Voortanden wisselen...................wilgentakken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Voortanden wisselen...................wilgentakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 14:41

Ik heb me geprobeerd er een beetje in te verdiepen, maar nu weet ik het nog niet helemaal

Mijn haflinger heeft toen hij 2 jaar en 8 maanden was zijn linker voortand gewisseld. Omdat hij de laatste week zo oer vervelend was voor zijn 'doen' heb ik zijn mond geinspecteerd en zag een nieuw stukje tand zitten boven zijn rechter voortand..........oftewel er gaat weer gewisseld worden.

Wanneer 'meneer' los buiten in de bak loopt pakt hij alle voorbij komende bomen en palen en zet zelfs zijn tanden in een ijzeren buis.

Bij de balken in de bak ben ik een beetje huiverig voor de splinters, maar nu hoorde ik laatst van verschillende mensen dat ze hun jonge paarden ook wel eens een stuk wilgentak gaven om op te knabbelen?!?!!?

Wie van jullie doet dit ook en hoe moet ik me dat voorstellen zo'n tak? Geven jullie een takje of een tak van een meter of een blokje met een flinke diameter?

Nou ik hoop wat van jullie te horen andere tips voor wisselen zijn ook welkom

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:06

je kan een [paar takken in zijn stal leggen. Er betsaan ook een soort blokken waar ze aankunnenknabbelenmaar waarvan diezijn weet ikniet. Maar wilgentakken helpt goed.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:11

Volgens mij kunnen berken ook goed

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:19

grote dikke voederpenen

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:23

Heras en de mini's krijgen van mij ook wilgentakken en dan de verse takken die nog mooi groen zijn voor in zijn stal gebruikte ik stammetjes van 50 cm lang, grote winterpenen werken ook goed.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:29

wilgentakken kan je goed geven hoor. doen wij ook altijd. niet zozeer voor het wisselen wat daar ook goed tegen helpt maar ook om ze bezig te houden. ze strippen zo'n tak helemaal kaal. hou er wel rekening mee dat in wilgen een stof zit dat pijnstillend is. het heeft dus ook een genezende werking. als een beest bij ons buikpijn heeft. maakt niet uit welk dier geven we eerst wilgentakken en meestal is het daarna over. scheelt je weer da kosten. ook wilt het wel eens helpen bij kippen die aan de diaree zijn. die moet je wel de blaadjes geven.
wij geven onze paarden gewoon grote takken meestal een grote bos. zijn ze uren zoet mee.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:31

ze zeggen trouwens ook dat er ook een stof inzit dat rustgevend is, maar dat verschil merk ik zelf niet. en volgens mij werkt het ook bloedverdunnend maar weet het niet 100% zeker.

wyona

Re: Voortanden wisselen...................wilgentakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:43

ff extra berichtje anders kan ik deze topic niet meer terug vinden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:39

wilgen zijn sowieso gezond, dus je kan altijd een paar takken bij hem in gooien

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:53

wilgentakken en peen als hij er maar in kan bijten
en als het te lang duurt en hij heeft er duidelijk last van de tandarts bellen, die trekt hem er zo uit
soms wil een melktand niet al te best loslaten maar meestal gaat het vanzelf als ze maar ergens op kunnen bijten
net als een baby die tandjes krijgt

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:36

Waar halen jullie wilgentakken vandaan, plunderen jullie gewoon de plaatselijke boom of kun je ze ook ergens kopen?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:44

nee hoor gewoon takkenschaar meenemen en bomen rippen.
de meeste bomen bij ons in de buurt zijn nu genoeid en de takken liggen ernaast. kan je zo meepakken. vinden ze egt niet erg. de meeste bomen zijn van de gemeente of waterschap. als je het op een nette manier wilt doen hun even bellen en vragen of het mag. vinden ze eigenlijk nooit erg zolang je het netjes doet (niet de ene kant helemaal kaal knippen maar hier en daar een tak tussenuit zodat je het niet ziet)
bij ons bellen ze mij op dat ze daar en daar aan het knippen zijn en of ze wat moeten laten liggen voor me (altijd handig) zij zijn er vaak blij mee dat ik erom kom dat scheelt hun een hoop werk en hun versnipperen het alleen maar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:42

bieten, hooi en als hij er niet te fris van word kan je ook bix geven. ook een zoutblok zal helpen!

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 06:50

Citaat:
bieten, hooi en als hij er niet te fris van word kan je ook bix geven. ook een zoutblok zal helpen!

Hooi en bix zijn, zijn dagelijkse ransoen al!

Voederbieten geven ze bij ons over het algemeen alleen aan de koeien en zoutblokken lust meneer niet! (denk ook niet dat die helpen tegen het tanden wisselen of heb jij daar andere ervaringen mee )

Maar bedankt voor de tips!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 07:32

bij mij schuren ze hun tanden op een zoutblok. en dus komen die losser te zitten en gaan ze er eerder uit.