Inrijden in eigen omgeving of maakt dat niet uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimnor

Inrijden in eigen omgeving of maakt dat niet uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:48

Hallo

Mijn paard is bijna 4 jaar ( in maart ).
Vorig jaar hebben we hem zadelmak gemaakt toen hij 3 jaar was en 2 maanden, daarmee bedoel ik.. er op kunnen zitten, het halthouden, stappen en draven, de basisdingetjes zeg maar.

Nu wil ik graag gaan beginnen met het inrijden/doorrijden.
Hij is bijna 4 en hij wordt natuurlijk steeds sterker en hij heeft nu toch wel de leeftijd om met hem te beginnen.

Nu heb ik de keuze:

Wachten tot het weer beter wordt en de bak altijd goed te rijden is bij stal. Dat is meestal in de maanden Juni/Juli/Aug/Sept. En dan beginnen met hem.

Of ik zet hem vanaf 1 maart op een stal in de buurt voor 2 a 3 maanden met een binnenbak die ik als ik wil elke dag kan gebruiken.

Ik ben een beetje aan het twijfelen...wat ik zal doen.
Is het voor een paard erg belangrijk om in een bekende omgeving ingereden te worden? Hij is bij stal namelijk erg kijkerig en de bak is niet echt heel goed.. Hij zit telkens te kijken naar de andere paarden en zoekt telkens contact.. als hij er dicht langs loopt. Als de andere paarden binnen staan en hij is in de bak dan heeft ie zijn aandacht er niet bij en is hij onrustig, hij wil dan ook naar binnen... naar de anderen toe.

Wat zouden jullie doen?
Naar die stal voor een korte periode tot hij goed is ingereden is of toch liever in bekende omgeving over een paar maanden?

Groetjes Linda

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:58

Als je in de toekomst evt. eens ergens wil gaan rijden (b.v. concoursen o.i.d.) zou je paard ook aan een vreemde omgeving moeten wennen. Het ligt er ook aan hoe je zelf met je paard omgaat. Als wij paarden zadelmak moeten maken rijden we de eerste 1 a 2 keer in de bak en daarna gaan we zo snel mogenlijk met ze het bos in zodat ze mooi wat te kijken hebben. Over het algemeen is mijn ervaring dat de paarden het in het bos leuker vinden (en daardoor soms ook makkelijker lopen) dan in de bak. Na drie keer heb je zo'n hal ook wel gezien.

Kimnor

Re: Inrijden in eigen omgeving of maakt dat niet uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:02

Hoi

Ja dat is waar. Of hij in de toekomst wedstrijden gaat lopen weet ik niet niet, maarja je maakt natuurlijk toch wel eens een uitstapje met ze. Het bos is naast de deur, dus die afwisseling is een goede tip, bedankt. Maar geloof niet dat ik na 1 a 2 keer in de bak rijden het vertrouwen heb om gelijk het bos in te gaan. Natuurlijk kan er dan iemand naast lopen, het is wel afwisselend en dan blijft hij het wel leuk vinden natuurlijk!

Dus zoals ik jou reactie lees, zou jij gewoon voor die tijdelijke andere stal gaan. Bedankt voor je reactie.

Mochten anderen nog een andere mening hebben, lees ik het wel!

Groetjes!

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:16

Ja als je het zelf niet vertrouwd moet je het natuurlijk niet doen. Mijn ervaring met jonge paarden is dat ze het juist heel erg leuk vinden. Ook omdat een jong paard toch nog niet direct goed te sturen is is het bos een speelse manier van leren, omdat de bospaden toch ook kronkelen. Succes met je paardje

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:20

ik zou inderdaad als ik jouw was als vernando erg op de andere paarden let en eventuele drukte even naar die stal met binnenbak gaan is nooit verkeerd..en nog lekker rustig ook daar waa rik denk waar je bedoeld haha..succes met beslissen

Alja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:33

ik zou ook kiezen om tijdelijk naar een binnenbak te verhuizen maar volgens mij heb je zelf ook wel al de keuze gemaakt

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:00

Hallo

Bedankt voor jullie reacties.
Ja mijn keuze is gemaakt, ik ga vanaf 1 maart met hem naar die andere stal tijdelijk. Er is plek en de prijs is te doen...
Nu hopen dat het allemaal goed gaat en ik er niet te vaak af val

Groetjes Linda

19LindA83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:15

hahahahahahahahaha! troost je ik heb EHBO!!!!!!!!!
Dus je valt maar raak ik lap je wel weer op!!! hi hi hi

dikke x

Adencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:25

Ha!

Tuurlijk gaat dat helemaal goed komen met inrijden! Heb er alle vertrouwen in!

Groeten!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:23

En ben je inmiddels lekker met hem aan de gang?? Hoe is het met Vernando?? En hoe is het natuurlijk met jullie?
Kun je al een keer met Vernando met Gwendolyn en mij gaan rijden?
Doe je Roy de groetjes en geef Norton en Vernando maar een knuffel van mij!

Groetjes
Anne-Marie