Hoe paard leren om niet te hangen aan t halstertouw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Hoe paard leren om niet te hangen aan t halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 12:41

Mijn verzorgpaard kan niet goed blijven staan. We binden haar vast aan de trailer, omdat dat de veiligste plaats is, anders trekt ze heel de omheining uit de wei. Ze gaat alleen aan het uiterste puntje staan met dr hoofd omhoog, soms gaat ze ook hangen.

Ik laat haar dan lekker hangen, maar ik wil graag dat ze leert om ontspannen te staan tijdens het poetsen. Niet op het uiterste puntje.

Iemand tips? Alvast bedankt!

Manon

Re: Hoe paard leren om niet te hangen aan t halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:19

Is het angst of gewoon dwars doen?

Bij angst moet je opletten, bij dwarsigheid gewoon een keer streng optreden.
Ik heb zelf zo'n touw met een elastieken gedeelte gehad, dat werkte ook goed, krijgen ze niet zo'n klap met hangen.

Ivonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:19

Doe het met z'n tweeën. De een houd het touw vast door een ring zodat het kan vieren. de ander staat er met een zweepje bij. als hij gaat hangen tik je eens van achter. blijf zelf altijd heel rustig want er is niks om bang voor te zijn. blijft ie staan dan met iets lekkers belonen. alleen als hij braaf is. zorg dat de kopstuk van het halster iets verder naar achter zit want als ze hangen vinden ze die druk daar niet prettig en willen dan wel eens vanzelf naar voren gaan. succes

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:34

Als het echte paniek is, kan je haar maar beter losmaken. Een tik doet dan meestal meer kwaad dan goed. Mijn paardje doet dit namelijk ook, ik gaf haar 1 keer een tik, toen vloog ze over het hek waaraan ze vaststond met als resultaat: achter allebei de voorbenen een wond, en het hek naar de filisteinen