Paard springt tijdens vastmaken van trailer af..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Paard springt tijdens vastmaken van trailer af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 15:10

Een beetje N.A.V de andere topics over trailerproblemen: Mijn paardje met haar trailerprobleem..
Ik heb haar nu ong 5 jaar. In die 5 jaar al veel problemen tegengekomen, die vooral voortkwamen uit paniek. De eerste keer de trailer in was een ramp, maar daarover nu verder geen details. Daarna kreeg ze meer vertrouwen in me, en ging het met veel problemen stukken beter. Ze stapte braaf de trailer op en af! Ik was natuurlijk dolgelukkig
Maar nu: afgelopen september had ik een wedstrijd. Alles voorbereid enz. Toch nog een uur uitgetrokken voor het laden, voor het geval ze toch zou tegenstribbelen. We zijn bijelkaar 3.5uur! bezig geweest met laden. Het was een regelrechte ramp. Ze stapte er netjes op, maar toen ze er eenmaal instond (nog net niet vastgemaakt) sprong ze er stijgerend/helemaal in paniek weer af. Daarna stapte ze er nog twee keer braaf in, maar elke keer vloog ze er met veel lawaai weer uit, ze was echt niet tegen te houden.. resultaat: 2halstertouwen kapot en een paard volledig over de zijk. Daarna wilde ze er niet meer in, logisch. We hebben het met liefzijn geprobeert, 2 longeerlijnen erachter enz.
Na 3.5uur heeft mijn vader de knoop doorgehakt en haar samen met mijn nichtje, met geweld ingeladen. Ik stond ernaast te janken omdat ik wist dat ze geen vertrouwen meer in me had. Op de wedstrijd toch nog 1ste geworden. Met het inladen daar hielpen een aantal mensen mee (ook 2 longes), dat ging verder goed. Maar met de terugreis heeft ze nooit veel moeite gehad..
Nu is mijn vraag: Hoe kan het in volle paniek achteruit stijgeren van de laadklep af tegenhouden? Op tijd vast maken heeft geen zin, ze trekt alles kapot. Gelijk de stang erachter ook niet, want het is al gebeurt vóór de stang in de buurt komt, en ik ben bang dat ze onder de stang doorgaat.. Ze is zo in paniek dat ze mij niet ziet/hoort.
Ik ga van het voorjaar weer starten, en zie nu al tegen het laden op ..

RUBYWHITE

Re: Paard springt tijdens vastmaken van trailer af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:17

Zorg dat, voor je haar aan de voorkant kan vastmaken, er achter 1 of 2 mensen staan die snel de stang erachter doen en de klep dicht doen. Ik heb altijd geleerd, eerst alles aan de achterkant sluiten voor je het paard aan de voorkant vast zet. Nooit de gelegenheid geven dat ze achterwaarts weg kunnen komen.

Als ze zover in de trailer komt dat jij haar zga kan vast zetten, lijkt het meer op een "spel" dan echte angst.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:29

Helemaal niet vastzetten. Klink een beetje gek, maar ik zou gewoon nu oefenen met haar, zonder dat je ergens heen moet. Gewoon in de trailer voeren. Eerst de emmer op de laadklep en dan elke twee drie dagen wat verder, tot ze in de trailer staat te eten.
Dan steeds minder voer, maar wel een hooinet, zodat ze na het eten wat hooi kan eten.
Dan pas, als ze al een paar keer na het voer hooi staat te eten, eens vastzetten.
En daarna eens vastzetten en de stang erachter, en daarna een keer de klep opmhoog.
als het haar "voerhok" wordt en plaats waar niks aan d ehand is, zal de stress verdwijnen.
Het hele proces volgen zonder haar vast te houden op welke manier dan ook. Dus zet de trailer in de wei.
Blijf eerst uit de buurt als ze eet , maar kom elke dag wat dichterbij.

Dit werkt eigenlijk altijd, wat de oorzaak ook mag zijn.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:33

Inderdaad kan je haar los laten staan, als het tenminste geen 1,5 paards trailer is, want anders kan ze zich omdraaien.

