veulen van 9 maanden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

caspertjuh

veulen van 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:44

Ik heb een shet van 17 jaar oud en laten dekken en er is afgelopen zomer in mei een prachtig mooi lief veulentje uitgekomen.
Kira heb ik haar genoemd, merrie dus gelukkig
Maar ze lopen samen met mijn andere D pony met 'zijn 3en in de wei en Kira drinkt dus nog steeds melk bij haar moedershet. Ik heb al eens reacties gehoord dat dit kwaad kan bij de moedershet dat ze uierontsteking kan krijgen enzo.
Hoe denken jullie erover! voor het veulen kan het niks geen kwaad om haar nog lekker warme melk te laten drinken bij moeders. En moeders blijft in goede conditie ( was eigenlijk super dikke shet ) en nou is ze normaal ik denk nog omdat ze melk moet produceren ofzo.

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:01

Ik denk dat je het veulen beter een paar maanden bij de moeder weg kan halen, vaak is het dan wel over

_Aise_

Re: veulen van 9 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:05

Een vriendin van mij heeft haar veulen bij de moeder gelaten tot ze 1 jaar oud was. Deze moeder heeft geen uierringonsteking gehad, dat is gewoon goed gegaan. Ze lieten haar wat langer bij de moeder omdat ze dan misschien groter zou worden. Ze is uiteindelijk op haar 1e jaar weggehaald, omdat het anders wel erg lang zou duren. Dus zolang er zich geen complicaties voordoen zie ik geen probleem om het veulen nog even bij de moeder te laten.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:06

idd afspenen.
Dat je merrie er nu goed uitziet is omdat het aanmaken van melk gewoon energie vreet. Nu ziet ze er misschien nog goed uit, over een paar mnd waarschijnlijk niet meer.
Spenen gebeurt normaliter tussen de 4 en 6 maanden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:18

4 maanden vind ik dan weer te vroeg, maar 9 maanden wordt wel tijd hoor! Als je haar niet afspeent kan het een vervelende pony worden, voor het karakter is er dus ook wat voor te zeggen om dat op tijd te doen.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:38

heey tam

nou de moeder ziet er niet mager uit hoor. ze lijkt nog wel drachtig haha. Maar het gaat zo moeilijk spenen want haar paardjes staan thuis en dat wordt kira helemaal gek als ze haar moeder in de wei ziet staan

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:50

daarom is het ook de bedoeling dat je kira op een plaats zet die ver genoeg van de weide is dat ze haar moeder niet kan zien.

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:56

en dat gaat dus niet

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:38

nou dat moet toch wel te regelen zijn voor een paar maand, een andere stal/ land?

is echt belangrijk hoor af te spenen.
is de merrie alweer drachtig? want dan is het helemaal belangrijk!

kan je de merrie niet iets minder voeren, want als ze nu al aan het gewicht is dan word het straks zonder veulen natuurlijk erger.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:31

caspertjuh schreef:
en dat gaat dus niet

wil je dr dan gewoon bij haar moeder laten staan en ongeveer dr hele leven daarbij laten drinken? word wel tijd dat je dr gaat afspenen ongeveer, de kans dat het fout gaat is er, en dan sla je jezelf voor je kop waarom je niet hebt geluisterd. En er is toch zeker wel ergens een boer in de buurt die je veulen of merrie een maandje of wat in de wei wil hebben?

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:29

wel eens aan een draadje in de wei gedacht,moeders links en kind rechts van het draad.
voordeel is geen paniek want moeders is niet weg.
wil je het gelijdelijk doen kan je met een paar uurtjes beginen en dat bouw je op naar hele dagen en na een tijdje dag en nacht tot het uier van moeders is opgedroogd.
ik vind het voordeel hiervan dat je en geen stress kweekt en de kans op uier onstekking verkleint word dan dat je het in 1 keer droog zet.
succes

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:00

ik ken een paardje en die heeft 1,5 jaar bij de moeder gestaan. maar de moeder schopt hem vanzelf weg hoor. als ze het kind beu is.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:04

mariska32 schreef:
wel eens aan een draadje in de wei gedacht,moeders links en kind rechts van het draad.
voordeel is geen paniek want moeders is niet weg.
wil je het gelijdelijk doen kan je met een paar uurtjes beginen en dat bouw je op naar hele dagen en na een tijdje dag en nacht tot het uier van moeders is opgedroogd.
ik vind het voordeel hiervan dat je en geen stress kweekt en de kans op uier onstekking verkleint word dan dat je het in 1 keer droog zet.
succes

Ik denk wel dat er veel veulens zijn die dwars door de draad lopen! De mijne toch. Ik denk dat je haar idd beter gewoon in een stal zet voor een maandje, dan is de moeder-veulen band weg en dan gaat de merrie niet meer toelaten dat ze drinkt.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:35

precies ja, een shet die kruipt wel onder een draadje door, ze zal er niks van begrijpen als ze apart maar ernaast moet staan..
kan je niet op de plaatstelijke manege voor 1 maandje een stalletje huren dan anders eventueel..

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:14

wel je vraagd om een mening mag het ook een ongezouten mening zijn?
niet om je onderuit te halen hoor, maar ik spreek puur uit ervaring.
dat veulen per direct bij zijn moeder weg halen, zelf heb ik een wpn paard gehad die tot aan 1½ jaar bij zijn moeder gezoogd heeft.
een groter verwend mormel en ja in de slechte zin van het woord mormel heb ik nooit gezien.
toen we er mee wilden gaan werken aan de longe, vergeet het maar slaan met de voorbenen meppen met de achterbennen en gillen om haar moeder.
nu is een shet wel kleiner, maar het effect zal het zelfde zijn, wil je er iets mee gaan doen in de toekomst zal je tegen problemen op gaan lopen die niet mis zijn want de bescherming van moeder zal het blijven zoeken.
nee weg halen bij moeder en het liefst zover mogelijk weg zodat ze elkaar zelfs niet meer zien of horen, zeker 2 maanden en daarna goed oppassen dat het veulen daarna niet alsnog bij de moeder gaat drinken, want de lekker warme melk zoals jij dat noemt vergeet het veulen niet op die leeftijd en het is ook eigenlijk funest voor de moeder want het veulen vreet haar nu eigenlijk op ook al lijkt ze dik, het heeft wel invloed op haar organen want zij moet produceren en afweer stoffen leveren die bij haar lever en nieren weg komen, en die afweer stoffen heeft ze eigenlijk zelf nodig voor haar eigen afweer.
dus weg halen dat veulen.
sorry maar ik heb van te voren gevraagd of het ook een ongezouten mening mocht wezen.