Opdringerig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KimDai

Opdringerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:17

Bij mij op stal staat een Fries (ruin) die zich de laatste tijd steeds slechter gaat gedragen naar de andere paarden toe en naar de mensen.

Hij is vrij jong (4jr) en hij is best speels. Zijn baasje is niet veel in de gelegenheid om met hem aan de slag te gaan. Dus hij leeft zich uit op de merries (er zijn momenteel geen ruinen)... hij bijt ze en als je je paard uit het land gaat halen en een halstertouw aan het halster klikt komt hij eraan en gaat hij lopen bijten en pesten... ook probeert hij bovenop je paard te springen. Heel vervelend want je moet dan ook nog een hek openmaken en dat is lastig met een paard die een lompe fries van zich af moet trappen en zichzelf probeert de beschermen.

Niks deert hem echter... slaan (met de zweep),schoppen, schreeuwen (even als uitleg... ik hou daar helemaal niet van maar als hij mn paard verwond vind ik dat het moet kunnen (niet dat het veel uithaald)

Mijn vraag aan jullie is...weten jullie misschien een manier waarop ik ervoor kan zorgen dat hij gewoon uit de buurt blijft. Iets met respect ofzo aanleren... het is mijn paard niet dus ik kan hem helaas niet aan het werk zetten.

Momenteel is het nu zelf zo erg dat mn paard een trap in zn flank heeft gekregen en heel slecht kan lopen nu.
Laatst bijgewerkt door KimDai op 29-01-06 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:22

ik zou toch maar een zweepje meenemen als ik jouw was,als hij gaat kloten en hij laat zich niet wegsturen even met de zweep drijgen.
oke het is niet alles maar als je niets doet word het nog erger.

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:53

Is het niet mogelijk om een stuk land af te zetten voor die Fries.. Zo te horen verhelp je dit probleem niet zomaar even & 'm schoppen/slaan is ook niet de juiste oplossing. Misschien is het ook mogelijk dat er een verzorger komt voor dat paard zodat die zichzelf minder verveelt & jullie minder last geeft?

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:59

mSz_iriS schreef:
Is het niet mogelijk om een stuk land af te zetten voor die Fries.. Zo te horen verhelp je dit probleem niet zomaar even & 'm schoppen/slaan is ook niet de juiste oplossing. Misschien is het ook mogelijk dat er een verzorger komt voor dat paard zodat die zichzelf minder verveelt & jullie minder last geeft?

dat lijkt me inderdaad en goede oplossing...want door te schoppen en te slaan maak je hem waarschijnlijk alleen maar bozer of juist bang...

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:13

Het is helaas niet mogelijk om hem op een apart stukje te zetten...dit ivm een loop/schuilstal die aan de voorkant van het weiland staat en ook voor hem toegankelijk moet zijn. we hebben de eigenares ook aangegeven dat ie aan het werk moet en ook aangeboden om hem eventueel afentoe te longeren. In de tussentijd wordt hij steeds opdringeriger..en heeft totaal geen respect voor mens en paard..soms loopt hij stiekum achter je en duwt je tegen je rug en dan val je bijna en hij gaat geen meter voor je opzij.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:58

ik zeg ook niet dat je hem moet schoppen en slaan!,daar ben ik juist FEL op tegen.
ik zeg wel dat je een paard weg moet kunnen sturen,anders ben je nergens meer.
als je daarvoor in het begin even een zweepje nodig hebt dan zei dat zo,grijp je nu niet in dan ben je straks echt de L*L

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:50

Ik ben ook tegen slaan en schoppen, maar een klein zweepje om hem tegen te houden kan toch geen kwaad, of doet hij er niks op uit, dat is natuurlijk lastig, ik zou gewoon even met de eigenaresse gaan praten. en samen tot ene oplossing komen!

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:42

Hij eet het zweepje gewoon op ! als een ander paard hem trapt doet het hem ook niks

ellepel

Re: Opdringerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:53

dit dier moet duidelijk gewoon aan het werk!!!

vraag desnoods aan de eigenaar of je hem af en toe niet even mag laten rennen in de bak zodat zijn energie er goed uit kan, duidelijk dat hij veel te veel heeft en zodoende zich uitleefd op de andere dieren daar.....

slaan,schoppen en met zwepen slaan is voor hem op dit moment aandacht, die hij te weinig krijgt, maar door jullie agressie dus wel.

moeilijk geval zo hoor, oplossing zou zijn hem apart te zetten, of eerst naar stal te halen waardoor je veilig de andere dieren kunt ophalen...

ik zou denk ik wat extra tijd erin gaan steken, wat eerder erheen gaan en lekker met hem gaan kroelen in het land, zo krijgt hij positieve aandacht..
verder misschien hem lekker rossen met je handen om hem zo wat rustiger te krijgen?

echt heel typisch aandacht tekort...
maar moeilijk op te lossen zolang hij geen extra beweging en aandacht krijgt

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:13

Ja dat van dat heel even in de stal zetten is een goede tip! Dat knuffelen kan misschien ook wel helpen... hij is dan wel erg happerig maar vindt het toch wel lekker om geaaid te worden. Ik hoop dat ik de eigenares kan overhalen om m afentoe aan de longe te zetten.. desnoods alleen met halster dan kan ie tenminste zn energie kwijt.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:56

Eigenaresse moet duidelijk iets met dat dier doen!
Is hij naar haar ook zo respectloos?
Ik ben zelf érg te spreken over Parelli, misschien is het een idee voor haar om daarmee aan de slag te gaan?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:17

vreemd dat die merries m dan niet een beetje manieren bijbrengen.... meestal helpt het om zo'n onstuimig dier bij een kudde fokmerries te gooien die zullen m wel even opvoeden.
Zoals je het verhaal omschrijft is het duidelijk een respect en dominantie probleem en dat los je zonder de nodige kennis niet 123 op en helaas is het een paard van iemand anders.
Misschien dat je haar wat titels van NH boeken kunt geven?

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:25

Er zijn op dit moment alleen onderdanige merries... de dominante merrie is net verkocht helaas want die zorgde er voor dat hij niet teveel schade aanrichtte en zette hem regelmatig op zn plek. Van een trap van een ander paard is hij niet onder de indruk vreemd genoeg...het lijkt wel alsof hij geen zenuwen in zn benen heeft. Je hoort heel hard knal...maar het deert m niks. Hij lacht je gewoon uit als je met een zweepje aankomt.
Misschien moet ik eens een workshop NH organiseren op stal en de eigenaresse proberen over te halen mee te doen.

Dayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:24

Misschien moet je als je je paard er uit wil halen, hem er eerst uit halen en even ergens vastzetten en dan je paard pakken en hem weer terug zetten?

Klinkt nogal omslachtig, maar t is volgens mij gewoon een vorm van negatieve aandacht vragen. Als je hem eruit haalt, kan hij iig niet klieren als je je eigen merrie eruit haalt..