tips zijn welkom!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:05

Ik heb geen ervaring.
Maar als ik ooit zelf een stal zou bouwen moet het voor mij een open stal zijn die direct aan het weiland en een paddock ligt zodat de paarden zomers zelf de wei en de stal in kunnen en 's winters de paddock en de stal. Eén grote stal voor meerdere paarden.

ArabStables

Re: Gezocht tips voor het zelf bouwen van een paardenstal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:18

Wij hebben buitenstallen en ik ben er erg tevreden over (gebouwd door mijn vader). Als ik iets zou mogen veranderen in de toekomst zou ik wel graag én buitenstallen én binnenstallen ineen willen.
Dus een schuur waar je binnenstapt en daar boxen ziet (traliewerk oid) die aan de muurkant een 2 kleps paardendeur naar buiten hebben, zodat de paarden met hun hoofden ook naar buiten kunnen kijken. Misschien een beetje krom uitgelegd maar je snapt het vast wel. Zo heb je het comfort van warmte van een binnenbox in de winter(bij extreme kou de bovenklep van de buitendeuren sluiten) en als het weer beter is het voordeel van een buitenbox, zodat de paardjes afleiding hebben, lekker met hun hoofdjes naar buiten kunnen zodat ze wat meer te zien hebben.

Kijk hier anders eens: viewtopic.php?f=13&t=508286&hilit=

ckj22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:15

Wij hebben op een weekendje snel met palletten-hout een stal in elkaar getimmerd. Dit eerst met de bedoeling om hem een paar maanden te laten staan en daarne "degelijke" stallen te plaatsen...
Wel, mijn houte loopstal wordt nog elke dag gebruikt terwijl ik prachtige binnenstallen heb, waarvan ik er maar de helft gebruik!
Zo zie je maar, met een beetje handigheid kun je heel snel en goedkoop prachtige en degelijke stallen bouwen... succes ermee

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:40

Zet eens op een rijtje wat je iig wel wil in je stallen en wat je absoluut niet wil in je stallen. Je bent vast wel op verschillende maneges en pensionstallen geweest, denk eens na wat je wel en niet goed vond.
Op internet zijn een aantal sites van bedrijven die binnen en/of buiten stallen maken. Vaak kunnen ze ook het materiaal leveren (dan maken zij het op maat) en dan bouw je het zelf: kostenbesparend.
ALs je zoiets doet, raad ik je wel aan om bij verschillende bedrijven te gaan kijken, er is veel kwaliteit verschil.

Wat materialen betreft: je kan een stal maken van steen of hout.
Voor hout heb je wel verschillende opties (voor steen ook, maar daar weet ik niet zoveel van af).
Je kan kiezen voor elementenbouw: een staalconstructie met planken ertussen. Voordeel is dat je makkelijk je wanden kan veranderen en het gebouw uit kan breiden.
Helemaal houtbouw is ook een mogelijkheid, dan is de stal gebouwd met cementenpalen(ben even de naam vergeten) en dan heb je aan de buitenkant hout. Aan de binnenkant kan je dan betonplex doen.

Wij zijn zelf ook bezig met nieuwe stallen, dus afgelopen zomer heb ik naar een aantal adresjes geweest. Als je info wilt over de bedrijven wil ik je wel pm-en.

Sowieso raad ik je aan om bij stallenbouwbedrijven te gaan kijken, en bij verschillende maneges/pensionstallen. Dan kan je zien wat allemaal kan, nu je zelf stallen wil bouwen kijk je er toch anders naar. Vraag ook aan mensen wat ze fijn vinden en wat ze liever anders hadden gehad.

Houd ook in de gaten dat je je stallen af en toe schoon moet/wil spuiten, wel zo hygienisch. Een putje achterin de stal, met een goed rooster erop, is dan wel zo handig. Ook voor de urineafvoer..

Houd ook rekening met hooi/stro/zaagsel opslag, en een zadelkamer.

En als laatste, zet de stallen neer op een manier waarop er geen wind in kan waaien, dat je dus geen tocht hebt. Kan het niet anders, zorg dan voor een extra lange luifel, om zoveel mogelijk wind tegen te houden.

Succes en veel plezier!

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:53

Heel erg bedankt voor de reakties!!! Kunnen we alvast meenemen in onze plannen.....Alle tips en ervaringen zijn van harte welkom ook met betrekking tot stal-vloeren en stallen die je kant-en-klaar kunt kopen..........

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:58

Wij hebben steltonplaten op een flinke laag zand laten leggen. Daarop hebben we 2 stalletjes laten bouwen door www.kluscostallenbouw.nl
Ze hebben goed werk geleverd tegen een hele scherpe prijs. Het dak is zelfs geïsoleerd.

benthered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:02

hooi

waar ik vroeger een verzorgpony had hadden ze een stal gemaakt met steen en met een simpelen houten deur.
en die staat er al bijna 10 jaar. je kan hem zo groot maken als je wil als je fat doet moet je het wel met grote stenen doen.

veel succes ermee :D

gr /3 /3