Maar ALTIJD eerst de stang erachter (laten) doen VOOR je haar vastzet!!!

het lijkt mij ook ongehoorzaamheid en geen angst.
Als ze op het laatste moment toch nog achteruit stapt, is een flinke tik met een zweep op de kont waarschijnlijk het beste middel om dat te stoppen. Snel de stang erachter of desnoods de klep dicht zonder stang.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:50

Mijn paard deed het ook, die ging al in de achteruit voordat je de kans had er een balk achter te doen Soms vloog ze van de klep af. En idd, ze trekken alles kapot dan.

Ik heb het opgelost door eerst 2 voeten op de laadklep te vragen, belonen met een wortel en dan MOEST ze achteruit.
Vervolgende die voorvoeten wat verder op de klep, even voeren, en dan MOEST ze van mij achteruit, en flink ook.
Dan ook de achterbeentjes bij de klep erbij, en weer hetzelfde.
Dan de voorbenen de trailer in, en belonen en weer achteruit.
En so on, met hoe meer we in de trailer gingen kleinere 'passen' voorruit.

Tot ze dus met 4 benen goed in de trailer stond, dat een paar keer herhaald, en toen iemand gauw de stang erachterlaten doen, daar kunnen ze echt niet onderdoor, en weer belonen...
Dan er weer uit, paar keer herhalen, en dan de klep dicht.

Pas als dat goed ging heb ik haar vastgezet.
Ze heeft wel nog gehad dat ze met eraf lopen als een idioot eraf ging voordat ik het zei, toen heb ik haar met een touwhalster vast gehouden (touw 2x om de stang heen zodat ik haar beter kon houden, maar als het echt moest kon ik haar loslaten en was ze los)
Toen deed mijn zusje de stang weg en wou ze dus weer eruit racen, maar ik had haar vast, dus na 3x hangen had ze wel door dat het niet werkte Sindsdien doet ze dat ook uitermate rustig en beheerst

Nu ik dan ook zelf rijdt (dit probleem kwam omdat iemandmet mijn paard had gereden die veelste hard reed, en niet uiterst voorzichtig door de bochten ging, daarom wou ze er niet meer in)
Maar nu rijdt ik dus zelf, in de bochten half stilstaand, maar ze loopt er nu altijd in 1x in, staat zeer rustig op de trailer en is er nooit meer gestressed of bezweet vanaf gekomen

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:32

Bedankt voor de reacties ! Het is voor mij een vrij groot probleem omdat allebei mijn ouders geen verstand hebben van paarden, en ik daarom altijd 'alleen' moet inladen. Ze willen heel graag helpen, maar dan moet je op je ouders letten én op jezelf én op je paard.. Met de tip van toydoll ga ik zeker wat doen! Mijn paardje is vrij explosief/gevoelig, in zulk soort situaties vind ik het dan ook echt Eng, vooral omdat ze in staat zou zijn zichzelf te verwonden.
Mijn pa zette haar de laatste keer in de trailer met mijn paardje in de ene hand, een zweep in de andere hand, mijn nichtje erachter met een zweep, en zodra lizzy 1 stap naar achter durfde te zetten ging de zweep erover. Zo kregen ze haar wel in de trailer en ze bleef erin maar ik denk niet dat dit de beste manier is..
Ik las ook dat je zo snel mogelijk de stang erachter moet zien te krijgen. Maar op het moment dat de stang eraankomt vliegt ze al achteruit. En dit gaat zo snel en zo explosief dat je echt even een stapje opzij doet. Op een gegeven moment wilde/durfde ze zelfs niet meer uit haar stal omdat ze wist dat we haar weer probeerde de trailer op te krijgen... Ik weet nog steeds niet of het spel is of echte angst. Wat denken jullie?
@beantsje: het is een 1,5paards trailer ...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:20

geef haar zodra ze op de trailer staat een paar brokjes, en stuur haar er dan weer af, nog voordat ze is vastgezet. Herhaal dit, en geef telkens de brokjes iets later (zodat ze langer op de trailer staat). Als dat goed gaat, laat dan de stang achter haar dicht doen, en geef tijdens het dichtdoen de brokjes. Wacht even, geef weer brokjes, laat de stang tijdens het brokjes geven weer weghalen, geef daarna nog brokjes (zodat ze niet meteen de trailer afrent) en stuur haar dan de trailer weer af. Gaat dat goed, dan begin je aan het vastzetten en het helemaal dichtdoen van de trailer. Het geven van de brokjes beperk je op het laatst tot dat ze helemaal geladen (en vast) in de trailer staat. Pas dan krijgt ze haar brokjes...

