rijden = saai wat kan ik er aan doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie

rijden = saai wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:06

mijn pony is al iets ouder (19 jaar) en is sloom onder het rijden. terwijl ze onder het losgooien altijd heel vrolijk rond rent. maar doordat ze zo sloom is word het rijden zo saai. ik weet niet wat ik er aan kan doen ik ben vaak al binnen een half uur klaar met rijden. ik rijd zonder zweep en sporen omdat ze erg angstig reageert op de zweep. ik kan op zich wel leuk met haar springen. wie weet hoe ik weer wat leuker met haar kan rijden? dat ik haar wat kan leren enz. en dat ze weer actief loopt en dat ik ong. een uur kan rijden zonder dat het saai is... misschien is het wat onduidelijk.
groeten laura...
g

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:09

heel heel heel heel heeeeel veel figuurtjes rijden..

OemmiejO

Re: rijden = saai wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:10

Je kunt buitenrijden, met een groepje allemaal "gekke" dingen gaan doen zoals tonnenrace enzo.

plotie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:14

ja spelletjes, of eens zonder zadel, buitenritten, lol op je knol

groetjes
xxxx

lauwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:27

buitenrit is dus ook al een probleem ze wil niet alleen buiten rijden dan gaat ze stil staan enz. als ik er naast loop is er niks aan de hand maar als er iemand naast fietst en ik zit er op wil ze al snel niet meer verder lopen erg vervelend.. en er is niemand in de buurt met wie ik buiten kan rijden..

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:27

zonder zadel, en buiten met haar wat aan de hand stappen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:29

Misschien is er iemand die samen wil rijden met je?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:30

NVVR-lid??????? Kom eens langs op een weekend en maak kennis met ons. Rijden in mooie omgevingen in kleine wisselende groepjes waar men rekening houdt met elkaars wensen!
www.nvvr.info voor de site, PB maar voor in-site info........

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:33

Of doe es wat grondwerk, probeer es wat vrijheidsdressuur, dat is weer eens wat anders

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:35

spelletjes met je paardje gaan doen...misschien een hindernispacourtje...met pionetjes en balkjes enzo...

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:36

of inderdaad vrijheidsdressuur...en wat misschien ook nog kan is je paardje vrij laten springen...

lauwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:42

ik laat haar vaak vrij springen vind ze erg leuk maar vrijheidsdressuur wil nog niet erg lukken ik heb niet veel geduld en heb geen idee met wat en hoe ik moet beginnen heb wel eens een poging geprobeert was binnen 5 minnen maar weer gaan rijden

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:43

Een paard wordt ook fysiek moe van al die rondjes lopen, ga een keer een buitenrit maken, lekker wandelen aan de hand oid!

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:44

Of gewoon echt hele gekke dingen doen..
Jaah klinkt misschien stom.. Maar je paardje kan er zo wel lol in krijgen en wat is er nou mooier dan dat?

lauwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:05

xxsweet schreef:
Of gewoon echt hele gekke dingen doen..
Jaah klinkt misschien stom.. Maar je paardje kan er zo wel lol in krijgen en wat is er nou mooier dan dat?

wat is heel gek??

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:38

Ik ken het probleem. Anouar vind rijden in de bak geen drol aan en gedraagt zich dan als een bejaarde. Hoe ik ook m'n best doe om het leuk te maken. Als ik met hem ga springen gaat hij het liefst in stap over de hindernis (hij springt een meter vanuit stap) En je kan hoog of laag springen (spreekwoordelijk) hij gaat echt niet harder lopen.

In het bos vind hij het prachtig. Op de heenweg moet hij wel altijd even zeuren, dan heeft hij geen zin en wil niet van huis weg. Maar even doorzetten en in het bos is hij heel vrolijk.

