hoe de achterhoeven uit te krabben?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

hoe de achterhoeven uit te krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:31

Mijn verzorgpaardje heeft een er een hekel aan, als je aan haar hoeven gaat zitten.

Nou is het mij vandaag gelukt om de voor hoeven uit te krabben, heb haar ook uitvoerig beloond.

Alleen zodra je na de achterbenen gaat, wordt het minder, als je het been van boven naar beneden aait zegt maar, gaan haar oren in de nek en begint ze te (trappen) niet naar mij ofzo, maar gewoon van: afblijven!

Dus hoe kan ik het zo doen dat ze het vertrouwd met de achterbenen??

P.s de hoefsmid doet haar meestal een praam om, omdat hij anders getrapt wordt.
heeft het daar misschien mee te maken???

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:40

MIjn merrie wilde in het begin ook niet dat ik haar hoeven schoonmaakte.

Ik ben eerst voorzichtig met de hoevenkrabber op de hoef gaan tikken.
Toen ze dit goed vond heb ik de hoef een heel klein stukje opgetild em heel snel en zacht een zacht borsteltje erover heen gehaald.
En zo alsmaar verder.

In het begin kreeg ze ook altijd wat lekkers als ik haar hoeven had uitgekrabt.
Inmiddels is hoeven uitkrabben een gewoonte geworden en heeft ze er geen problemen meer mee.

FenW

Re: hoe de achterhoeven uit te krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:16

Eerst gewoon vanaf haar kont zachtjes naar haar been toe aaien (zonder hoevenkrabber) weet niet of ze dit goed vind. Dan de hoef gewoon aanraken met je handen dan een heeeel klein stukje optillen (allemaal zonder hoevenkrabber) en dan steeds verder en uiteindelijk als je hem goed de hoef kan pakken ook met de hoevenkrabber.
xxx C arolien

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:12

ja, gewoon langzaamaan opbouwen.. eerst dus langzaam je hand naar beneden doen en dan vragen of de pony z'n hoef wil optillen (evt. stemhulp?) en dan zonder hoevenkrabber en als de pony hem opgetilt heeft, heel even vasthouden en dan weer loslaten, en dan steeds langer vasthouden en als dat goed gaat een keer proberen met de hoevenkrabber mijn vzpony deed dat ook en die hebben we het nu ook afgeleerd, hij kijkt er nu niet eens meer naar om en tilt zo de hoef op!

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:40

bedankt voor tips, gaat vast wel weer goed komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:45

wij hadden daar altijd een heel handig foefje voor!

je neemt een bezemsteel, aan het uiteinde plak je een rubberen handschoen vast die je opvult, of even vastbinden met ene touwtje erom heen.

daarmee kun je dan heel makkelijk lansg het been op en neer gaan zonder dat je geraakt word.

kunst is om zo dichtmogelijk bij het dier te blijven, je raakt het aan met de stok, begint ze te trappen trek je de stok niet weg, maar gaat gewoon door net alsof er niks aan de hand is..
even doorzetten en meteen flink belonen als ze ontspant.

later kun je dan vrij makkelijk gewoon met je eigen handen bezig gaan zonder bang te zijn voor een trap.