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:53

ik zou als ik jou was overwegen om je paard een laadcursus te geven en daar jezelf en je ouders of een ervan bij te betrekken, dat kan ook aan huis

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:36

Citaat:
Zorg dat, voor je haar aan de voorkant kan vastmaken, er achter 1 of 2 mensen staan die snel de stang erachter doen en de klep dicht doen.

Goed plan!
niet dus....
eerst het vertrouwen in de trailer terug proberen te krijgen voordat je gaat denken aan de klep dicht te doen. Haal er inderdaad iemand bij die dit vaker bij de hand heeft gehad want anders gebeuren er ongelukken.
Waar woon je/staat je pony?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:43

Het paard de trailer in dwingen met longeerlijnen etc zal het alleen maar erger gaan maken.

Zorg dat je aan de dvd trailerladen van Pat Parelli komt. Zie succes verhaal van mijn paard hieronder (link)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:48

Nooit! vastzetten als de stang achter nog niet goed vastzit.
Dan krijg je alleen maar paniek akties, hangende paarden die met wat pech een koprol achterwaarts de trailer afkomen.

Vraag je instructrice of iemand anders met verstand van laden maar eens om hulp.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:59

Zorg dat meteen de stang achter haar vastgemaakt wordt.
En als je een keer alleen moet laden, laad haar in met een longeer touw, als ze erin staat, dan met longeertouw via de zijkant naar achter lopen en de stang erachter doen. Dan pas vastmaken.

Echt altijd eerst de stang vastmaken, dan pas het paard vastzetten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:09

Wat je kunt proberen is de trailer aangekoppeld in de bak zetten, paard gewoon los laten lopen en voeren en water geven op de trailer. Niet gaan lokken of erop trekken/duwen, gewoon zelf haar plan laten trekken, net zolang tot ze er als vanzelf opstapt. Daarna kun je oefenen om de stang erachter te doen terwijl ze staat te eten.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:37

Arabesk schreef:
Zorg dat je aan de dvd trailerladen van Pat Parelli komt. Zie succes verhaal van mijn paard hieronder (link)

Dat raad ik je ook aan. Ik heb met mijn paardje van jaarling af al via Parelli trailerladen geoefend. Nooit problemen gehad. Mijn paardje beschouwt de trailer als een plek waar het 'fijn' is.

Een cursus trailerladen is ook een goed advies.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:46

Ik leer die van mij altijd alleen de trailer oplopen zodat ik zelf de stang erachter kan doen. Als eerste hang ik wat te eten voor in de trailer (hooinet/emmer met brokjes) Het liefst heb ik dat het paard het kan zien dat ik dat doe. Vervolgens leg ik een longeerlijn door de trailer over de voorstang en dan terug. Daarna haal ik het paard en zet hem voor de klep. Dan gaat de longeerlijn erbij aan en moedig ik het paard aan de trailer op te stappen. Met de longeerlijn blijf je gelijke druk houden, halstertouw gooi je over het paard als ie er bijna in staat. Je blijft zelf op de klep staan. Als het paard in zijn geheel in de trailer staat doe je de stang erachter terwijl je nog steeds de longeerlijn vast hebt. Als de stang erachter zit haal je longeerlijn weg en zet je het paard vast. Klep dicht en karren maar. Als je nu een paard hebt wat steeds rechts uitbreekt zet je de trailer langs een muur.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:08

Tipje: volg een trailerlaadcursus bij Emiel Voest.
heb ik ook gedaan en ik krijg nu bijna elk paard er uiteindelijk met veel geduld in.

Oefen ook elke dag of om de dag. Het heeft nl geen zin om te gaan laden als je weg moet. Hij hoeft echt niet meteen erin...bouw vertrouwen op, met geweld los je uiteindelijk echt niets op.