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:09

In je eentje kan je ook buitenrijden, ook als ze steeds stopt. Mijn oude verzorgpony wilde ook niet verder in het park, of ergens op het fietspad. Maar met een zweepje buitenrijden kon niet, want dan gingen we constant hard
Ik heb toen een klein springzweepje gekocht, en die stak ik in m'n laars, dan kon ik em tevoorschijn toveren als het nodig was.
Wat ook helpt is als ze stopt, afstappen, een stuk verder lopen en dan weer opstappen, wissel maar een beetje af. ZOrg wel dat het geen gewoonte wordt en dat ze zich niet snel omdraait als je weer opstapt: houd je teugels kort.
Als er wel iemand mee wil lopen/fietsen is dat ook handig: diegene kan je pony aan de hand meenemen als ze stopt.

Als je weet wat ze leuk vind, zoals springen, doe dat dan elke week, 1 a 2 keer. Misschien is longeren een optie? Ga lekker een stuk wandelen samen. Zorg voor zoveel mogelijk afwisseling.

Na 19 jaar kent ze die rondjes in de bak wel, dus als je gaat rijden zorg dan dat je veel tempowisselingen maakt en overgangen rijd. Rij leuke figuurtjes en oefeningen en neem eens een balkje mee.

Voor informatie over vrijheidsdressuur kun je op internet heel veel vinden en in de bibliotheek hebben ze vast wel boeken om je een beetje op weg te helpen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:30

Naar buiten gaan, en als ze stil gaat staan, loop je gewoon even ernaast een stukje. En stap je weer op.
Dubbele longe is ook een erg leuke afwisseling, of gewoon lekker longeren en wat bijzetten.
Als je gaat rijden neem dan ook les, je zult zien hoe leuk je het dan weer gaat vinden, omdat je dan een 'doel'hebt.
P.s. probeer ook niet al te veel te verwachten van een paard van 19, een uur rijden is denk ik iets te veel gevraagd.
Succes!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:35

Balkjes neerleggen... een hindernisje en lekker naar buiten.. .desnoods aan de hand de weg uitlopen en dan opstappen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:42

Anneke schreef:
<knip>
P.s. probeer ook niet al te veel te verwachten van een paard van 19, een uur rijden is denk ik iets te veel gevraagd.
Succes!

WATJE! Toen mijn paard 19 was (ze is uiteindelijk 29 geworden) durfde ik iedereen nog uit te dagen, de kans was niet zo groot dat ze harder konden dan mijn paard. Ze was 22 toen ze fluitend mee op wintertrektocht ging. vijf dagen drenthe in februari! 20-25 km per dag en als we dan aankwamen en ze even in de bak mochten was ZIJ degene die de boel liep op te jutten. Ze is ook weleens volledig verloren gelopen door een arabier van 25, ze had geen schijn van kans die bij te houden en dat terwijl haar snelheid eens geklokt is op 41km/h en dat was NIET voluit! ze was toen 24.
Buitenriten van 3-4 uur waren standaard in het weekend en door de week twee uur in het bos rondcrossen was ook eerder regel dan uitzondering.
En nee, mijn paard was geen uitzondering. Bosjes leden van de NVVR die met "oude" paarden nog volop meedoen met de weekenden.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:46

Doe tijdens het rijden eens iets onverwachts.
Rijd een paar keer weg in rengalop. De eerste keren zal het allemaal onwennig zijn, maar het helpt vaak wel.

Wij doen het met manegepaarden die de lol er even niet meer in zien en het vrolijkt aardig op meestal.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:41

buitenritte, of samen met iemand gaan rijden!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:43

Hangt een beetje van het paard af, maar 19 is niet oud.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:47

misschien eens in het begin wat langer gaan instappen en dan een keer gaan draven.. even goed losrijden en zorgen dat de pony voorwaarts is en een keer van hand veranderen enzo.. als je dat een tijdje hebt gedaan dan ben je zo al een half uur kwijt.. (tenminste ik altijd wel ) dan ga je bijv. springen ofzo of galoperen (je pony moet natuurlijk wel eerst goed los/warm zijn ) en als je het niet leuk vind of je bent al klaar ga je bijv. het zadel afdoen en zonder zadel galoperen/springen enz. misschien kun je pionnetjes neerzetten en daardoor slalommen.. of een buitenritje idd wat de anderen al zijden er zijn genoeg dingen te verzinnen

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:47

(zijden=zeiden )