is dit erg? Onder achter-stang trailer door.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flip

is dit erg? Onder achter-stang trailer door.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:13

vandaag ben ik met wanda ergens heen geweest met de trailer.
normaal doe ik er nooit een stang achter omdat ze er altijd nogal snel afwil. vandaag reed ik met iemand anders mee en die vond dat de stang er gewoon achter moest.
toen we weer thuis kwamen, en de klep openging liep wanda meteen achteruit, de stang zat er dus nog achter.
ze ging gewoon onder de stang door!
ik liet haar meteen los toen ze onder de stang zat want terugtrekken had ook niet zo'n zin dacht ik, dus dan liet ik haar maar even haar eigen weg eronderdoor zoeken.
ik heb erna haar rug gecontroleerd door er wat op de drukken met mn hand (elke keer paar centimeter verschuiven) en ze reageerde er eigenlijk niet op.

moet ik nu een dierenarts laten komen om haar ook nog te controleren of is er niks aan de hand?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-06 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:15

Is ze onder de stang doorgegaan..?
Je kan er altijd voor de zekerheid een DA bij laten kijken, maar als ze geen pijn toont, denk ik niet dat het nodig.
Ik zou wel wat aan haar gedrag op de trailer gaan doen, zonder stang op de trailer kan best gevaarlij zijn.

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:18

ze moet leren dat er een stang achter zit....zonder stang kan gevaarlijk zijn ja....ik zou wel een da erbij halen

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:22

jep ze is onder de stang door gegaan (t is maar n pony van 1.46 ong)
haar trailergedrag is verder vrij normaal hoor, bij stoplichten ofzo is ze wat ongrustig en als we stil staan haal ik haar er meestal meteen vanaf omdat ze anders heel onrustig gaat doen, maar laden en eraf halen gaat meestal heel goed.
vroeger (bij de eigenares zo'n 10 jaar geleden) is ze trouwens vaker onder de stang door gegaan vandaar dat ik er geen stang achter doe.

wyona

Re: is dit erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:24

als je paard gewoon goed loopt niet kreupel is oid zou ik het gewoon afwachten. je kan altijd de da nog bellen als je merkt dat er iets mee is.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:25

Kan geen kwaad maar in ieder geval goed in de gaten houden.

Dat die stang erachter moet, vind ik normaal(doe ik zelf ook altijd). Zeker als ze er zo snel afwil. Als je paard er met zo'n noodvaart afkomt vormt zij een gevaar voor diegene die de klep opendoet! Is die iets te traag, klapt de klep op hem/haar waarna paard over klep wandelt...

Ik laat mijn paard altijd minsten 10 s stilstaan met open stang voordat hij achteruit mag gaan, zodat de persoon vanachter tijd heeft om weg te komen *persoon geeft ook nog een seintje dat hij weg is voor ik er af kom*en situaties als deze te voorkomen. Echt op beginnen oefenen hoor. Erop-eraf-erop-eraf-erop-eraf niet te lang na elkaar maar wel oefen tot er rustig achteruit gegaan wordt.

Geen verwijt maar waarschuwing voor de toekomst en ik geloof dat ik me ook rot geschrokken zou zijn. Onder de stang heen verwacht je niet.

Tip: zet een strobaal achter haar zodat het minder doorgankelijk lijkt of een doek als je de strobaal niet vertrouwd.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:27

een strobaal achter de klep neerzetten?
ik heb zelf geen trailer, ik rijd ook geen wedstrijden enzo dus het is maar een paar keer per jaar dat ik met de trailer wegga
misschien kan ik een paar keer vaker de trailer lenen zodat ik met haar kan oefenen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:28

Als jij nog niks merkt aan je paard - zou ik geen da bellen - Die kan ook niks zien natuurlijk.
Pas de eerste paar dagen gewoon goed op. Als ze anders reageerd zou ik naar de kliniek gaan voor onderzoek en foto's te laten maken.

sterkte!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:34

Nee, ik bedoel tussen pony zijn achterbenen en einde van de trailer. Zo voelt hij dat er iets in de weg staat waar het normaal niet is, lijkt me dat hij dan (heel)even wacht voor hij naar achter dendered.

Misschien er twee op elkaar leggen voor hij tussen strobaal en stang kruipt...Maar ja ik ken je paard niet, dus het kan zijn dat het helemaal verkeerd valt bij jou pony.

Commando: "STAAN" een optie misschien? Daar kan je ook op oefenen zonder trailer. Maar dan mag ze ook echt geen voet verzetten. Als de klep opengaat weer "staan" zeggen? Zodat iedereen veilig uit de buurt is en dan al dan niet met rotvaart van de klap laten komen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:36

Nou snap ik waarom iedereen hier altijd steen en been klaagt over dierenartskosten. Als je inderdaad voor elk wissewasje een DA laat komen, dan loopt dat nogal in de papieren......

Kijk het eens een paar dagen aan, als er niks veranderd in haar gedrag, is er niks aan de hand. Zeer waarschijnlijk veranderd er niks, dus............

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:43

ik laat niet snel de dierenarts komen hoor
maar als er iets met haar rug zou zijn is niet zomaar iets
meestal komt de dierenarts alleen om te enten, en wanda staat op de boerderij dus dan kost het ook nog niet zo veel want dan vult ie ipv paard, koe in.

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:50

Ik denk dat het beestje zich niet heeft bezeert. Ik heb het zelf niet zo op trailers. Ik reedt paar jaar geleden op een manege, springles. toen was daar zo'n lief paardje en moest ook de trailer uitlopen maar verstapte zich van die loopplank en viel ernaast. Toen brak hij zijn nek en was opslag dood natuurlijk! Echt veilig zijn al die trailers en paardenvrachtwagens ook niet vind ik.

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:11

ik denk dat het allemaal wel meevalt...maar ik zou wel gaan oefenen met die stang erachter...want die is er niet voor niks voor gemaakt
maar zodra je merkt dat ze toch anders reageerd dan normaal zou ik er wel even naar laten kijken

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:26

vandaag ben ik voor het eerst sinds zondag weer bij wanda geweest en ze liep niet lekker

ze kreupelde niet echt speciaal op een been maar liep niet lekker, beetje stijf en dan vooral rechtsvoor. zal dit er iets mee te maken hebben? de rest van de dagen na zondag heeft ze er geen last van gehad.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:27

Dan kan wel, maar hoeft niet....